EINDELIJK! Een groot, goed gelijnd en perfect gedetailleerd model van de 404.
Na decennia wachten, en eindeloze series Citroens waaronder ook nog doublures.
Is de markt echt zo klein? Moet je kijken naar de reacties als je anno nu met
zon ding door Frankrijk rijdt, 'la voiture de papa' er wordt geseind en gezwaaid,
dat was 20 jaar terug nog wel anders.
OK beter laat dan nooit, uiteraard met de nodige nazorg perfectioneren en meteen
het uiterlijk van de auto waar ik 6 jaar in ben opgegroeid imiteren.
De buitenkleur (zilver) klopt alvast en zit er erg mooi op inclusief blanke deklak die het origineel nog geeneens had (sloeg dan ook snel dof). Ons interieur was blauw ipv rood met wit.
Dat laatste lijkt me sowieso fout voor het aangegeven bouwjaar van 1965, net als de witte
deurstijlbekleding. Verder heeft ie witte velgranden (onzin), grijze hemelbekleding (idem),
A en C stijlen zijn van binnen in autokleur, en het nummerbord achter zit net iets te laag.
Motorruimte: alleen het schutbord is zwart ipv alles eromheen t/m de voorbalk. De motor
zelf bevat wat details die geschilderd kunnen worden. Het onderstel is overigens voorbeeldig
weergegeven t/m de gietijzer voortraverse met de bevestigingsplaten! Kanos, snor, alles
klopt. Stuurhuis zit los want wordt gebruikt als meebewegende spoorstang, het perfecte
stuur draait een stukkie mee. Ondanks dat er van alles open kan zijn er geen kieren en het
valt ook netjes verend dicht. Knap werk!
Het dashbord bevat vier foutjes: enkele nonstandard schakelaartjes helemaal links,
die zaten blijkbaar op het exemplaar dat de chinezen hebben gekopieerd, en de amperemeter
is een soort verkapt tijdklokje, ondanks het juiste klokje meteen ernaast. Het Knipperlichtstokje is abusievelijk zilver geverfd. De snelheidsmeter gaat tot 200 ipv 170... jammer hoor. Net te weinig fotos gemaakt zeker en toen een slag ernaar geslagen. Kachelbediening, 404 ornament, aanjagerhuis, luchtroosters, klepjes: allemaal perfect.
Uitelkaar dat ding (hele kleine boutjes), alles bijschilderen met de folder erbij, een door
mezelf als 9 jarige met een boxje gemaakte opname van de achterkant gescand, nummerbord en NL-etje bewerkt en exact op schaal uitgeprint. Nummerplaathouder in autokleur gelakt en iets hoger gezet.
Na 2,5 dag werk het spul weer inelkaar geschroefd, inderdaad zeer overtuigend 'onze' auto.
Hij is te duur om er nog een te kopen om die om te beunen naar mijn huidige witte 72er, misschien maakt Norev nog wel een keer een latere versie met andere bumpers en dashbord.
Ik zag vier versies op het net: een zilveren, bordeaux en lichtblauwe GT, en een gouden SL.
De onvermijdelijke gendarmerie/pompiers zullen ook nog wel komen.
Halen dat ding, hij is elke euro waard.