Hoi allen!
Ik heb mijzelf een tijd geleden op het forum voorgesteld, maar eigenlijk nooit in dit 205/309 gedeelte. Dus hierbij nog even kort: Ik ben Amanda en rij een lichtblauwe 205 CJ 1.4 (carburateur) van 1992. Zie ook het voorsteltopic:
viewtopic.php?f=54&t=26018 Ik zoek wat advies, en volgens mij zit ik hier dan wel goed? :)
Intussen heeft de CJ ruim 230.xxx op de teller staan. Ik heb al een tijdje last van blauwe (soms ook flink witte) rook. Eerst was dit alleen wat bij het starten. Echter wordt het nu steeds erger, dat ik op een punt ben beland dat ik (voor mijn gevoel een beetje snel, voor het eventueel behoud van deze motor...) een beslissing moet gaan maken. Deze motor eruit? Of repareren/reviseren? Op de snelweg kan ik amper 85-90 rijden zonder dat een continue grote blauwe rookwolk uit de uitlaat komt. Na een xx aantal kilometers wordt dit minder. Dan ga ik naar 95 km u, weer flink roken en zo door. Uiteindelijk zie ik geen grote rookwolk meer, maar er zal vast nog blauwe rook uit de uitlaat komen. Harder dan 105 a 110 rijd ik er ook niet meer mee om proberen hem nog enigszins te sparen. Ook bij het wegrijden is blauwe rook te zien. Soms een flinke wolk en soms dan alleen over de grond. Uiteraard verbruikt hij ook olie. Heb een kan met 4L achterin staan, just in case. Laatst moest ik ook weer bijvullen, dat doe ik meestal per halve liter als het richting het onderste streepje gaat op de peilstok. Ik verwacht dat hij ongeveer 1500-2000km doet met een liter olie, maar dat is een gok. Overigens verdwijnt er ook koelvloeistof. Ohja! Het olieverbuik is trouwens zo erger geworden sinds de olieverversing in juli 2014.
Op het 205 cabrioforum had ik het een tijd geleden ook al aangegeven. Daar zeiden ze klepseals/zuigerveren. En ik wil ook de koppakking laten doen omdat hij nog al eens raar doet met de stop- en temperatuurlampjes. Die gaan dan beiden aan, uit, aan uit. Soms al na amper 3km rijden. Meestal als ik hem voor de tweede keer op een dag heb gestart.
Om een lang verhaal kort te maken. De motor is, lijkt mij, aan een reparatie toe. Voorlopig is dat klepseals en/of zuigerveren plus de koppakking. Misschien is het wel wat anders, daar zou de monteur naar moeten kijken. Of misschien hebben jullie ervaringen/ideeën over wat het verder kan zijn. Maar wat is verstandiger in jullie ogen, reviseren/repareren of een nieuwe motor zoeken? Het liefst hou ik hem origineel natuurlijk, maar als een andere motor een betere oplossing is, sta ik daar ook voor open.
Groetjes, Amanda
En voor de liefhebber een nog fototje