Ik heb de plaatjes nu ook kunnen zien.. Goh wat een klus is dit geweest.. Mooi document voor ons aspirant liefhebbers.. Nou ja aspirant... In de zin van kennis opdoen.. Al nieuws over een eventuele return of The Legend 104 Benetton???? ... Ik hoop het wel.. gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Hi Jan, is wel een goede "the return of the Legend"
Vandaag is de schade expert langs geweest en niet geheel onverwacht: total loss
Ik heb met de expert afgesproken dat ik de auto behoud.
De schade lijkt inderdaad erg mee te vallen, motorblok is nog geheel in tact, radiator is zelfs nog lekvrij. Het subframe heeft de kokerbalken vervormd en de voorwielen staan nu ca 4 cm naar achteren gedrukt, misschien zijn zelfs de A stijlen vervormd want de deuren gaan niet goed meer dicht
Jarno komt misschien dit weekeinde nog naar de sleutelruimte en dan hoop ik dat hij wat plaatwerk kan wegslijpen om haar weer verrijdbaar te krijgen. Dan kan ze de brug op voor verdere inspectie. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik niet ga voor de "return" en ga ik de bruikbare onderdelen eraf halen en een nieuwe eigenaars zoeken.
Hier nog wat detail opnames:
Helaas heb ik bij het ongeluk op de snelweg de deur moeten open trekken, de deur was nog goed, maar door de deur te openen kwam het spatbord klem te zitten en verboog de voorkant van de deur en dat aan beide kanten ( de andere deur beschadigd bij het verlaten van de auto)
De gevouwen deur
Achter de schokbrekers lijkt alles nog in orde
Aan deze zijde kon ik de kokerbalk niet zien, te ver in elkaar gedrukt
A stijlen ook naar achter geperst, tja.. Ze heeft haar bestuurder goed beschermt.. Overmacht.. Wel heel fijn dat het blok nog goed is waarschijnlijk.. gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Wat een trieste aanblik. Zo veel werk er in gestoken en dan in 1 klap total loss. Echt jammer. Je zegt dat je de deur niet goed dicht krijgt want de A stijl is naar achteren verschoven. Gaat de deur niet in het slot of knelt ze bij t spatbord? Het zou goed kunnen zijn dat het spatbord tegen de deur aankomt en goed sluiten verhinderd. Indien de deur echter niet goed in t slot komt dan is e A stijl verschoven. Wat op de foto's te zien is, LIJKT op alleen blikschade. LIJKT zeg ik want onderhuids kan er veel meer schade zitten dan bovenhuids zichtbaar. Ik hoop dat je er nog wat van kunt maken en je nog kunt rijden binnen afzienbare tijd.
Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet bij de achterste bevestigingspunten van het subframe. Als dat in orde is zou het nog wel eens goed te repareren kunnen zijn. Het is altijd lastig te zien als alle plaatwerk er nog op zit. Kan een heel vertekend beeld geven. Bijvoorbeeld, misschien zijn de scharnieren van de deuren wel verbogen waardoor de deuren niet meer goed sluiten maar zijn de A-stijlen nog prima. Er zal in de langsbalken in de motorruimte een voorgeprogrammeerd knikpunt zitten denk ik. Subframe kan roet in het eten gooien wellicht door de kracht veel dichter bij het passagierscompartiment door te geven en daar de boel verfrommelen. In heb wel eens een ongelukje gehad met mijn eerste civicje met gladheid waarbij de lantarenpaal niet echt meegaf. Trekbank deed wonderen. Eerst trekken en daarna een nieuwe frontbalk erin lassen.
Beetje hetzelfde met mijn Starlet waarmee de voorkant wat korter geworden was. Zelf getrokken met een kabel aan een lantarenpaal (zijn ze toch ergens goed voor). Nu was de starlet alleen de bovenbalk beschadigd; wielophanging, onderste frontbalk etc. was goed. Ik wil hiermee aangeven dat in de handen van iemand met een goede trekbank en ervaring hiermee, veel mogelijk is. Ideaal is het niet maar als je zo'n binding met een auto hebt is afscheid nemen ook niet altijd makkelijk.
Ik heb morgen andere plannen anders kon ik misschien even langs rijden. Ik weet niet of je er zondag bent?
Hier vanuit Lexmond goed bericht, zo op het eertste gezicht lijken de koker balken en de A-stijlen onbeschadigd en gaan we ( lees Jarno) de motor demonteren zodat we verder kinnemn kijken of de beschadigingen voor ons reparabel zijn. Vanavond begin ik met zoeken naar plaatwerk. Als dat lukt dan kan ik besluiten verder te gaan, maar ik heb hoop GrR
Ik krijg net een aanbod voor plaatwerk dus mijn hoop groeit Belangrijk plaatwerk is dan nu nog het front
Jarno stond te trappelen en begon gelijk met weghalen van de verkreukelde delen om te zien of de auto nog verrijdbaar was.
Dat was ze dus, in eerste instantie bleek er sluiting te zijn bij de startmotor, maar met wat geweld hebben we het front naar voren getrokken en hebben we de ventilator en luchtfilter weggehaald, een nieuwe startkabel gemonteerd en ja hoor, de motor loopt nog gewoon. Radiator is wel overleden dus daar moet ook nog een nieuwe voor gevonden worden ( dat was een tijd geleden ook al een drama, maar ja zal ook wel gaan lukken, desnoods voorlopig een nog aanwezige gebruikte monteren)
Jarno had er echt zin in en heeft me weten over te halen voorlopig nog verder te gaan en de 104 niet te laten inslapen
Ik was niet al te moeilijk over te halen ( tot verdriet van mijn vriendin die zag een nieuwe auto wel zitten, ik ook wel een beetje moet ik zeggen, maar ja de liefde voor de Benetton is toch wel ERG groot en de schade is toch wel repareerbaar lijkt het
GEWELDIG NIEUWS!!! Jarno een vette pluim voor je inzet.. Dit is waar wij allen op op hoopten. Super Benetton..... Dat ze deze dreun te boven komt doet haar naam eer.. Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Lees dit nú pas en de reactie: schrik, jij er redelijk vanaf gekomen, gelukkig!!!!!, jullie gezamenlijke historie, en vervolgens al die liefdevolle (én soms pijnlijke en met een hevige duikeling van zolder) uren die erin zitten. Ik hoop dat het lukt de benneton weer gezond op de weg te krijgen. Ik maak me nogal zorgen over de knikken in de binnenspatborden, voor de veerkoker. Die achter de accu ziet er op de foto nog het best uit, maar het onderste deel valt tegen de steunbalken. Hoop niet dat de vervorming ter plekke ertoe zal lijden dat, ook al lijkt alles op het oog en met uitmeten weer in orde, je er onder het rijden steeds last van blijft houden. De carrosserie lijkt ook z'n deel te hebben geïncasseerd Veel sterkte!
104 SL 06-'78 104 S 08-'79 307 SW Société 2.0 HDi 11-'04 Ami Super Break 03-'73
Rudie, nog een late reactie. Wat heb jij weer een mazzel gehad man! Een klein mometje later geremd en dan... En die 104 wat een sterk karretje. als ik het zie gaat het wel weer goed komen. Gelukkig heb je een paar fijne vrienden die je helpen!! EN: MEDEFORUMMERS!! HELP RUDIE OM Z'N WAGENTJE WEER OP DE WEG TE KRIJGEN !!!! Als ik meer tijd had kwam ik je meteen helpen.
Heel veel sterke, zowel met klussen, lichamelijk met de pijn als juridisch.
Groet Wirtjo
Oh ja..
ok je voulais te demander comment as tu mis la barre stabilisatrice arrière de ta 104 GL6 comment a tu percer
Er staat letterlijk:
Okay, ik wilde je vragen hoe je de achter stabilisatorstang van je GL6 hebt gemaakt , heb je geboord(?)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90 Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Terwijl Jarno de motor heeft uitgebouwd ben ik naar PCN geweest om te kijken voor een front. Het voorfront was over de rechter motorsteun heen geschoven dus er moest gezaagd worden voordat het motorblok met wat hulp van de hydraulische lift uit het motorcompartiment getrokken kon worden.
Heel gelukkig ben ik terug gekomen, met een nieuw front van het goede model
De schade valt wel mee, maar toch aan de rechter kant is het binnenscherm tot na de schokbreker behoorlijk opgekruld en zal er toch aardig wat uurtjes nodig zijn om haar weer de weg op te krijgen.
Zoals het er nu naar uit ziet zullen we samen toch proberen de Benetton weer rijdbaar te krijgen
Vogende week gaan we zagen
Gelukkig gaat het een stuk beter met mijn gekneusde ribben dus ik kan al een beetje mee teuten.
da's mooi, toch een front, ik wist het, jij had ooit de 'laatste" gekocht en in de Benetton gezet, nu weer een nieuwe er in. de teamgeest in het 104 Honk in Lexmond is prima, dat zien we hier maar weer mee. hopelijk is het allemaal te herstellen, de Benetton is inmiddels legendarisch. Gekneusde ribben doen vreselijk pijn, goed te lezen dat het al wat beter gaat. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir. Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ; 304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996 604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
De hoek van het front zat over de steun van het motorblok geschoven, daar moest gezaagd en gebeiteld worden voordat het blok eruit gehaald kon worden ( op de foto is de hoek al weggebeiteld)
Met wat hydraulisch geweld kon de motor gelift worden
Het subframe heeft het zwaar te verduren gehad, ik had nooit verwacht dat deze nog zoveel klap zou absorberen, de rechter kant is helemaal omhoog en naar achteren gedrukt, maar ook gescheurd
Een overzicht van alle kreukels: De rechter veerschotel is nog wel onbeschadigd maar je ziet dat het plaatwerk een beetje los is gekomen
De linker veerschotel is nog wel goed
Het binnenscherm aan de linker kant leek het meest ongeschonden, maar bij nader inzien.....
Het rechter binnenscherm... die heeft het helemaal gehad
Toch wel aardig beschadigd
Als ze nog de weg op komt zal dat toch door de PEP TALK van Gino en Jarno komen.
Mooi is wel weer het nieuwe plaatwerk en dat maakt het allemaal wel mogelijk om de auto te herstellen:
weer een pluim voor het pcn magazijn dat ze een goed front voor je hadden.. Ik had er geen liggen. Met de motor eruit goed te zien dat de dreun aanzienlijk was. Maar de return is ingezet en ik heb alle vertrouwen dat deze beroemde Benneton weer Back on Track komt.. Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Er zit wel een hoop vliegroest op dus ik ga zoeken naar iemand dit het voor me kan stralen en in de primer kan zetten. Iemand suggesties voor omgeving Lexmond
Ik wilde meteen reageren maar zag toen in de omgeving Lexmond staan dus dan val ik af. Bovendien passen de spatborden niet in mijn straalkast helaas. Sorry, wilde graag helpen.