veel rook bij koude motor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 13:44

Goeiedag!

Wie helpt mij aan een juiste diagnose?
Bij een koude start rookt mijn 205 1.1 uit 1988 (TU dus) als een ouwe scheepsdiesel. Als ik nog moet keren voor ik wegrijd en een paar keer moet steken, is de hele straat zwart van de rook. Of blauw? Dat vind ik moeilijk te zien, maar het lijkt zwart. Dit is al jaren erger aan het worden en zo langzamerhand wordt het te erg. Motor heeft bijna 220000 gelopen en draait als een zonnetje, start altijd, bij voorkeur bij de tweede poging. (eerste poging 1 seconde starten, bij tweede poging meteen lopen, zomer of winter hetzelfde). Geen olie in KVS-tankje, ook geen sludge in olie, wel nog eerste koppakking.

Wie heeft er een idee?

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 14:16

Kleprubbers? Koppakking? (olie bij de cilinder), waar ruikt de rook naar? Olie of benzine?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 14:23

Dankjewel!
Ja, ik denk ook aan kleprubbers of koppakking. Dat zou ik nog wel kunnen repareren, denk ik. Maar ik heb ergens gelezen dat het ook de olieschraapveren van de zuigers kunnen zijn. Dat gaat me mijn pet te boven. Hoe kom ik er nou achter wat het is, zonder de boel uit elkaar te halen?

Geur, ga ik proberen te achterhalen.

groetjes, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor jerilo » 08 sep 2015, 14:47

Eerst een compressietest uitvoeren en daarna eventueel een cilinderlektest.

Nog een leuk artikel http://www.shell.nl/nld/products-services/on-the-road/consumer-lubricants-tpkg/cars/how-oil-works/maintaining-your-engine/reading-the-signs.html

Succes,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 14:56

Een compressie test zal je meer vertellen maar kan nog steeds vragen open laten. Het is een begin waar ik mee zou beginnen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 14:58

Als kind las ik al vol aandacht de verschillende 'Shell helpt'-boekjes op de achterbank! En opnieuw komen ze met een zinnig tekstje:
"Zwarte rook wordt veroorzaakt door onverbrande brandstof die in de uitlaat verbrandt. Dat kan het gevolg zijn van een slecht afgestelde carburateur (of brandstofverstuivers, mits ingebouwd) of een verstopte luchtfilter. Wanneer u alleen 's ochtendsvroeg zwarte rook constateert, kan het zijn dat de choke of het brandstofverrijkingsgedeelte van uw brandstofinspuitsysteem moet worden afgesteld. Uw plaatselijke dealer zal de oorzaak bevestigen en het probleem voor u verhelpen."
Dat laatste is bij mij het geval, alleen 's ochtendsvroeg rook, maar ik heb een handchoke en de rook is veel kortdurender dan het gebruik van die choke. Dat kan het dus niet zijn.

"Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn door uw dealer worden verholpen"
Toch iets aan de kleppen dus waarschijnlijk en niet de zuigerveren, want alleen bij koude motor. Dat moet te fixen zijn!
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 15:02

MarcoPeus kan sneller typen dan ik...

Compressietest zou ik kunnen doen, maar wat voor informatie krijg ik dan? Niets over olieschraapveren of klepsteeldichtingen toch? Alleen over hoe de kleppen sluiten en over de bovenste zuigerveren. Of zie ik dat verkeerd?
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 15:04

Dit verhaaltje is uit een pre-katalysator tijdperk. Tegenwoordig zie je rook bijna niet meer bij een warme motor(en kat). Als je dat wel ziet is er wel iets ernstigs aan de hand.
Beginnen met compressie test en dan zie je wel verder. Als alle cilinders rond de 10 geven zit je goed en kun je verder zoeken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 15:15

Maar mijn auto is ook pre-katalysator! Maar compressietest ga ik proberen. Volgens mij heb ik ergens een setje liggen. Ooit in een overmoedige bui gekocht. :)
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 15:26

Om welke gaat t eigenlijk? De 305 de 205 of de Benz?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 15:27

Ha, ha, staat bovenin: 205! De 305 staat op een ruilmotor te wachten en de Benz heeft hard onderhoud nodig, dus de 205 moet wel blijven rijden!
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 15:30

Volgens mij heeft een 205 met TU wel een kat.......of heb ik t nu mis?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 08 sep 2015, 15:39

De mijne niet, dat weet ik vrij zeker, ik heb laatst de uitlaat nog aan een roest-inspectie onderworpen en gekeken wat een vervangende kost. De uitlaat is ook zonder kat gewoon te bestellen. Ik heb ook nog een carburateur! Of heeft dat er niets mee te maken??
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor MarcoPeus » 08 sep 2015, 16:01

Ik meende altijd dat een TU een kat had maar blijkbaar dus niet. Weer wat geleerd. Tsja, dan zou ik toch een beginnen met compressietest en van daaruit verder kijken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor Bart-Peugeot » 10 sep 2015, 00:07

De allereerste TU motoren hadden een carburateur en een hand choke.
Dat was zeg maar bouwjaar 88 en 89.
In 89 kwam de monopoint injectie mondjesmaat. In 1990 werd het gemeengoed.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor figlio del commesso » 10 sep 2015, 00:18

Maar Nederlandse hadden volgens mij altijd een katalysator.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor joospeugeot » 10 sep 2015, 03:10

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 apr 2016, 02:35, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor figlio del commesso » 10 sep 2015, 07:26

..
Laatst bijgewerkt door figlio del commesso op 23 dec 2015, 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 10 sep 2015, 10:29

Helaas, geen K6 te vinden in mijn kentekenbewijs, wel S6. Geen idee waar dat voor staat.
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor figlio del commesso » 10 sep 2015, 10:50

..
Laatst bijgewerkt door figlio del commesso op 23 dec 2015, 16:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor Bart-Peugeot » 13 sep 2015, 22:29

Peugeot heeft weinig K6 modellen gehad. 205 geen enkele volgens mij. De 405 van mijn pa uit 1989 was volgens mij een 1.6 k6. Is ook maar een jaar geleverd ofzo.

@Fliglio: de blauwe 205 die ik van jou kocht was van 1988 en had een TU met carburateur en handchoke. Was een S6 modelletje. Schoon zonder kat dus. (Zoals in die de slogan luidde)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor figlio del commesso » 14 sep 2015, 16:28

..
Laatst bijgewerkt door figlio del commesso op 23 dec 2015, 15:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor Bart-Peugeot » 15 sep 2015, 00:29

Was echt een TU hoor. Anders had ik hem niet gekocht.
Je kan het aan het gewicht zien (bij de rdw). 745kg is een TU met carburateur. 749kg is een xy blok.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor blauweaaf » 15 sep 2015, 08:35

Dat kan ik bevestigen, mijn TU weegt ook 745 kg! :lol:
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: veel rook bij koude motor

Berichtdoor pauldevries » 16 sep 2015, 11:55

een 88er xe heeft normaal een TU1 motor met 54 pk
Ook het gewicht van 745 kg verraad dit idd.
Mijn ex 205 xe uit mei 86 woog 749 kg met kantelblok.
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Volgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten