Vandaag ben ik weer eens lekker met de Génération bezig geweest!
Om te beginnen was ik alleen maar van plan om de zwetende kleppendeksel-pakking te vervangen, maar uiteindelijk heb ik de hele monopoint, en nog wat andere dingetjes, ook los gehad om netjes schoon te maken. Er zit vrijwel altijd vettigheid aan en omheen en een inspectie van het geheel kan nooit kwaad!
Toen ik bezig was bleek het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar de "luchtbrug" (tussen filter en monopoint) loopt een beetje los te zitten, en het kleine gaatje in het plastic T-stukje wat weer aan die slang vastzit zat ook verstopt.
Het slangetje heb ik iets ingekort en weer goed vastgezet, en het T-stukje heb ik doorgeprikt en schoongespoten met remmenreiniger.
De monopoint heb ik toen ook maar gedemonteerd om goed schoon te maken. Het meeste vuil/vet zat van buiten en hij functioneerde verder prima, maar het frist gewoon lekker op!
De kleppendeksel-pakking vervangen was uiteindelijk het minste werk, al moest ik het kleppendeksel van binnen ook goed schoonmaken omdat er best wat aangekoekte zwarte troep op zat. Het kan geen kwaad, maar als je toch bezig bent...
Toen alles weer in elkaar zat was het direct starten en lopen, en nog ietsjes mooier dan voorheen ook!
Wat ik persoonlijk opvallend vond: De diameter van de gasklep en het inlaatspruitstuk is gelijk aan die van een (oude) 1100 motor!
Bij de oudere types had een 1400 een gasklep/inlaat met een duidelijk grotere diameter maar de Générations zijn kennelijk veranderd... Zou dit gedaan zijn om het verbruik te verlagen?
De luchtbuis naar het luchtfilter is normaal gesproken ook flink geknepen maar daar had ik al direct na aanschaf een grotere voor in de plaats gemonteerd, volgens mij van een AX 1100. Daar trekt 'ie net wat beter mee en de verhouding is mooi.
Er bestaat een nòg grotere inlaat die o.a. op de 205 en 309 met 1.4 zat maar die lijkt me wat te ruim, zeker nu ik weet dat de gasklep ook kleiner is...