Beste leden,
Ik heb een vraag.
Ik heb, zoals enkelen misschien al weten, een 504 TI berline uit 1971.
Nu heb ik een vraagje over de wijzertjes in het middelste klokje.
De temperatuur, en de accu.
Het gaat hier om het 1e type klokjes, dus met opliggende letters en dat leuke gestreepte vlak in het midden.
Ik heb eens door wat foto's en folders zitten neuzen en kwam tot een ontdekking.
Op één foto zag ik een 504 berline waarvan de wijzers van de temperatuur en spanning allebei op half 7 hingen...
Ik neem aan dat het contact niet was ingeschakeld en dat de wijzers in 'rust' omlaag hingen.
Bij mij is dit echter niet het geval.
Mijn spanningswijzer staat al sinds ik de auto heb in het rode '-' vlakje. De temperatuur staat eigenlijk altijd in het 'normaal' vlak, OOK zonder contact.
Een enkele keer raakt de temperatuur het witte vlak, en ik heb slechts 1 keer gehad dat de naald tegen het rode liep. Dat was op een warme zomerdag in de file.
Niets mis mee, dacht ik dus. Maar nu zelfs met het koude weer blijft de wijzer op normaal staan. Voorheen trof ik de wijzer altijd in het witte vlak...
En wat de spanning betreft, ik heb een prima accu die goed word opgeladen, dus misschien is er ergens iets niet in orde...
Ik ben dus door gaan zoeken.
Ik ben een paar foto's tegen gekomen waarbij de wijzers ook zonder contact een waarde geven... het kan dus normaal zijn, maar dan nog, vind ik het vreemd dat beide wijzertjes op dit moment eigenlijk helemaal niets doen
Er zijn binnen het eerste type 2 klokkenconsoles; de Jaeger-Transistor en de Veglia.
Ik heb het vermoeden dat bij het Veglia console de wijzers na uitschakelen van het contact in rust springen en bij de Jaeger ze een waarde blijven geven...
Dit verschil heb ik op de fotos gezien.
het blijft voor mij een raadsel....
Is dit probleem bij jullie bekend?
Kan het zijn dat mijn wijzertjes vast zitten op een of andere manier?