Waarom nou juist een Peugeot en waarom deze?

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waarom nou juist een Peugeot en waarom deze?

Berichtdoor Gilletti » 24 jul 2004, 01:17

Het merk Peugeot is mij zeker niet met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. Vader Gilletti reed (en rijdt) eigenlijk alleen maar Opel.

Waarom dan toch dit merk? Bij toeval was mijn eerste echte eigen auto een Peus (106-je) en dat beviel eigenlijk erg goed. Het merk zelf sprak me ook aan; degelijk, een mooie historie, niet te patserig maar toch ook sportief.
Daarna diverse moderne Peugeots gehad, tot ik voor mijn werk noodgedwongen een ander merk moest kiezen (wat overigens ook geen straf is).

Al vanaf dat ik een rijbewijs heb, ben ik erg enthousiast over de 504 coupé en cabrio. Nu, jaaaaaren later moest het er toch maar eens van komen, ik ging op zoek naar een 504.
Echter bij mijn zoektocht naar informatie stuitte ik steeds ook weer op de 404. Een cabrio is helaas net even iets boven het budget, maar de coupé is niet echt duurder dan een 504 in vergelijkbare staat. Daarnaast oogt ie net even wat klassieker (weinig kunststof in het interieur/dash) en is dit model een stuk zeldzamer. Vandaar dat mijn keuze uiteindelijk op deze wagen is gevallen.

Een heel verhaal, maar ik ben benieuwd waarom jullie voor Peugeot en juist het specifieke model wat je nu hebt gekozen hebben.

Vertel! :)
Laatst bijgewerkt door Gilletti op 29 jul 2008, 17:30, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 404 » 24 jul 2004, 21:35

Ik ben dus wel in Peugeot's groot geworden, 2x 304, 1x 204 diesel en 1 x 504...
Dat gecombineerd met elk jaar Zuid-Frankrijk in mijn jeugd (jaren 70, er reden ook nog 403's en Tractions rond) heeft mij een onherstelbare Franse auto-tic opgeleverd, maar Peugeot is nu mijn favoriet vanwege mijn neiging om zelf te willen sleutelen aan mijn auto.
Een 404 is dan de logische keus, ook omdat ik hem het leukst vind van alle Peugeot's die je dagelijks kan gebruiken. En onderdelen zat...
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 24 jul 2004, 22:21

Mijn verhaal is op een ander draadje te lezen...

Hier is 't dan nogmaals (in een notendop) :roll: :

Ik heb eigenlijk helemaal niets met Peugeot. Ik ben Porsche-liefhebber in hart en nieren. :oops:

Zo'n 12 jaar geleden waren wij op fietsvakantie in Frankrijk. Het was de natste zomer sinds tijden en na een weekje was alles nat: de tent, de fietsen, de kleding, wij... Kortom: alles! :cry:

Toen we verkleumd en nat een camping opreden en ons tentje begonnen op te bouwen, kwam er een campertje de camping oprijden (volgens mij was het een Renault Estafette). De mensen stapten uit, prikten de 220 erin en 5 minuten later kwam de koffiegeur ons al tegemoet... :D

Toen wisten we het zeker: wij wilden ook een camper!

Terug in Nederland hebben we toen stad en land afgereisd op zoek naar een camper die enerzijds in ons budget pastte en daarnaast 'karakter' had.

Het zou dus -zo hadden we besloten- een Citroën HY, een Renault Estafette, of een VW T1 worden...

Na heel lang en veel vruchteloos gezoek vertelde een kennis ons dat hij iemand in Friesland wist die zo'n Frans busje, dat was omgebouwd tot camper, wegdeed. Hij had voor ons een afspraak gemaakt en we gingen er op de bonnefooi heen. :roll:

Toen we er aankwamen stonden we oog in oog met een J7! :lol:

Ik was op slag verliefd... Toen ook nog bleek dat je met opengeschoven deuren kon rijden, was ik helemaal overstag! Dit móest en zou ons campertje worden...

Dat ie al enigszins door de roestduivel :twisted: gegrepen was, was niet van belang...

We zijn er 10 jaar lang mee op vakantie gegaan en we hebben heel erg veel (leuke dingen) met onze Q-bus (spreek uit als Kwiebus) beleefd, maar vorig jaar moesten we dan toch concluderen dat restauratie nodig was en dat dat economisch onverantwoord was...

We hebben Q-bus een donorcodicil in laten vullen en bij een boer de schuur ingeduwd...

We zijn meteen op zoek gegaan naar een vervanger voor Q-bus. Het moest en zou weer een J7 worden (mét schuifdeuren). :wink:

Wonderwel vonden we die heel snel.

Jeetje stond bij een camperboer in Heerhugowaard helemaal achterin de loods; een beetje verdekt opgesteld. Er was -zo begrepen we van de eigenaar van het camperbedrijf- nauwelijks tot geen interesse voor dit 'oude Franse ding' (dat waren volgens mij zijn letterlijke woorden) en daarom konden we 'm voor een zacht prijsje meenemen... 8)

We hebben geen seconde getwijfeld en sinds vorig jaar is Jeetje van ons en we zijn er apetrots op!

Voor ons zal er nooit een andere camper meer inkomen. Mocht het echter noodgedwongen tóch moeten, dan wordt het wéér een J7!

Voor de rest heb ik eigenlijk niets met Peugeot... :oops: Sorry...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 24 jul 2004, 22:32, in totaal 4 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Gilletti » 24 jul 2004, 22:26

Mooi verhaal, vooral onderstaande passage.
Ik zou er ook haast meteen ééntje aanschaffen! :D

Jeetje schreef:Toen we verkleumd en nat een camping opreden en ons tentje begonnen op te bouwen, kwam er een campertje de camping oprijden (volgens mij was het een Renault Estafette). De mensen stapten uit, prikten de 220 erin en 5 minuten later kwam de koffiegeur ons al tegemoet...
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Hans » 24 jul 2004, 23:39

ik zag deze vraag en wilde direct mijn verhaal schrijven,,,,,,,,maar eerlijk gezegd wist ik niet waarom ik juist met Peugeot iets had,dus heb er even een dagje over nagedacht.
mijn vader reed eigenlijk altijd Fiat,de prachjtige 2100)lijkt wel erg veel op de 404)daarna een 850,gevolgd door diverse 124,s,toen wij allemaal het huis uit waren )2broers en 1 zus'kocht hij in 1977 een nieuwe Peugeot 504,en dat was het begin,daarna nog 1 305,104,309.en bij mij is toen het virus ontstaan,ik kocht mijn eerste Peugeot toen ik mijn rijbewijs had,een witte 404 van 1973(heb laats gezien dat het kenteken nog bestaat)vervolgens diverse 505,s en 504,s en de wat mindere klassiekers 205,309 en sinds 2 jaar eindelijk weer een 404,onze louis,en nu ben ik zover dat alles wat met Frankrijk te maken heeft mij meer als vreselijk intresseert,ben dus een echte frankofiel,en dan met name alles van de periode 1955 tot en met 1980
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Waarom een Peugeot

Berichtdoor Ton de Graaff » 25 jul 2004, 10:31

Mijn vader had een garage waar veel Peugeots in onderhoud waren toen ik klein was, In 1960 kocht mijn vader een 2de hands 203 uit 1958, daar heeft hij meer gereden tot 1967. Zelf was ik in 1966 18 en kocht een 403/7 uit 1961. Toen mijn vader een 403 kocht heb ik zijn oude 203 gekocht en er mee gereden tot 1970. Ik kreeg ook verkering in die tijd, en heb heel wat uurtjes in die auto samen doorgebracht :oops: Daarna ermee getrouwd, en wilde nu weer een 203 hebben (nostalgie). Alleen de slaapbanken gebruik in niet meer. :lol: .Zelf heb ik nog bij een Peugeot dealer in Rotterdam gewerkt als automonteur.
Wij hebben tot 1979 Peugeot's gereden 1x204,3x304. Toen overgestapt op Honda tot 1992, en eerlijk is eerlijk daar ging nooit iets aan kapot. Die werden te duur, en toen een Opel Astra gekocht (wilde ik na 3 weken al weer kwijt) , miskoop van de eeuw. daarna weer een Honda tot 1996, en daarna ben ik weer bekeerd tot Peugeot 1x 106, daarna een 206 RG en de laatste 2 zijn 206CC's
Onze Leeuwen: een Peugeot 203 uit 1956 en een Toyota Prius uit 2005
Avatar gebruiker
Ton de Graaff
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 09 apr 2004, 23:31
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor deVreugd » 27 jul 2004, 19:38

Tja, als je van jongsafaan in een Peugeot wordt rondgereden word je vanzelf met dat virus aangestoken, vermoed ik.
De eerste auto die ik mij herinner was een beige 504 (was overigens niet mijn pa's eerste peugeot), wat wil je nog meer?! (Leren bekleding misschien, maar die zat er ook in!) Toen moederlief die in de prak had gereden en overigens ook de deuren er zo'n beetje afvielen van de roest hebben we een tijd in een of andere volvo-tank gereden (ik weet echt niet welk type), en daarna kwam de mooiste auto die mijn vader ooit gehad heeft: een 604, zescilinder automaat, met leren bekleding en alles natuurlijk elektrisch bedienbaar... Ik weet nog dat we daar mee op vakantie zijn geweest naar Hongarije, net voordat de muur viel, en werkelijk overal waar we waren wilden mensen meerijden en moest de motorkap open.. Maar goed, die heeft mijn broer total-loss gereden voordat ik mijn rijbewijs had, helaas. Verder hebben we nog een 405 en een 605 gehad en momenteel rijdt mijn vader in een 406 rond, dus het is duidelijk: ik kom uit een, overigens totaal a-technisch, peugeot-nest!
En aangezien ik een voorkeur heb voor Peugeot en voor ouwe spullen, leek het mij verstandig om een ouwe Peugeot aan te schaffen. En dat is dus een 404 uit 1966 geworden...
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor JT » 28 jul 2004, 22:14

Mijn ouders hebben altijd Simcas/Talbots gereden (één keer gezondigd met een Ascona, maar die bleef dus ook maar een half jaar), totdat die Talbots niet meer beschikbaar waren. De serie: 1000 - 1100 Special - 1308 - 1510. Hun eerste Peugeot was in '86 een 305 Break SRD. Een luxe auto in die tijd. In die auto mocht ik ook rijden, nadat ik in '87 mijn rijbewijs haalde. Parallel aan die 305 heb ik 2 tweedehands Talbots Horizon GLS gereden. Mijn vrouw nam een mooi Corsa mee ons huishouden in, die werd echter gestolen. Onze twee gezinnen hebben toen de 305 aangevuld met een Rouge Vallelungue (mensen help me even met de spelling) 405 GLX. Toen bij de 305 diesel de distributieriem bij 305000 (!!) km brak, hebben we twee supermooie 306-en gekocht, Bleu Genesis (ouders weer diesel) en Rouge Lucifer (benzine). Fijne auto's, LM velgen en kuipstoelen, gewoon mooi. Toen ons eigen bedrijf waar we allemaal in werkten groeide en er meer transportruimte nodig was hebben we 2 Citroëns Berlingo Multispace (wederom 1 diesel en 1 benzine 1.8 ) gekocht in felblauw, aangevuld met een witte Berlingo-bus. Peugeot zag toen niet de combinatie van praktisch en leuk met de saaie Partner-Break en de Berlingo was wat leuker uitgerust voor een interessante prijs, dus vandaar de uitstap naar Citroën. Deze Berlingos zijn de meest functionele, praktische en flexibele auto's geweest die we ooit hebben gehad, echter ook de lelijkste. De witte Citroën wordt nu nog steeds door een werknemer gebruikt. De blauwe Berlingo van mijn ouders heeft twee jaar geleden plaats gemaakt voor een 307SW (wederom diesel). Mijn vrouw en ik hadden eerder al een snelle 406 Break (2.2) en sinds 2002 een 607 3.0 V6 pack. De 307 en 607 hebben de kleur Bleu de Chine. Mooi, maar wel veel poetsen. Ons bedrijf heeft verder nog een 206 en 3 witte partners rijden (de Berlingop valt amper op, echter bij een aanrijding blijkt dat lampen en motorkap drastisch anders zijn).
De 504 cabrio uit 73 is van mij. Jeannine houdt niet van de krachtsport die zo'n oude auto met zich meebrengt. Nu er orginele velgen opliggen die smaller zijn dan het bocht dat er eerder op lag, probeer ik haar enthousiast te krijgen... Of het lukt? Ik betwijfel het. Mijn dochters vinden het in ieder geval wel superleuk (of komt dat door de jongens bij hen op school die zo'n auto wel stoer vinden) en rijden graag met me mee.
De nieuwe auto spreekt voor zich, van "oudsher" via Talbot naar Peugeot en een voorliefde voor wat zwaardere motoren (ik wacht in spanning op de komende 3 liter diesel).
Van die oude snap ik eigenlijk nog niet hoe dat gekomen is. Op enig moment zit ik te surfen en ik zwerf nogal eens over Peugeot sites, ik struin over de site van Kurt en zie een leuke zeegroene 504 cabrio, ben eigenlijk na 2 weken gaan kijken en heb daarna binnen een week die auto gekocht. De 504 was me nog NOOIT opgevallen, laat staan de cabrio. Geen sleutelervaring, geen ANWB-keuring of vriend die mee ging kijken, gewoon gedaan. Wel stoer zo op het eerste gezicht, maar ik heb later wel afgezien: naief als ik was, naar de RDW: afgekeurd op 8 (acht!!) punten. Kwaad :evil: dus, maar goed, schouders eronder, leren lassen, mijn Peugeot garage voor de remmen ingeschakeld, en 2 maanden lang fanatiek elke avond aan het werk... De roestige benzinetank gecoat (werkt trouwens geniaal, kan ik aanraden), want anders kon ik slechts 50 kilometer rijden per groffilter.
2e RDW: Goedgekeurd! Superblij en supertrots natuurlijk. 8) Ondertussen is de eerste APK alweer geweest, en ben ik een plek aan het plannen waar de toekomstige coupé kan komen te staan, moet ook een 2.0 worden, ook uit het tijdvak voor 75.... Aan het loeren naar de 404 cabrio... En hoe vaker ik foto's van die J7 zie.... Weet ook nog een stoffige Fiat 500 te staan...

Zwaar vergiftigd met het virus dus, ondank mijn computerhandjes...

Niet normaal... :D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

306!

Berichtdoor MR » 03 aug 2004, 11:01

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik (helaas) geen klassieke Peugeot-rijder ben. Op dit ogenblik kar ik rond in een 306 SR uit 1995. Okee, negen jaar oud, dat dan weer wel... :-)

Maar mijn voorliefde voor Peugeot is er niet minder om! En dat begon in 2001, het jaar dat ik mijn eerste Peugeot kocht. Het was een donkerblauwe Peugeot 106 Sergio Tacchini, 1.1i. Ik kocht hem van mijn buurman, die er zeven jaar in rond had gereden en het had gepresteerd slechts 55.000 km op de teller te krijgen. De wagen was voorzien van elektrische ramen en centrale deurvergrendeling (incl. infrarood afstandsbediening). Bovendien was het een speciaal model (Sergio Tacchini dus) met mooie bekleding en een leuke belijning.

Dit was overigens niet alleen mijn eerste Peugeot, het was bovendien mijn eerste eigen auto! Ik vond het een prachtmodelletje en toen mijn buurman hem mij aanbood kon ik hem gewoonweg niet laten staan. Ik was de koning te rijk! Hij zag er echt perfect onderhouden uit (en dat was-ie ook), reed als een zonnetje en ik was helemaal verliefd.
Groot was dan ook de schok toen deze 106, na er drie maanden met veel plezier in rond te hebben gereden, voor me in de prak werd gereden... Overigens zat ik wel zelf achter het stuur. Maar: ik werd (tijdens een fikse regenbui, wachtend in de file) van achteren geramd waardoor ik op mijn beurt weer m'n voorganger ramde. Na twee dagen hoorde ik van de garage dat de auto total-loss was... BOEHOEOEOEOE!! :roll:

Het werd dus tijd voor een nieuwe auto. Gelukkig kreeg ik er bijna net zoveel voor terug als ik ervoor had betaald; ik schoot er slechts 500 gulden bij in. In principe wilde ik wel weer een Peugeot, maar goed, als ik voor een leuke prijs ook een ander merk auto kon rijden, dan zou ik dat niet afslaan. Zo heb ik toen twee proefritten gemaakt in een Opel Vectra en een Mazda 121 (niet het 'bolhoedmodel', maar een recentere versie). Die Opel was op zich een lekkere auto, die Mazda vond ik echt bagger. Maar helemaal overtuigd was ik nog niet... De Opel koppelde nogal zwaar en ik moest 'zoeken' naar de schakelpook. En de Mazda was gewoon te klein en te iel voor me. Daar zat ik bovendien niet lekker in: ik zat 'op' de stoel in plaats van erin. En ook in die auto moest ik zoeken naar waar alles zat...

En toen maakte ik een proefrit in een andere auto. Dat was een Peugeot 306 XR (een hatchback-306 dus). En ja hoor... het 'gevoel' was er meteen weer. Ik zat er prinsheerlijk in, alles zat op de goede plaats zoals ik het gewend was en bovendien was het een lekker ruime auto en reed hij heerlijk. Hij had dan wel geen stuurbekrachtiging, maar goed, dat had mijn 106 ook niet. Helaas zat er ook geen centrale deurvergrendeling in en de ramen moesten gewoon opengezwengeld worden, maar dat kon me niet bommen. Ik had wel een lekker grote auto die er bovendien (vond ik) ook nog eens leuk uitzag. Dat werd hem!

Daar heb ik iets langer dan een jaar in rondgereden. Wat een heerlijke auto was dat! Van een 106 naar een 306 gaan is een mooie overstap, ik kan dat iedereen aanraden :) . Maar... zoals gezegd, ik heb slechts een jaar in die auto rondgereden. Een botsing op de snelweg maakte een einde aan het rijgenot. Mijn voorganger remde, ik had niet in de gaten dat-ie best wel hard remde en ramde hem dus van achteren. Alweer een total-lossje...

Gelukkig had ik flink wat geld gespaard, dus ik kon het me nog veroorloven om een nieuwe auto te kopen. En dit keer was er geen enkele twijfel: niks Opel, niks Mazda, niks ander merk, het moest en zou een Peugeot worden en wel een 306. Als het ff kon met centrale vergrendeling en elektrische ramen, want dat had ik toch wel een beetje gemist in mijn vorige auto... En stuurbekrachtiging zou al helemaal mooi zijn.

Na een maandje zoeken en wat proefritten in 306'en gemaakt te hebben (waarvan er eentje versleten koppelingsplaten had; de garagehouder had die 'vergeten te vervangen', gosternokke!), vond ik bij de Peugeot-dealer te Winterswijk een Peugeot 306 SR 1.4i. Een 306 sedan dus. Het mooie was, dat deze voorzien was van alle opties die ik wilde, in acht jaar tijd 77.000 kilometer op de teller had, een stukje ruimer was dan de hatchback-306 en desondanks toch goedkoper was dan vergelijkbare Peugeots 306! Ik had toen ook nog een optie op een hatchback-306 bij een andere garage, die een half jaar ouder was, 125.000 op de teller had staan en toch duurder was. Toen ik bij de garage waar de hatchback stond vroeg hoe hij dat kon verkopen terwijl er in Winterswijk een ruimere en 306 stond voor minder geld, zei hij: "Dat komt omdat de auto bij mijn collega een sedan-versie is. En die zijn gewoon niet populair. Men vindt dat een ouwe-lullenbak; als je daar teveel voor vraagt raak je 'm aan de straatstenen niet kwijt. De hatchback-versie ziet er een stuk vlotter uit, is populairder en dus ook duurder."

Ouwe-lullenbak of niet, mijn keuze was gemaakt... het werd dus de 306 SR 1.4i, die in Winterswijk stond. Leuk detail: ik woon dus in Amersfoort... maar die reis was 't me waard, hoor. Die auto reed heerlijk en ik vond het juist stoer, die sedan! Bovendien was het een vierdeurs en bevatte hij dus alle 'luxe' die ik wilde. Inclusief stuurbekrachtiging! Dat reed fantastisch. En hij rijdt nog steeds fantastisch. Ik heb hem nu een jaar en drie maanden en hoop er nog jaren in te kunnen rijden... Al was het maar omdat ik er sinds enkele maanden een nieuwe geluidsinstallatie in heb laten zetten, wat het rijgenot aanzienlijk verhoogde :D .

Maar goed. Al met al staat het voor mij vast dat mijn volgende auto ook weer een Peugeot zal zijn. Wellicht wordt dat een klassieker, hoewel ik volstrekt a-technisch ben en als er wat mee is dus een beroep zal moeten doen op garages. Maar hoe dan ook: Peugeots rijden gewoon stuk voor stuk heerlijk, zijn comfortabel, zien er goed uit (okee, met uitzondering van de 309 dan; dat is wat mij betreft toch wel het lelijkste model dat ze ooit uit hebben gebracht) en en en en... fantastisch gewoon!!! :-)
Avatar gebruiker
MR
 

Berichtdoor MR » 03 aug 2004, 11:06

Woeps,

In mijn verhaal heb ik de chronologische volgorde niet helemaal goed 'gehanteerd'...

Alles in het verhaal klopt verder, behalve dit: toen mijn 106 in de prak was gereden kocht ik gelijk daarna de 306 XR (hatchback). En toen ik daarmee de botsing maakte, kwam het verhaal van de proefritten in de Opel en de Mazda. Waarna ik dus uiteindelijk mijn huidige 306 SR 1.4i kocht. En nu dus zeker weet dat ik nooit meer in een ander merk ga proefrijden, mocht ik nog eens een keer een nieuwe auto gaan kopen.

Dat is weer ff rechtgezet. Opdat niemand mij kan betichten van het rondsturen van leugens! :)
Avatar gebruiker
MR
 

Re: Waarom nou juist een Peugeot en waarom deze?

Berichtdoor wowo » 03 aug 2004, 18:19

Gek genoeg heeft mijn vader nooit een Pug gehad, wel een dozijn besteleenden, een Simca 1100 en vervolgens een R16TX, Simca 1307, R18GTD, 2 keer R21 nevada en nu een Laguna.
'Auto-Jean' was een van de eerste dingen die ik kon zeggen en dat zei ik als ik een Franse vriend van m'n ouders hoorde aankomen in z'n 504 Diesel.
Een liefde voor Franse auto's heb ik altijd gehad, sinds ik 007' For your eye's only' zag een 10 jaar geleden ben ik gek van de 504
Afbeelding.
Na een R11 dan eindelijk een 504 gekocht, helaas een miskoop. Jaar later een 204Coupe, die is wegens de afmetingen inmiddels verkocht.
Binnenkort weer een 504!
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Gilletti » 03 aug 2004, 18:52

@wowo, ik heb nog met de telefoon in de hand gestaan om je te bellen voor die 204. Een lichtblauwe, was het niet? Is uiteindelijk voor mij toch ook iets groters geworden.

Als de 504 in JB je al intrigeert, dan ben je vast ook fan van Louis de Funès films. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor wowo » 03 aug 2004, 19:16

Gilletti schreef:@wowo, ik heb nog met de telefoon in de hand gestaan om je te bellen voor die 204. Een lichtblauwe, was het niet? Is uiteindelijk voor mij toch ook iets groters geworden.


Het was inderdaad die lichtblauwe. Prima auto voor in de stad maar ik wil er ook een paar keer per jaar mee naar Frankrijk rijden en daarvoor is 'ie te klein (of zijn mijn benen te lang..)

Gilletti schreef:Als de 504 in JB je al intrigeert, dan ben je vast ook fan van Louis de Funès films. :wink:


Nou! Mr. Hulot films zijn trouwens ook heerlijk wat voitures betreft. Ik vraag me af of ik over 20 jaar met net zoveel plezier naar bijvoorbeeld 'Taxi' kijk, een en al 205jes en tijdgenoten.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Loesje205 » 08 aug 2004, 21:26

De keuze voor Peugeot was bijna vanzelfsprekend. Al mijn zussen voor mij zijn ook begonnen met een 205. Dus ik ook!! Ik wil niets anders meer dan Peugeot!
Nothing beats a Lion
Loesje205
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 maart 2004, 18:22

Waarom een Peugeot.

Berichtdoor Wim 505 » 13 aug 2004, 18:39

Ik ben eigenlijk groot geworden met Peugeot.Geboren in 1975 kocht ook mijn vader zijn eerste 504 L diesel met 1.9l.Verkocht in 79 met over de 200.000km.Toen een GL diesel met 2.1l.Verkocht in 83 met weer over de 200.000km.Toen de eerste 505.Een 2.5 vijfbak GRD.Verkocht in 88 met 247.000 km.Heeft NOOIT remblokken ,schijven of schoenen gehad!!!Daarna terug een 505 GRD.Deze bezit ik nu nog.Momenteel 388.000km.Heb nooit een andere wagen gehad.Ik ben zoals een paard met ooglappen aan.De robuustheid,het uitzicht en vooral het geluid van de Indenor diesel maakten dat ik er fan van werd.Een jaar of vier geleden kocht ik een 89 GTD met 120.000km.Begin dit jaar nog een 88 GTD met 235.000km.Uit deze twee moet er één perfect exemplaar ontstaan waar de 89 de techiek en de 88 de karosserie moet leveren.Het begin van de restauratie is voorzien voor het einde van het jaar.De GTD moet dan de GRD aflossen.Die moet het dan zo lang mogelijk uithouden.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Re: Waarom nou juist een Peugeot en waarom deze?

Berichtdoor Niek020 » 15 aug 2004, 22:06

"waarom juist nou een peugeot en deze?"
Tja,eigenlijk voor mij eenvoudig.
De groene 404 is al 40 jaar in de familie,mijn ouders zijn er helaas niet meer,dus eigenlijk heeft de auto emotionele waarde.
De 404 was er altijd,(auto is 40 jaar oud,ik ben 42)dus is gewoon een "familielid".
En tja........hij blijft maar rijden,er komt GELUKKIG geen eind aan!!
De groene 404 komt voor op bijna elke film,foto,die gemaakt is door mijn vader!
Een van de leukste filmpjes is toch wel dat hij op een bevroren Ijsselmeer(in de jaren 60,ik denk zelf '64,weet niet voor 100%) staat en even later zie je mijn moeder wegrijden,op het ijs notabene
Maar ik vind de auto heerlijk rijden en zeer ruim,en dat is ook wel belangrijk.
De fateuils zijn ook niet te evenaren!!




groetjes niek020
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Maarten Deen » 16 aug 2004, 01:58

Toen ik nog jong was kocht mijn broer vaker een Autovisie. In een van deze Autovisies stond een artikel over de Peugeot 404 en 504 cabriolet. "Frans en vrij" heet dit artikel, Autovisie 18 van 1986. Ik was toen 14.
Er staat minstens een vreemd foutje in het artikel, het beschrijft de witte 25-00-AK uit 1965 (rijdt volgens mij nog steeds rond) maar claimt dat er een drie-versnellingsbak in zit. Nu is de 404 volgens mij zelfs nooit met een drie-bak geleverd, en een '65er al helemaal niet.
Dit artikel, en vooral die spierwitte 404 cabrio vond ik geweldig. Zo'n auto wilde ik ook!

Jaaaren later, ik was inmiddels al tijden in bezit van een rijbewijs maar door verschillende redenen had ik nooit een auto nodig en dus ook nooit een gekocht. En zo zoetjes aan begon ook mijn spaarrekening gezonde vormen aan te nemen.
Dus ik wilde een auto kopen. Geen gewone auto, niet voor woon-werk verkeer want daar had ik die niet voor nodig, nee een leuke auto. Een speciale auto. Misschien wel... een oldtimer.
Dus de oldtimermagazines gekocht en doorgebladerd. Daar staat leuk spul in, maar ik wilde geen 'standaard' oldtimer. Zeg nou zelf, als je op de weg rijdt wordt je dood gegooid met DS'en, Amazones, MG-B's en dergelijk spul.
Opeens zag ik een advertentie van de auto die al weer meer dan 10 jaar diep in mijn geheugen lag te sluimeren: een 404 cabrio. Ja! Dat moest hem worden!
Toen ik die van mij voor het eerst zag was het de eerste rode die ik zag. Ik moest toch wel even slikken. Tot dan toe had ik alleen witte gezien, dat rood zag toch vreemd uit...

Ik weet ook nog de reactie van mijn pa toen ik zei dat ik een 404 ging kopen (hij heeft er zelf 2 gehad). "Wat? Een 404? Zo'n oud rotding? Zo'n vierkant kistje?". "Rustig pa, het is een cabriolet".
Nu zegt hij dat als ik ooit de auto moet verkopen, ik hem aan hem moet verkopen.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Darlmat » 16 sep 2004, 10:25

Vooreerst even melden : Dit is een leuke site, ik ben nieuw hier en dit is mijn eeste post/
Op mijn 12 jarige leeftijd kochten mijn ouders een 504, deze heb ik overgenomen op mijn 18é levensjaar, nadien volgden nog een 505STI, 309 XRD, 405 1.6 SR, dan volgde een 2é auto 205 CJ 1993(nog steeds in bezit), 405 vervangen door 405 1.9TD Vendome ( versie met bumpers van MI 16) en nu 406 coupe HDI. (de 405TD blijft in bezit voor de kinderen)
Dus momenteel 3 Pug's in bezit en elke wagen was sportief aangekleed, vandaar ook de nickname Darl'Mat.
Kan wel zeggen, een 504 met voorspoiler, alu velgen en strippings was een rariteit in die dagen (begin jaren 70)
Avatar gebruiker
Darlmat
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 16 sep 2004, 10:04
Woonplaats: Belgium

Berichtdoor Mark » 09 jun 2005, 22:11

Even deze topic nieuw leven inblazen, want er zijn vast wel meer mensen die daaraan iets bij te dragen hebben.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Waarom de 806 ?/504 ?

Berichtdoor ceegee » 12 jun 2005, 18:10

Voor de 806 hadden we een Espace en daarvoor een :oops: Daimler.Voor mijn vrouw telt bij een auto maar 1 ding en dat is of de fietsen mee kunnen en of het een Peugeot is waar ze zelf al jaar en dag in rijdt.Bij de Daimler stonden ze dwars achterop. Daar moeten in Japan nog heel wat foto,s van circuleren want bij een tussenstop op een parkeerplaats in Duitsland liep een buslading vol Jappanners klikkend en filmend leeg op de Daimler.Toen een Espace waar de beide Koga's door hun brede stuur alleen met een boel gehannes in kunnen. Na een half jaar ingeruild voor de 806 na eerst de fietsen gepast te hebben.( Garagist wist niet wat em overkwam ) 504 ? Moet ik daar wat aan toevoegen ? Spreekt toch vanzelf ! Berlingo is handig als de geit naar de bok moet en het hooi van het land en een schaap naar de veearts enz!
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Michiel Mobiel » 13 jun 2005, 19:07

Vroeger werd in en rond Barneveld de Tulpen Rallye gehouden.
Daar ging ik altijd met mijn vader naar kijken en ik was helemaal wild van die rappe 205jes; klein, fijn en supersnel!

Toen ik als klein jongetje een keer de griep had, kon ik niet naar de Rally gaan kijken en kreeg ik van mijn oma een schaalmodelletje van een Ferrari om me te troosten.
Toen ontstond mijn psychische aandoening voor de vormen van Pininfarina.
Ik heb altijd alles van Ferrari verzameld, maar kwam er al snel achter welke modellen Pininfarina nog meer had ontworpen.
Het eerste Pininfarina-ontwerp voor Peugeot was de 403 en dat moest dus mijn eerste klassieker worden, vond ik.
Het werd uiteindelijk het meest beroemde Pininfarina-ontwerp; de 404.
Avatar gebruiker
Michiel Mobiel
 
Berichten: 320
Geregistreerd: 11 jun 2005, 00:59
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor peugeotexpert » 22 jun 2005, 17:04

Ook bij mij is de liefde voor de Peugeot er met de welbekende paplepel ingegoten. Mijn vader is begonnen met een 403 sedan(zeegroen) die kort voor mijn geboorte werd vervangen door een 204 sedan (donkergroen). Deze bleek toch wel krap hoewel pa en ma met mij als baby er mee naar Salou zijn gereden met een 3,10 meter Astral sleurhut aan de haak...... De eerste auto die ik me kan herinneren was de donkerrode 404 die pa daarna kocht. Deze auto heeft ie tot begin 1980 gehad waarna hij zijn eerste nieuwe Peug kocht een lichtrode 305 Sedan. Dat was echter een miskoop en was meteen mijn vaders laatste Peugeot Toen kwamen er vanwege een eigen bedrijf een aantal busjes en na het stoppen van het bedrijfje, diverse japanners en tenslotte een Vito. Zelf ben ikbegonnen met een Nissan die na 3 jaar werd vervangen door een Partner bestel. Wat een fijne wagen was dat.. Ik heb er 120.000 probleemlose kilometers mee gereden. Echter ik wilde net een maatje groter hebben en dus werd er in 2001 een Expert 2.0l HDI aangeschaft. Die bevalt nog beter en heeft er inmiddels 130.00 opzitten. Gezien de problemen met het grijze kenteken blijf ik nog maar een paar jaartjes doorsturen met deze...

Voor een klassieke Leeuw is helaas geen plaats op het moment. Dat zou dan een 403, 404 of een J7 camper worden... Maar eens zien of het er ooit van komt.....

Groeten,

Michael Staats
peugeotexpert
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 apr 2004, 19:29

Berichtdoor Evert G.D » 15 sep 2005, 23:35

Afkomstig uit een 'Ford-familie' reed ik vanaf het behalen van mijn rijbewijs (1977) eerst Ford. Ook logisch als je bij een Forddealer werkt :wink:

Een Peugeot 404 was altijd een grote wens, maar die is nooit uitgekomen. Via een Simca 1100 Fourgonnette kwam ik uiteindelijk toch redelijk in de buurt. Mijn eerste Peugeot kocht ik in 1984 bij Peugeotspecialist Pietje Drost in Ommeren. Een 1977 504 2.0 GL. Inruil was een Ford Escort 1.3 uit 1978, waarvan de motor naar de klooi was. :!: De 504 is één van de mooiste auto's ooit gebouwd, vind ik. Vandaar.
In 1987 ruilde ik deze auto in voor de groene 504 1.8 GR uit 1980, die ik nu nog steeds in bezit heb (en zeker ook houd). In 1994 kwam de zwarte 403 1.3 Luxe Confort erbij.
De 504 werd in 1992 uit dagelijks gebruik gehaald. Voor dagelijks kwam er even een Fiat Panda, die al snel werd ingeruild voor een vroege 205 GL (van maart 1994, stom dat ik die ooit heb verkocht), die werd na ruim 4 jaar trouwe dienst ingeruild voor een 1.4 309 Accent, die in 2000 het veld ruimde voor een 406 1.6 GL op LPG. Die maakte vervolgens weer plaats voor een 1998-er 406 1.8 ST Executive (eind 2003), ook op deze goedkope brandstof waar ik zeer tevreden over ben! Zeker met de huidige benzineprijzen!
Mijn toenmalige echtgenote reed van 1991 tot begin 2004 een Mazda 323 sedan uit 1983, die werd in februari 2004 vervangen door een heuse Peugeot: een 205 1.1 GE uit 1986 (de kaalste uitvoering met als enige luxe een glazen schuifdak), ook een eerste type met schuifregelaars, het oude dashboard dus. In februari 2005 kreeg ik die auto weer in mijn bezit.

In 2004 kwam er ook een 205 CT (cabriolet dus). Open kunnen rijden was ook een grote wens en het schuifdak van de 403 bleek niet altijd groot genoeg...

En tsja....Ford is nog steeds vertegenwoordigd in de vorm van een Taunus 1.6 GL uit 1981, de laatste auto van m'n vader, die na zijn overlijden bij mij terechtkwam (1994). Dit is een 'museumstuk', er wordt zelden tot nooit mee gereden. de auto is in prima staat (89.000 km)
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Bert » 16 sep 2005, 00:34

Ik ben in 1965 bij het bedrijf Joh.de Heer in Rotterdam gaan werken en kwam daar in de Peugeot afdeling terecht ( er was ook en Oldsmobile & caddilac afd.) vandaar dus de belangstelling voor het merk met de leeuw.
ik heb daar gewerkt tot 1985 waarna ik bij een groot NederlandS vervoerbedrijf ben gaan werken wat mij per maand best wel meer geld op leverde. Maar de belangstelling voor het Peugeot blijft toch aanwezig.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Riko » 18 sep 2005, 13:06

Dat kan kort: Ik zocht een oude auto. Eentje waaraan genoeg te sleutelen viel, daar dat een hobby van me is. Daarnaast met LPG. Ik heb nog lang rondgekeken naar een Amazone, daarin ben ik groot geworden, maar uiteindelijk viel mijn oog op de grote grille van de 404.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Volgende

Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron