EIND-DE-LIJK kon ik vandaag weer eens wat sleutelen. Na weken en weekenden lang elke keer weer wat te doen te hebben had ik vandaag weer eens een paar uur de tijd om mijn handen vies te maken.
Heerlijk, lekker rotzooien in de werkplaats.
Eerst maar eens verder met de 404. Tips van diverse mensen (waarvoor dank) kwamen goed van pas.
Allereerst maar eens wat plaats gemaakt door de fan en de poulie van de as van de waterpomp gehaald. Gelukkig had ik recent een setje poulietrekkers gekocht en die kwamen nu goed van pas.
De tapeinden waarmee de waterpomp vast zat maar eens ingezaagd, eerst de bout waarvan de kop afbrak.
Dat bleek niet voldoende dus dan maar verder met een ander tapeind, en nog een, en nog een en tot slot had ik ze allemaal gehad
Helaas bleek dat nog steeds niet voldoende dus besloot ik langzaam de pomp van de kop te gaan "pellen" te beginnen met de 2 pijpjes links. Appeltje-eitje.
Alvorens verder te "pellen" toch nog maar eens besloten een flinke tip te geven tegen de pomp en warempel ik zag een spleet ontstaan tussen de kop en de pomp.
Pellen bleek dus niet meer nodig want herhaaldelijk heen en weer tikken met een flinke hamer liet de pomp langzaam naar voren komen.
En na enkele minuten heen en weer tikken had ik de restanten in de hand.
Op t eerste gezicht helemaal niet zo slecht die pomp maar door het herhaaldelijk slaan en slijpen is t schroot geworden. Gelukkig zijn ze niet zo duur en had ik al besloten om een nieuwe te kopen.
Maar hiermee was het warm lopen dus niet verklaard, de pomp leek nog goed te functioneren dus waar ligt het dan aan??
Slangen waren allemaal open en schoon, toch de radiateur nog maar eens nakijken................
Eerst onder in de bak kijken voor sludge resten..
Niks helemaal schoon
Bovenkant moet dan ook wel schoon zijn................
Niet dus, zat 60-70% verstopt met allerlei troep, ik zag zelf restjes plastic
Door het gebruik van moderne/nieuwe koelvloeistof zal die troep wel allemaal los geweekt zijn en zich verzameld hebben boven op de radiateur.......... Balen zeg.
Vooral omdat de rest van de radiateur zo schoon is vind ik t jammer een nieuwe te moeten kopen wellicht, zou ik t kunnen spoelen of is daar de vervuiling te dik voor?
Voor t oog het pasvlak van de waterpomp op de kop even goed schoon gemaakt, pakking eraf (geen vloeibare pakking te zien) gekrabd en even opgepolijst met de dremel.
Dit baart me wel een beetje zorgen, die ronde schijf in de kop is duidelijk behoorlijk aangetast, daarvandaan zal ook wel die troep en roest in de radiateur en de kop gekomen zijn.
Kan dat kwaad? Moet ik de kop lichten en iets vervangen?
Nu eerst maar eens eten en dan lekker onderdelen bestellen voor de 404
Pompje, KVS, riem, pakking, tapeinden M7, boutje M7, radiateur (twijfel)