Zoals in een ander draadje beloofd hier een stukje over mijn ervaringen met de 403.
In 92 kocht ik een 61er 404 waar ik nu nog steeds dagelijks in rondrij. Dit beviel zo goed dat ik er een 403 bij wilde hebben, ook omdat ik dit een mooie auto vind.
In die dagen ging ik iedere zomer met een vriend een weekje toeren door Frankrijk om oude auto's te spotten. Internet was er nog niet dus we kochten de regionale kranten om de advertenties te bekijken.
In de buurt van Bordeaux vonden we bij een boer een 403 uit 59 voorzien van een dieselmotor. Na een proefrit en wat onderhandelen de auto gekocht en telefonisch de verzekering geregeld zodat ik er mee naar huis kon rijden.
Bij het proefrijden was me opgevallen dat de auto behoorlijk pittig de heuvels op reed, maar op de snelweg werd duidelijk waarom, de combinatie vernellingsbak-diffentieel was niet de juiste dus de auto draaide veel toeren.
We zijn in een dag naar huis gereden, achter vrachtwagens aan sukkelend met een gangetje van 80. Wat een herrie maakte de auto! Er zat ook geen extra geluids-schutbord tussen motor en cabine dus waarschijnlijk was de auto omgebouwd van benzine naar diesel. Ik was toen nog niet zo'n ervaren sleutelaar dus moest dat allemaal nog leren. Ik herinner me ook dat we bij het passeren van de grens bij Belgie bijna van de weg werden gereden door agressieve drugskoeriers die dachten dat ik Frans was door de Franse kentekenplaten. Na thuis bijgekomen te zijn van de lange reis de auto naar de ASK garage in Hilversum gebracht. Dat is een hobbygarage waar ik toen lid van was. De auto wat opgeknapt en laten keuren. Op weg naar de keuring ging de motor koken, de kop bleek gescheurd en water te lekken. Bij de Hilversumse Peugeot sloop een andere kop gehaald die goed zou moeten zijn, met iets grotere kleppen maar volgens de sloop eigenaar moest dat passen. Het paste inderdaad alleen was de auto met slechts heel veel moeite aan het lopen te krijgen na de hele straat blauw te hebben gezet. Het was dus niet optimaal. De sloperij beweerde echter bij hoog en bij laag dat het moest werken en wilde de kop niet terug nemen. Misschien was de pakking te dik oid ik weet het niet. In elk geval had ik er genoeg van. Heb de auto nog wel door de RDW keuring gehaald, met de oude kop er op. Ik werkte toen bij de TV in Hilversum en had daar een collega die in Drenthe een oude boerderij met grote schuur had die vol met auto's stond. Hij had zelfs een stadsbus met oprijplaten aan de achterkant waar een eend in gereden kon worden. ook had hij een Bentley met trekhaak waar hij met een auto ambulance auto's mee ophaalde, een mooi gezicht. In ieder geval, hij wilde de auto wel hebben. Ik vermoed dat hij nog steeds in die schuur staat daar in Drenthe. Later kocht ik een 403 break, die heb ik nog steeds, ben er ooit mee naar Zuid Frankrijk gereden voor een vakantie. Hier een paar plaatjes, zie de rokende diesel!
Groeten van Kees