Mijn 64er 404 SL topic

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 19 apr 2014, 15:07

Nou, dat was een kort maar krachtig bezoekje aan de 404. Vandaag sinds lange tijd weer eens tijd om wat te sleutelen.
Werd tijd dat ik die waterpomp maar eens controleerde.
Koelmiddel weg laten lopen (en opgevangen, zag er redelijk uit), slangen eraf, radiateur er uit, riem er vanaf. 1e boutje.......hmm, er vast....... KNAK :shock: :evil: volgende gingen wel gewoon los.
Helaas komt de pomp echter niet los. Al met een rubberen en nylon hamer er op geslagen maar niks.
Een tegelbeitel erop gezet en met een hamer op geslagen, niks, geen mm verplaatst.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor 403diesel » 19 apr 2014, 16:18

Komt vaker voor dat de waterpompbouten muurvast zitten. Het alu van de waterpomp gaat oxideren, zet uit en klemt de bout vast. Ben bang dat het boren wordt. Heetstoken werkt denk ik niet als je de pomp wilt behouden.
Zijn weer van die dingen waar veel tijd in kan gaan zitten.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor 305 friesland » 19 apr 2014, 19:13

Ik heb het toendertijd denk ik gemist maar volgens mij komt deze auto nog bij mij weg ,kwam uit maastricht met een kapotte motor .
Ik heb er toen een motor van volgens mij eentje van 72 ingezet .
Die had wel al jaren stil gestaan maar liep verder wel goed.
Omdat je het over bruin had en afkomstig uit winterswijk en gas er in begon het mij te dagen dus nu weet ik waar hij gebleven is.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 19 apr 2014, 19:46

:mrgreen: En nu is hij weer bijna terug in Maastricht.
Anyway, dat is dan lekker als die tapeindjes rotten in de gaten van de pomp. Ik denk dat ik die sleufjes ga uitzagen zodat ik meer ruimte krijg.
@Serge, de pomp is waarschijnlijk defect en moet toch vervangen worden dus schade aan de pomp is geen echt probleem.
Joos had nog t idee om de grill er uit te halen en met een luchtsleutel de fan eraf te halen met poulie en al maar de grill gaat er helaas niet vanaf. Een schroef is vast geroest en de kop kapot.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor 403diesel » 19 apr 2014, 20:33

Krijg je de poelie niet los met een ringsleutel of ratel? Zit de fan bij benzine wel op de waterpomp? Bij diesel is dit een aparte poelie op het voorste carterdeksel.
Ik kreeg de poeliemoeren altijd goed los door de snaar op spanning te zetten. Ook wel eens een oliefiltersleutel met ketting gebruikt trouwens.
Als de waterpomp toch als verloren beschouwd kan worden zou ik de boel een beetje warm stoken en zachtjes wrikken. Grote kans dat de waterpomp krom wordt. Als je het pasvlak van de kop maar niet beschadigd.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 19 apr 2014, 21:37

De fan zit op de poulie vast gezet zodat deze met t motortoerental mee draait. Schijnbaar is in het verleden t sleepcontact ooit defect geraakt en hebben ze t op deze manier opgelost.
Ik heb helaas geen apparatuur om mee te stoken, ik kom niet verder dan een butagas brandertje uit de hobbyshop. Dat wordt lastig.
Ook heb ik al geprobeerd de centrale moer los te maken maar je kunt de poulie zo slecht vast zetten en dan slipt hij nog, ook met de riem op spanning.
Kortom weer een typisch klusje voor mij en mijn onwetendheid.
Mijn volgende manier wordt een plamuurmes tussen kop en waterpomp in proberen te tikken (met geweld). Hopelijk sloop ik de kop zo niet.
Dikke kans dat de waterpomp vast gekit is op de kop en daar dus ook die sterke hechtende eigenschap vandaan komt (naast de vastzittende tapeinden en de afgebroken bout, lullig m8 boutje)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor Frank.04 » 19 apr 2014, 22:05

De pomp zit met M7 boutjes vast, althans een boutje en vier tapeindjes.

Deze laatste vormen vaak het probleem.

Mijn advies is om de boutjes door te zagen, 0,5 tot 1 cm van de kop.

Ik bedoel dus dwars door het pomphuis heen, maar zodanig dat je nog enige lengte van de draadeindjes over houdt om deze uit de kop te kunnen draaien.

Snap je wat ik bedoel?

Van de week kreeg ik zo een automatische bak los van een Lincoln Towncar van 8 meter, die ook op de bakbouten zat vastgerot.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 19 apr 2014, 22:20

Frank, je bedoelt dus inzagen recht boven op t tapeind zodat je er een soortement van schroef van maakt?
Geen idee of dat gaat werken, ik denk dat de tapeindjes dan gewoon helemaal afbreken bij t draaien aan de schroevendraaier.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor 305 friesland » 20 apr 2014, 11:39

Ik denk niet dat de schoep er los op zit ,dan zijn de problemen veel groter en sneller aanwezig ,laad hij niet te veel zodat de meter meer aan geeft?
Voor het loshalen van gebroken bouten heb ik vaak een andere manier, op het afgebroken eind een moer lassen m8 in dit geval lekker warm maken met de las co2 en dan laten afkoelen en dan heel voorzichtig proberen of er beweging in zit ,paar keer op slaan helpt ook nog wel eens.
Ik werk zelf als monteur in de landbouw en daar zijn dit soort dingen wekelijks aan de orde en dan is dit het eerste wat ik altijd probeer en veel beleid is ook belangrijk.
Heb je de thermostaat al gecontroleerd en anders zou ik toch denken aan vervuiling.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 20 apr 2014, 11:45

Hans, de thermostaat hebben we (Joos) er uit gehaald omdat deze eerste verdachte was.
Hij laadt ook niet te veel want het koelwater spoot onder de kap vandaan tijdens t rijden.
Ik kan helaas niet lassen in mijn werkplaats, geen Co2 apparaat aanwezig.
De vastzittende bout heb ik al met tikken proberen tos te maken en in eerste instantie dacht ik dat het lukte maar toen knakte de kop van de bout af.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor Frank.04 » 20 apr 2014, 16:58

Nee, Marco, dat bedoel ik niet.

Ik bedoel zagen evenwijdig aan het pasvlak van de waterpomp/kop, bout voor bout eerst door het aluminium en dan door het draadeind.

Slijpen kan ook, je ziet als je ver genoeg bent doodat de vonkenregen verdwijnt (Al vonkt niet, staal wel).

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 20 apr 2014, 23:16

Ok Frank, nu begrijp ik 't. Ik denk dat het ook de enigste manier zal zijn om van die roestige tapeinden uit de pomp af te kopen.
En dan maar hopen dat de tapeinden uit de kop gaan en dat ik de bout die afgebroken is ook uit de kop kan schroeven. Anders wordt het een duur grapje vrees ik.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor Michael » 20 apr 2014, 23:45

Bel mij morgen maar , heb wel tips .
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor joospeugeot » 21 apr 2014, 16:44

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 jan 2016, 23:26, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 27 apr 2014, 18:07

EIND-DE-LIJK kon ik vandaag weer eens wat sleutelen. Na weken en weekenden lang elke keer weer wat te doen te hebben had ik vandaag weer eens een paar uur de tijd om mijn handen vies te maken.
Heerlijk, lekker rotzooien in de werkplaats.
Eerst maar eens verder met de 404. Tips van diverse mensen (waarvoor dank) kwamen goed van pas.
Allereerst maar eens wat plaats gemaakt door de fan en de poulie van de as van de waterpomp gehaald. Gelukkig had ik recent een setje poulietrekkers gekocht en die kwamen nu goed van pas.
Afbeelding
De tapeinden waarmee de waterpomp vast zat maar eens ingezaagd, eerst de bout waarvan de kop afbrak.
Afbeelding
Dat bleek niet voldoende dus dan maar verder met een ander tapeind, en nog een, en nog een en tot slot had ik ze allemaal gehad
Afbeelding
Helaas bleek dat nog steeds niet voldoende dus besloot ik langzaam de pomp van de kop te gaan "pellen" te beginnen met de 2 pijpjes links. Appeltje-eitje.
Alvorens verder te "pellen" toch nog maar eens besloten een flinke tip te geven tegen de pomp en warempel ik zag een spleet ontstaan tussen de kop en de pomp.
Afbeelding
Pellen bleek dus niet meer nodig want herhaaldelijk heen en weer tikken met een flinke hamer liet de pomp langzaam naar voren komen.
Afbeelding
En na enkele minuten heen en weer tikken had ik de restanten in de hand.
Afbeelding
Op t eerste gezicht helemaal niet zo slecht die pomp maar door het herhaaldelijk slaan en slijpen is t schroot geworden. Gelukkig zijn ze niet zo duur en had ik al besloten om een nieuwe te kopen.
Maar hiermee was het warm lopen dus niet verklaard, de pomp leek nog goed te functioneren dus waar ligt het dan aan??
Slangen waren allemaal open en schoon, toch de radiateur nog maar eens nakijken................
Eerst onder in de bak kijken voor sludge resten..
Afbeelding
Niks helemaal schoon
Afbeelding
Bovenkant moet dan ook wel schoon zijn................
Afbeelding
Niet dus, zat 60-70% verstopt met allerlei troep, ik zag zelf restjes plastic :shock:
Door het gebruik van moderne/nieuwe koelvloeistof zal die troep wel allemaal los geweekt zijn en zich verzameld hebben boven op de radiateur.......... Balen zeg.
Vooral omdat de rest van de radiateur zo schoon is vind ik t jammer een nieuwe te moeten kopen wellicht, zou ik t kunnen spoelen of is daar de vervuiling te dik voor?
Voor t oog het pasvlak van de waterpomp op de kop even goed schoon gemaakt, pakking eraf (geen vloeibare pakking te zien) gekrabd en even opgepolijst met de dremel.
Afbeelding
Dit baart me wel een beetje zorgen, die ronde schijf in de kop is duidelijk behoorlijk aangetast, daarvandaan zal ook wel die troep en roest in de radiateur en de kop gekomen zijn.
Afbeelding
Kan dat kwaad? Moet ik de kop lichten en iets vervangen?
Nu eerst maar eens eten en dan lekker onderdelen bestellen voor de 404
Pompje, KVS, riem, pakking, tapeinden M7, boutje M7, radiateur (twijfel)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor WillemV » 27 apr 2014, 18:27

Ik zag laatst een auto klus programma en daar spoelden ze deze rommel uit het blok door een tuinslang in een van de openingen te plaatsen. Wel tegengesteld om de zichtbare rommel niet door het hele systeem te pompen.

Even over het losmaken van bouten en moeren. Ik werk vaak aan mijn 36 jaar oude motor en daar zitten de bouten/moeren ook vaak vast. Indien je de bout/moer iets vastdraaid en dan weer een stukje losmaakt. Of wel heen en weer totdat je de bout/moer de ruimte krijgt dan breekt er wellicht minder af.

Gr.
Willem
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 27 apr 2014, 18:43

Dank voor de tip Willem, dat had ik geprobeerd maar toch brak hij af. Vreemd genoeg gingen de tapeinden zonder enige moeite los uit de kop. Even een tang er op en ik kon ze al los draaien met de vingers.
Probleem bij deze opzet is dat de ijzeren tapeinden vast rotten in het aluminium van de pomp. Uiteraard vielen enkele van de afgezaagde tapeinden uit de pomp toe in deze op de grond legde.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 03 mei 2014, 14:00

Even een nieuwe pomp met pakking besteld. 6 tientjes. Gelijk een thermostaat willen mee bestellen maar die hadden ze niet. Maar bij een andere leverancier besteld.
Volgens de websites was alles voorradig maar dat heb ik al vaker gezien en toch ook vaker niks gekregen. We wachten af.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor joospeugeot » 03 mei 2014, 17:34

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 jan 2016, 23:26, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 03 mei 2014, 17:45

Thx
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 04 mei 2014, 20:13

Even een paar vragen aan de kenners:
Mag ik een koperen radiateur spoelen met warme/hete azijn of met koude zoutzuur? Die troep die er in zit zal deels roest zijn en dat lost met zoutzuur wel op.
2e vraag: Moet je de waterpomp van een 404 monteren met vloeibare pakking aan beide zijden van de papieren pakking?

Dat spul komt dinsdag binnen en ik kan niet wachten tot ik t kan monteren en rijden met mijn pralientje.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 07 mei 2014, 17:04

Vandaag nieuwe waterpomp met pakking, spie en moer binnen gekomen. Lekker bling bling. Nu nog de tijd vinden om ze te monteren.
Weet iemand of ik daar vloeibare pakking bij moet doen? Zat er ook niet op ik heb dat bij een scenic wel eens gedaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor Kees » 07 mei 2014, 20:29

Ik doe er altijd wel een likje vloeibare siliconenpakking op. Gaat tot nu toe goed.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor MarcoPeus » 07 mei 2014, 20:56

OK thx, dan ga ik wat halen en zaterdag lekker sleutelen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Eerste rit v/h jaar met complicaties

Berichtdoor 403diesel » 08 mei 2014, 00:20

Ik heb ooit eens een potje loctite gekocht speciaal om papieren pakkingen mee in te smeren. Is wat dunner dan siliconen zodat je wat minder kans hebt dat het ertussenuit geperst wordt. Spul is bruin en rubberachtig. Zal eens kijken wat voor spul het is.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten