309 stotter-problemen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

309 stotter-problemen

Berichtdoor 309select » 25 apr 2005, 22:31

Hoi,

Dit is mijn eerste auto en sinds september heb ik er ruim 3000km
probleemloos mee gereden.
na echter mijn langste rit tot nu toe (randstad -> friesland)
ging de heenreis prima, de terugreis ook.
echter sindsdien heb ik het volgende probleem (af en toe)

dan rij ik bijvoorbeeld in de 3e of 4e versnelling, met bijbehorende
nette snelheid (50 / 60), en ineens begint de motor dan te hikken, doorgaans vind dit plaats aan het begin van de rit.

Dit hikken verandert in zelf-regulatie van het gas (goed optoerende motor) en afslaan.
direct opnieuw starten heeft nooit zin, de motor slaat direct weer af.
dus: paar minuten wachten, sleutel terugdraaien en weer starten, dan wil het weer even. (en met piepende banden wegrijden omdat het gas nog steeds automatisch meegeregeld wordt in schokken)
en dan voorzichtig weer naar huis rijden.

de auto is hiervoor naar een garage geweest, daar heb ik hem eerst maar een motor-beurt gegeven daar ik niet op de hoogte ben
van het vorige onderhoud. (olie was in ieder geval wel aardig zwart)
(bougies/olie/filters vervangen)

daarna heb ik een aantal ritjes probleemloos gereden, maar nu begint het gedonder weer.

wat mij wel opvalt is dat als ik de sleutel in 'M' laat staan en onder de motorkap kijk, (de motor draait niet) dat er ook dan zo nu en dan het gas automatisch geregeld wordt.

als er nog extra vragen zijn dan beantwoord ik deze graag.

auto: peugeot 309 1.4 select uit '92
kmstand: 166688
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 205GRIFFE » 25 apr 2005, 22:37

Ik zit zelf te denken aan een ontstekingsprobleem als ik het zo hoor.

Maar door onderstaande opmerking, begrijp ik het niet helemaal.
wat mij wel opvalt is dat als ik de sleutel in 'M' laat staan en onder de motorkap kijk, (de motor draait niet) dat er ook dan zo nu en dan het gas automatisch geregeld wordt.


Bedoel je hiermee dat je de gashandel ziet bewegen? :shock:

Dat kan ik me namelijk echt niet voorstellen.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor 309select » 25 apr 2005, 23:01

205GRIFFE schreef:Ik zit zelf te denken aan een ontstekingsprobleem als ik het zo hoor.

Maar door onderstaande opmerking, begrijp ik het niet helemaal.
wat mij wel opvalt is dat als ik de sleutel in 'M' laat staan en onder de motorkap kijk, (de motor draait niet) dat er ook dan zo nu en dan het gas automatisch geregeld wordt.


Bedoel je hiermee dat je de gashandel ziet bewegen? :shock:

Dat kan ik me namelijk echt niet voorstellen.


Ja. :?
de beweging is wel heel licht, dus veel wordt ie (dit is dus wanneer de motor uitstaat) niet bewogen.

en dus ook wanneer de motor draait heb ik vaak genoeg gehad dat je gewoon het gaspedaal onder je voelt bewegen en er flink gas gegeven word.
verder is het erg onregelmatig, ene dag kan ik er zo mee rijden is er niks aan de hand, andere keer stopt ie al als ik 20 meter gereden heb.
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 309select » 25 apr 2005, 23:05

voor mijn gevoel lijkt het ook een beetje alsof de motor ineens 'verzopen' wordt, aangezien deze na het afslaan doorgaans met geen mogelijkheid meer aan te krijgen is.
(altijd een poos wachten)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor knutsul » 25 apr 2005, 23:21

op deze moter zit een electrische stappenmoter die de stand van de gasklep kan beinvloeden en dus ook "gas"kan geven, het zou goed eens aan de koelvloeistoftemperatuur zender kunnen liggen, dan maakt deze soms wel en dan geen contact en bij geen contact gaat de computer meer brandstof inspuiten om dat de noodloop in werking gaat, sensor geeft dan soms in eens - 20 graden door en bij die temp. heeft de moter stukken meer brandstof nodig.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor 309select » 26 apr 2005, 00:00

knutsul schreef:op deze moter zit een electrische stappenmoter die de stand van de gasklep kan beinvloeden en dus ook "gas"kan geven, het zou goed eens aan de koelvloeistoftemperatuur zender kunnen liggen, dan maakt deze soms wel en dan geen contact en bij geen contact gaat de computer meer brandstof inspuiten om dat de noodloop in werking gaat, sensor geeft dan soms in eens - 20 graden door en bij die temp. heeft de moter stukken meer brandstof nodig.


hm, 's wat contacten controleren dan, alvast bedankt tot dusver

wellicht nog andere dingen waar zoiets aan liggen kan?
(garage-monteur riep iets over vuile kleppen, maar dat was meer omdat de auto wanneer deze compleet koud gestart wordt, en je geeft een beetje gas, zowat direct afslaat (altijd), je moet deze eerst een paar tellen laten draaien/opwarmen voor je gas geeft)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 309select » 26 apr 2005, 13:12

vooralsnog niks kunnen vinden, na overleg met garage ga 'k 'm maar weer langsbrengen volgende week, en dan gaat die het motorhuis onder handen nemen, de koelvloeistof sensor leek hem niet zo waarschijnlijk.

wat trouwens wel zo is, is dat de problemen pas optreden sinds de eerste lange rit, en dat 'k daarbij voor het eerst op de terugweg een andere benzine heb getankt, teweten vpower.
(ipv euro 95 ongelood)

wat ik me trouwens nog wel afvraag, onder de motorkap zit er (als je voor de auto staat) rechts-vooraan een soort doosje met een 3-tal zekeringen.
(2x wit, 1x rood)
iemand een idee waar dit doosje voor/van is?
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Stappenmotor

Berichtdoor ceegee » 26 apr 2005, 14:44

Ik ken die ellende, er werd van alles aan de auto geprutst en uiteindelijk bleek het de stappenmotor te zijn. De nieuwe had overigens dezelfde kuren en die is dus ook vervangen maar helemaal goed is het nooit geworden.Je bleef op je hoede de dat auto er niet zo maar van door ging
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor 309select » 26 apr 2005, 22:20

wat testen en zoeken later heb ik niet echt wat gevonden..
na verloop van tijd kwam deze avond wel een familie-lid langs
en die is iets aggressiever dan ik met het gaspedaal,
en deze vond dat de auto erg slecht reageerde op het gas.
(gas flink indrukken resulteerde in het zowat afslaan v/d motor)

dus die heeft even flink gespeeld en na verloop van tijd reageerde
de motor een stukje beter gasgeven en bleef deze ook weer keurig stationair draaien.

even aankijken hoe het verder gaat..
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 205GRIFFE » 26 apr 2005, 22:35

1 - en die is iets aggressiever dan ik met het gaspedaal

2 - dus die heeft even flink gespeeld en na verloop van tijd reageerde de motor een stukje beter op het gasgeven en bleef deze ook weer keurig stationair draaien.


Ik weet niet of je hier nu zo blij mee moet zijn.
Ik interpreteer dit als: de auto starten en rammen en blazen met die hap.

Ik zal heel eerlijk zijn, ik ben regelmatig "zeer agressief" met de Griffe, maar de olietemperatuur moet dan wel eerst rond de 90 graden zijn voordat ik de Griffe echt op zijn staart trap. Want het hele zaakje moet eerst wel even netjes en goed warm worden gereden. :wink:

Na het echte "uitlaten" van de Griffe staat de olietemperatuur dan toch wel op of rond de 110 graden.
En ik moet zeggen dat het blok dan echt heerlijk draait.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor 309select » 28 apr 2005, 16:48

205GRIFFE schreef:Ik weet niet of je hier nu zo blij mee moet zijn.
Ik interpreteer dit als: de auto starten en rammen en blazen met die hap.

Ik zal heel eerlijk zijn, ik ben regelmatig "zeer agressief" met de Griffe, maar de olietemperatuur moet dan wel eerst rond de 90 graden zijn voordat ik de Griffe echt op zijn staart trap. Want het hele zaakje moet eerst wel even netjes en goed warm worden gereden. :wink:

Na het echte "uitlaten" van de Griffe staat de olietemperatuur dan toch wel op of rond de 110 graden.
En ik moet zeggen dat het blok dan echt heerlijk draait.


wat het waarschijnlijk is, is wat vuil in het gasklephuis.

ik heb geen idee hoelang de auto voor mij stilgestaan heeft
en van v-power schijnen de kleppen schoner te worden.
dat het dan ook na de eerste lange zware rit is, en dat ik ook de terugweg
wat v-power voor het eerst getankt heb, maakt dit een redelijk plausibele
verklaring voor mij.
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 309select » 06 nov 2005, 00:07

voor zij die zich afvragen hoe het sindsdien vergaan is...

wat het iig bleek te zijn: vuile lucht-temperatuur sensor die op de injectie-unit zit boven het gasklephuis.
na het schoonmaken hiervan met een wattenstaafje werkt het namelijk weer als een zonnetje.. (voor een x-hondertal kilometer)

echter, heb ik me nu er dusdanig aan geirriteerd, dat 'k maar voor een andere sensor ben gaan zoeken, en wat blijkt, die dingen kun je nergens meer krijgen.
Behalve dan bij: Evert Jonkhart in Hilversum !
daar dus vandaag diverse onderdelen gescoord, ook werd ik erop attent gemaakt dat ik nog altijd met het originele benzinefilter reed (dat zag ie aan de kleur en slangenklemmen)

dus hopelijk dan nu definitief opgelost.
(wel wil ik nog een 309 met toerenteller, maar daar schijn ik voor een 'oud' jaegar paneel van een 205 gti voor te kunnen misbruiken)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor Roo-D » 23 nov 2005, 00:04

Mooi dat het probleem ongeveer verholpen is.
Mocht het toch terugkomen of niet alleen aan de lucht temp meter liggen.
Toen ik je probleem las, was mijn eerste idee hetgeen hierboven al een paar keer gepost is, je stappenmotor. Dit apparaatje kan je gasstand beïnvloeden (choke).
Dit probleem had een huisgenoot van mij (id:mallepietje) ook met zijn 205 RG cabrio.
Nieuwe stappenmotor (2de hands) en het probleem was meteen verholpen.

Ik zie dat je niet te ver van Delft vandaan woont, dus als het probleem zich weer voordoet, mag je gerust een keer langskomen. Ik heb nog een stappenmotor liggen dus kun je die meteen even proberen (5 min werk)
Je kun me bereiken op 0628155530.

De stappenmotor is de unit op je 'injectiehuis' met de rode Achtung (frans?) sticker. Zie foto:

Afbeelding

2de puntje:
309select schreef:(wel wil ik nog een 309 met toerenteller, maar daar schijn ik voor een 'oud' jaegar paneel van een 205 gti voor te kunnen misbruiken)


Als je er al een gescoord hebt is het natuurlijk mooi, maar ik weet dat de jaeger gti tellerunits niet heel gemakkelijk te vinden zijn. De meest 205gti's hebben een Veglia unit.
Deze past ook gewoon, alleen hebben die ook nog aansluitingen voor een olietemp en oliedruk meter.

Er zijn ook 309s die standaard een toeren teller hebben, of je kunt het dashbordje van een 205xs gebruiken. Houd geoon de lokale sloop in de gaten of er een 205xs langskomt en haal daar het dashbord uit en kijk even hoe daar de toerenteller aangeloten is en neem de onderdelen (stekkers) mee die niet op jouw wagen zitten. Jouw 309 en een 205xs hebben namelijk precies hetzelfe blok.

Zie ook mijn reply in je andere post met je vraag over hoe je alles aan moet sluiten. (www.309er.de)

Succes, Bart
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor 309select » 23 nov 2005, 18:01

Roo-D schreef:Als je er al een gescoord hebt is het natuurlijk mooi, maar ik weet dat de jaeger gti tellerunits niet heel gemakkelijk te vinden zijn. De meest 205gti's hebben een Veglia unit.
Deze past ook gewoon, alleen hebben die ook nog aansluitingen voor een olietemp en oliedruk meter.

Er zijn ook 309s die standaard een toeren teller hebben, of je kunt het dashbordje van een 205xs gebruiken. Houd geoon de lokale sloop in de gaten of er een 205xs langskomt en haal daar het dashbord uit en kijk even hoe daar de toerenteller aangeloten is en neem de onderdelen (stekkers) mee die niet op jouw wagen zitten. Jouw 309 en een 205xs hebben namelijk precies hetzelfe blok.

Zie ook mijn reply in je andere post met je vraag over hoe je alles aan moet sluiten. (www.309er.de)

Succes, Bart


Hmm, wat ik heb vernomen van jonkhart (peugeot onderdelen) is dat je wat opblaast als je een veglia aansluit ipv een jaeger, maar dit klopt dan niet?
of moet je wat van de kabelboom anders aansluiten in zo'n geval? :P

(Daarnaast, zijn de olietemp en oliedruk ook netjes/simpel aan te sluiten?
zo ja, dan vind ik een veglia ook wel leuk .. )
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor Roo-D » 24 nov 2005, 00:57

Opblazen? Geen idee. Denk dat het wel meevalt, maar ja misschien is het wel het geval... Is volgens mij maar een manier om er achter te komen... :lol:
Ik ga het binnenkort aansluiten dus zal het daarna wel weten!

Het aansluiten van olietemp en oliedruk is niet zo moeilijk, alleen het aansluiten van de oliedrukmeter op je TU motorblok is niet heel eenvoudig. Moet je met t-stukjes gaan werken enzo.
Olietempsensor van een gti past gewoon in je olieaftapplug, dus die zit er zo in/aan.
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor 309select » 24 nov 2005, 08:47

Roo-D schreef:Opblazen? Geen idee. Denk dat het wel meevalt, maar ja misschien is het wel het geval... Is volgens mij maar een manier om er achter te komen... :lol:
Ik ga het binnenkort aansluiten dus zal het daarna wel weten!

Het aansluiten van olietemp en oliedruk is niet zo moeilijk, alleen het aansluiten van de oliedrukmeter op je TU motorblok is niet heel eenvoudig. Moet je met t-stukjes gaan werken enzo.
Olietempsensor van een gti past gewoon in je olieaftapplug, dus die zit er zo in/aan.


Ok, hou me op de hoogte :)
Heja in den haag had iig nog wel veglia panelen liggen en jonkhart in hilversum ook wel
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor Roo-D » 24 nov 2005, 14:07

Ik heb er twee, dus kan er in ieder geval eentje opblazen!
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor 309select » 06 dec 2005, 13:37

Roo-D schreef:Ik heb er twee, dus kan er in ieder geval eentje opblazen!

reeds voortgang geboekt? :)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor Roo-D » 06 dec 2005, 15:06

Heb het momenteel erg druk.
Volgens mijn planning zal ik voor 23dec de tellerbak ingebouwd hebben. Ga dan naar Oostenrijk en vind het dan wel prettig om een snelheidsmeter en kilometerteller te hebben.
Ik laat het je zeker weten of het gelukt is.
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor 309select » 10 dec 2005, 00:33

Roo-D schreef:Heb het momenteel erg druk.
Volgens mijn planning zal ik voor 23dec de tellerbak ingebouwd hebben. Ga dan naar Oostenrijk en vind het dan wel prettig om een snelheidsmeter en kilometerteller te hebben.
Ik laat het je zeker weten of het gelukt is.


succes in ieder geval.

ik heb vanavond mijn 'originele' injectiekop maar weer teruggeplaatst, na deze redelijk grondig schoongemaakt te hebben.

dit omdat ik met de 'nieuwe' injectiekop met dit niet echt warme weer regelmatig 3 tot 4x moet starten als ie koud is.

daarnaast heeft de motor met de 'nieuwe' injectie een dusdanig laag toerental dat hij stationair zelf afslaat..

dus ik wou even ter vergelijk kijken hoe de oude injectie,
met wel een nieuw brandstoffilter, het dan nu doet.

van het gestotter heb ik met de 'nieuwe' injectiekop geen last meer gehad.
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 309select » 21 dec 2005, 13:17

een kleine update,

Even contact gehad met peugeot-dealer duindam, ik kreeg daar iemand aan de lijn die zelf vroeger een 309 had en die toen heeft omgebouwd.

Deze verklaarde het jaeger->veglia opblaasverhaal naar het land der fabelen, dus je kunt denk ik gerust je gang gaan :)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44

Berichtdoor 309select » 03 jan 2006, 12:35

tellerunit zit erin, gewoon op een voorgemonteerde maar niet doorgetrokken kabel..

(groene kabel met aansluitschoen erop, liep tot zegmaar daar waar de kabelboom vanaf de motorruimte naar binnen loopt)

het originele aansluitpunt van een 309 waarvandaan ik de jaeger heb met toerenteller, deed niks.
ook de bobine-aansluiting deed niks.
(gaf enkel een puls tegen de +, en de groene pulst zowel tegen de + als de -, en de waardes/toerentallen die ik krijg zijn ook netjes)

tip: als je nog extra kabels van onder je motorkap naar binnen geleiden wilt,
als je je kabel om je motorkap te openen volgt, kom je een stuk rubber tegen met 4 losse gele afsluitpinnetjes van plastic, die kun je er zo uit trekken, nieuwe kabel erdoor trekken en plasticje er weer in duwen.

(ik heb geen idee of ze daar ook voor bedoeld zijn, maar het geeft in ieder geval een dichte/nette doorvoer van je kabel)
peugeot 309 1.4 select '92
309select
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 apr 2005, 22:12
Woonplaats: A12 / A4 / N44


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten