Toyota noemt het
zelf een E-CVT. (Ik was het E-tje vergeten.mea culpa) 't is inderdaad geen
duwband CVT. Als ik in mijn Auris plank gas geef blijft het toerental wel degelijk gelijk en neemt de snelheid toch toe. m.a.w. de overbrenging is
wel degelijk continu variabel.
http://www.john2211.nl/Hybride_versnellingsbak.htmde totale overbrenging is afhankelijk en wordt gevarieerd door enerzijds de assistentie(= accu ontladen) van de electromotor en anderzijds het belasten (= bijladen)door de alternator te varieren. Door met die 2 onderdelen (assisteren en belasten) electronisch te spelen kan middels dat planetaire tandwielstelsel het toerental van de benzine motor constant/continu worden gehouden terwijl de snelheid van de auto toch toe neemt.
Dat planetaire tandwielstelsel lijkt veel op een oude 3bak automaat in een oude Amerikaanse auto. Alleen zit er bij de Toyota geen koppelomvormer tussen B-motor en transmissie. De toyota heeft geen koppeling nodig want de E-motor helpt de auto op gang en start al rollend de B-motor.
Bij zo'n ouderwetse automaat wordt de overbrenging gewisseld door met hydraulisch bekrachtigde rembanden 1 onderdeel van dat planetaire stelsel af te remmen en te stoppen. Eenmaal gestopt is de volgende overbrenging een feit.
Daar waar in zo'n oude automaat een remband wordt gebruikt tegen de kracht van de B-motor in gebruikt de Toyota de alternator als belasting tegen de kracht van de B-motor in. De belasting van een remband kan je niet varieren want dan fik je de remband weg, de belasting van een alternator op dat planetaire stelsel kan je wel electronisch varieren.
Enfin, we begrijpen het wel. Hoe dan ook is een hybride auto een verrekte intelligent ding.