504 | APK? lek rubber bij aandrijfas

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 | APK? lek rubber bij aandrijfas

Berichtdoor Jerroen » 27 dec 2004, 21:34

Hoi,

vraagje: laatst constateerde ik dat het rubber om de aandrijfas aan de kant van het wiel bij 1 wiel lek is. Zo te zien zit er vet in en er zit vooralsnog een klein gaatje in waar iets vet uitlekt. Aan de andere kant is hij nog dicht en lijkt het wel alsof het rubber een beetje vacuum getrokken is.

Uit de rapportage over de slechte onderhoudsbeurten van diverse garages op TV werd oa dat rubber aangewezen. Als hij lek was zou de auto niet goedgekeurd worden bij de APK.

Mijn vraag: is dat zo :?:

Zo te zien moet er namelijk nog aardig wat losgehaald worden om dat rubber te kunnen vervangen. Dan kan ik waarschijnlijk op dat moment net zo goed de hulpveren ook aanbrengen.. Handig om er op voorbereid te zijn.
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: 504 | APK? lek rubber bij aandrijfas

Berichtdoor Mark » 27 dec 2004, 23:45

Jerroen schreef:Mijn vraag: is dat zo :?:

Ja dat is zo, je bedoelt de stofhoes die om de kruiskoppeling zit. En dat is idd een afkeurpunt voor de APK.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jerroen » 27 dec 2004, 23:56

Ok, duidelijk dan weten we dat weer.
Vraag: wat moet er allemaal gebeuren om die hoes te vervangen?

Als dat namelijk veel werk is kan ik beter direct de hulpveren meenemen..
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Pininfarina504 » 09 jan 2005, 21:20

Stelt niets voor Jeroen, 30 minuten werk,beetje afhankelijk of een en ander gemakkelijk los te krijgen is,zoniet iets meer werk en duurt t iets langer.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor PeuTriton » 06 nov 2005, 17:46

Niet veel werk?? Mijn garagist is er toch wel 4 uur mee bezig geweest. Hij was echter huiverig om de remmen aan te raken en heeft dus gekozen om het differentieel los te bouten en te laten hangen, de draagarm los en dan vervolgens flink jutteren en vloeken om net de aandrijfas eruit te kunnen floepen. dat was een dure operatie voor zo'n licht euvel eigenlijk...

Maar dat moet dus ook in 30 minuten kunnen??????????

dan had ik mijn geld dus beter kunnen besteden
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor john » 06 nov 2005, 20:06

Als je de aandrijfas makkelijk "vrij" kan maken aan de kant van de defecte hoes, is het 5 minuten voor de vervanging van de hoes.
Hoe makkelijk of moeilijk een as uit een oldtimer gaat weet ik helaas niet.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 06 nov 2005, 21:33

Ik heb het bij mijn 309 laten doen ann bijde kanten bij be wielen (daar gaan ze ook vrijwel altijd stuk.
Eerst bij de lokale peugeot dealer geweest kost daar een vermogen zo'n E200,- toen naa een goee bovag garage geweest deze deed et gelijk met de APK-keuring (die zat er toch aan te komen) voor E25,- per stuk.

Nu heb ik gezien dat er bij mijn SR ook 1 lek is en laat het weer bij de zelfde garage doen alleen die 1ne hoes kost tussen de 30 en 50 eurie afhangkelijk van hoe makkelijk hij los gaat.

Het is ook niet aanteraden om er mee door te rijden een kameraad van mij heeft dat wel gedaan met een BX 1.6 TGIn heeft zijn Homokeneet er compleet uit gereden en dan word het een stuk prijziger (lees totallos want het was een auto van E100,-)
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor deVreugd » 07 nov 2005, 12:45

Bij mijn 204 moeten ze ook vervangen worden. Gelukkig heb ik een bevriende apk-keurmeester, die ook al de bodem onder handen neemt voor een zacht prijsje en vervolgens de auto zal keuren en afmelden. Hij had me gewezen op de rubbers en ik vraag dan ook maar of hij ook dat meteen wil vervangen.. :D
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

hoes lek

Berichtdoor tinus » 09 nov 2005, 15:08

Als je nog geen zin hebt in het vervangen van de hoes kan je hem plakken met een fietsband plakje vlak voor de keuring dit is voldoende als de hoes maar dicht is heb dit zelf diverse keren gedaan is wel uitstel van de executie.
succes
tinus
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 26 nov 2004, 23:35
Woonplaats: Roelofarendsveen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten