Ik vind het zeker leuk om een auto netjes te maken en wat te sleutelen!
Inmiddels heb ik afgelopen middag zelf de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen bij de Génération! Dit had ik bij mijn Mitsubishi Colt en ex-Swift GTi ook al eens gedaan maar nog nooit bij een Peugeot met TU-motor...
Gelukkig is het redelijk simpel en voor het blokkeren van de nokkenas heb ik een boor 10 gebruikt en voor het vliegwiel een Torx 30. Na een klein beetje draaien stond alles al op het goede punt dus dat was makkelijk.
Voor het spannen van de riem heb ik de "oude" methode gebruikt die door Peugeot en Citroën voorgeschreven werd, een "armpje" (sleutel voor de olie aftapplug) en een gewicht van 1,5 kilo (een op de keukenweegschaal gewogen plastic zak vol met metalen onderdeeltjes) wat je op 8 centimeter van de knik in de sleutel ophangt. Het is simpel maar dit werkt prima en voor het gevoel is de spanning nu ook goed.
Het vervangen van de waterpomp en daarna het vullen en ontluchten van het koelsysteem ging ook voorspoedig. De oude waterpomp had al ietsjes gelekt gezien de witte aanslag rond de as dus vervang deze altijd mee, het is een kleine moeite!
De belangrijkste reden om de riem te vervangen was omdat ik tijdens de regelmatige inspectie zag dat de riem inmiddels erg slap stond en als de motor draaide zelfs ging "klapperen". Heel raar was dat niet want tijdens de demontage bleek dat de riem helemaal nooit goed gespannen was!
Om de methode van het spannen te testen heb ik de sleutel in het stelgat gestoken en het zakje opgehangen en vervolgens de spanrol een tikje losgedraaid. En ja hoor, die draaide ruim een kwart slag waarna de oude riem keurig strak stond...
Welke prutser dit zo gemonteerd heeft weet ik niet maar ik hoop niet dat dit een echte monteur was...
Aan het uitrekken van de riem o.i.d. lag het niet want die was op het oog nog net zo lang als de nieuwe!
Op een oude rekening die ik nog bij de auto heb zag ik dat de riem in ieder geval nog op 29-1-2004 bij 50082 kilometer vervangen is bij de Peugeot maar of er daarna nog wat mee gedaan is zou ik niet weten...