Guyot schreef:Vandaag heb ik de remmen ontlucht (met hulp van een toevallige passant, alleen lukte het niet.) Aangezien het reservoir na revisie helemaal leeg was, zal de koppeling ook ontlucht moeten worden. Hoe ga ik daarvoor te werk? Ik zag net iets op het forum over vanzelf door laten lopen met slang aan nippel onderaan, evt 1-2 keer pompen. Weet alleen niet zeker of dat voor de 304 0f 204 is. Daarnaast klinkt ontluchten via de onderkant niet heel logisch...
Voor ontluchten vanaf de
onderkant heb je speciaal gereedschap nodig. Er wordt dan nieuwe vloeistof via de ontluchtingsnippels in het systeem gedrukt met perslucht of hydraulische druk. De lucht in het remsysteem ontsnapt dan via de hoofdremcilinder en het reservoir naar buiten. Het nadeel is n.m.m. dat vuile oude RVS (met roest en rubber slijpsel van remzuigerseals) door de HRC moet en in het reservoir terecht komt met het risico van verstopping en extra slijtage aan HRC-cups.
Omgekeerd, vullen vanaf de
bovenkant, werkt ook en is gebruikelijker: je vult het reservoir met remvloeistof, zet het reservoir met wat luchtdruk (max 2bar) op overdruk. Het gehele reservoir staat op die manier op overdruk en de vloeistof erin dus ook. Vervolgens ontlucht je aan alle wielen. Het voordeel is dat vervuilde RVS via de remcilinders echt uit het systeem verdwijnt en dat er van bovenaf echt alleen schone nieuwe RVS het systeem in komt. En als ook de koppeling aangesloten zit aan hetzelfde reservoir moet je ook de slave-cilinder van de koppeling ontluchten.
(ik gebruik een Easybleed kitje om het RVS-reservoir op overdruk te zetten)
Je kan ook de oldschool methode met 2 personen gebruiken: je vult het reservoir, 1 man pompt de rem op druk, houdt druk vast, de ander draait de ontluchtings nippel open en weer dicht, dit herhaal je net zo lang tot er geen lucht en alleen nog schone heldere RVS uit komt. Het nadeel van deze methode is dat de cups in de HRC op hun donder krijgen omdat ze steeds de hele slag door de HRC moeten maken. Bij oudere HRC's zit er soms al een randje in de boring op de plek waar de zuiger steeds stopt bij het remmen. Bij het ontluchten ga je daar met de cups steeds overheen en daar kunnen de cups van beschadigd raken.
Bij de koppeling is het wat lastiger aangezien je niet echt
druk kan opbouwen in het systeem omdat je weinig tegendruk hebt van de koppeling zelf.
Wat ik wel eens deed is de slave cilinder aangesloten maar ongemonteerd verticaal te houden. Dan de nippel open draaien en eventueel de 2de persoon langzaam(!) de koppeling te laten indrukken. Dan nippel weer dicht, koppeling pedaal lossen en weer herhalen. Uiteindelijk komt er geen lucht meer uit en alleen nog maar heldere RVS. Let er wel heel goed op dat het zuigertje niet uit de cilinder wordt geperst!! Want dan kan je weer opnieuw beginnen... gebruik eventueel een spanbandje om de zuiger in de slave cilinder te houden terwijl je ontlucht.
Nippel dicht, pedaal lossen, spanbandje eraf, cilinder monteren, testen met pedaal. Je moet dan de koppelings hefboom zien bewegen.
soms is het ontluchten van een totaal lege hoofdrem cilinder erg lastig... wat dan soms helpt is om de HRC onder een
hoek te brengen zodat de lucht in de cilinder zich verzameld aan de zijde waar leiding aansluitingen zitten. (ik doe dat door de
hele auto aan de voorkant flink hoog op te krikken) Als dan een 2de persoon langzaam druk op het pedaal kan zetten kan je zelf 1 voor 1 alle HRC-aansluitingen even lossen zodat daar lucht kan ontsnappen. (vang meekomende RVS op met een oude doek!)
Daarna 1 voor 1 aan ieder wiel ontluchten op 1 van de beschreven wijzen.
(rally-service)tip: door al dat gemanipuleer met RVS vullen zitten er vaak nog miniscule luchtbelletjes in de RVS. Die lucht verzamelt zich weer bij het hoogste punt tot grotere luchtbellen. Daarom is het slim om na je eerste ontluchtsessie enkele uren of een dagje te wachten en daarna
nogmaals een ontluchtsessie aan alle wielen te doen. Daarna heb je echt een superhard rempedaal.
Nog een tip: nooit het flesje RVS schudden! al helemaal niet vlak voor gebruik. Tijdens dat schudden blijven er nl. luchtbelletjes in de RVS hangen en die wil je niet mee in het reservoir gieten. Tijdens het gieten in het reservoir ook rustig werken.