dynamo probleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 17 sep 2015, 13:29

Heb vanmorgen op de 403 pick-up een gelijkstroomdynamo gemonteerd die geen stroom produceerde. Na de bout van het veld een paar keer met een elektradraad vanaf de accu te hebben aangetikt leverde de dynamo bij een stationair draaide motor stroom. Bij een lichte verhoging van het toerental liep de naald van de ampéremeter op maar bij iets meer gas geven stopte de dynamo weer met de stroomlevering. Het aantikken van de dynamo een aantal keren met draaiende en stilstaande motor herhaald. Steeds werkte de dynamo maar bij meer toeren van de motor was het weer over. Als de dynamo stroom produceerde was er spanning op het veld en op een borstel, dit was uiteraard niet het geval als er geen stroom werd opgewekt. De Ducellier dynamo is schoongemaakt en de koolborstels zijn goed en ook goed gangbaar.Het anker is ook schoon en de groeven in het koper zijn ook schoon en nog voldoende diep. Op de velden zit een beetje lichte roest (spikkels). Iemand een idee of tip ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Kees » 17 sep 2015, 17:55

Ik denk een probleem met de spanningsregelaar. Als je de veldwikkeling continue van 12 volt voorziet blijft hij dan stroom leveren?
Als hij dan wel werkt zou je een andere spanningsregelaar kunnen proberen.
groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 17 sep 2015, 21:33

Kees, ik meet direct aan de dynamo en niet bij de regelaar. Als ik de aardedraad van de dynamo vast laat zitten en de de beide andere draden van de dynamo los gooi meet ik niets op deze twee punten. De regelaar kan ook defect zijn maar volgens mij zit er ook een storing in de dynamo zelf, of heb ik het helemaal mis. Geef ik het veld een stroomstoot dan brandt de proeflamp. Iets meer gas en alles valt weer uit.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Kees » 18 sep 2015, 12:42

Als je de veldwikkeling (exc in het plaatje) van stroom voorziet door hem met de plus van de accu to verbinden moet de dynamo werken. Als je nu een testlamp tussen de dyn aansluiting van de dynamo en de aarde aansluit moet de lamp gaan branden als de dynamo draait. Als dit het geval is weet je dat de dynamo werkt. De volgende stap is de regelaar testen. Dat is niet zo makkelijk, vervangen is sneller. Er zijn ook elektronische vervangings exemplaren zonder mechanica. Die zijn niet duur.
Afbeelding
Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 18 sep 2015, 18:48

Kees, je tekening is glashelder en de uitgebeelde dynamo is een Paris Rhone. Ik heb zowel een Ducellier als een Paris Rhone liggen. Probeer morgen te gaan testen en als ik je goed heb begrepen moet tijdens het testen de bedrading tussen dynamo en regelaar losgemaakt worden. Op de 203 heb ik ook nog een gelijkstroomdynamo zitten en dit voorjaar werd ik het zat met al die mechanische regelaars, steeds was het wat met die oude dingen. Voor wisselstroomdynamo's met een uitwendige regelaar zijn wel elektronische regelaars te koop maar voor gelijkstroomdynamo's ben ik zoiets nog niet tegengekomen. Bij APH verkoopt men sinds kort wel elektronische regelaars voor gelijkstroomdynamo's welke in de oude behuizing zijn aangebracht. Aansluitingen zijn ook hetzelfde gebleven en over de werking ben ik zeer tevreden. Dat aantikken van het veld (polariseren) brengt dat het magnetische veld op gang ??
Maak hier later het vervolg bekend.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Kees » 18 sep 2015, 19:12

De spanningsregelaar schakelt het veld van de dynamo in en uit. Als de accuspanning hoog genoeg is wordt het veld afgeschakeld. Er zit ook nog een relais in de regelaar dat er voor zorgt dat de accu zich niet via de dynamo ontlaadt als de draaisnelheid van de dynamo laag is of hij stilstaat. Bij het testen dus inderdaad de draden losnemen. Het veld (EXC) continue van spanning (+) voorzien. Alleen aantikken is niet voldoende. Een losse gelijkstroomdynamo (dus uit de auto) werkt ook als elektromotor als je spanning (+) op zowel DYN als EXC zet en de min met het huis verbindt. Zo is in de begintijd van de elektriciteit ontdekt hoe je een elektromotor maakt. Men had twee dynamo's parallel gezet en tot ieders verbazing ging als je aan eentje draaide de andere ook draaien.
Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 19 sep 2015, 17:58

kees bedankt voor les in auto-elektrotechniek. Heb vandaag drie Dynamo's en drie spanningsregelaars op de pick-up getest, te weten dynamo's ; 1x Ducellier 265 C, 1x Ducellier 7210 G en 1x Paris Rhone G11R53. Alle drie waren oke, maar het euvel zit/zat in een mechanische regelaar van Paris Rhone type YD216. Deze regelaar werkte bij alle drie de dynamo's niet.
De andere regelaar, een Paris Rhone type YD 21 werkt met de beide Ducelliers. Het euvel zit hem in het feit dat niet zomaar een willekeurige mechanische spanningsregelaar aan een willekeurige dynamo kan worden gemonteerd. Er moet een dus sprake van een match zijn. Gemonteerd was de dynamo van Paris Rhone type G11R53 met regelaar Paris Rhone YD216 en dat werkte dus niet. Bij deze Dynamo past regelaar 8277 en regelaar YD 216 hoort bij een dynamo die op een diesel zit, want de regelaar heeft 22 amp laadvermogen. Heb dit laatste zojuist gelezen op Franse sites.
Nuttige dag gehad en weer wat geleerd en het nodige wijzer geworden ! Helaas proeflampje doorgebrand toen het motortoerental werd verhoogd en de spanning opliep.
Bij wat zoeken kwam ik de Franse site tegen van: La 203 d'isabelle at Dominique. Zij hebben oa wat regelaars en dynamo's bijeen gezet.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 04 apr 2016, 22:51

Hallo

Ik heb evt een pas klare wisselstroomdynamo die 70 amp levert met ingebouwde regelaar . Werkt echt perfect .

Groeten Edward
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 05 apr 2016, 13:38

Edward bedankt voor je aanbod, heb inmiddels je wisselstroom dynamo bewonderd. Echt een pracht constructie en een goede modernisering die zijn geld waard is.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor 403diesel » 05 apr 2016, 22:51

Vind de amperemeter het nog leuk als er 2 x zoveel stroom doorheen gaat?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 05 apr 2016, 22:56

Nee Serge de amperemeter wordt bij een wisselstroomdynamo niet meer gebruikt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 05 apr 2016, 22:58

De ampere meter zakt na 10 minuten omdat de accu dan vol zit . Door de regelaar werkt de dynamo bijna niet meer . Zelfs met verlichting, groot licht , verstralers , kachel op 2, radio en wissers staat de ampere meter bijna op 0 . Vorig jaar met de 403 de nachtrit in Wapenveld mee gereden . Dynamo is speciaal voor laag toerental geregeld en leverd 70 amp , 14.2 volt ... dus je ontsteking en bobine zijn ook blij met krachtige vonk . Heb het setje ook op de D4A zitten . Ook met ampere meter .
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 05 apr 2016, 23:02

Het is ook zo als er geen 70 ampere wordt gevraagd , wordt er ook geen 70 amp geleverd , en als je wel veel verbruikers aan hebt kan de dynamo het op zn sokken af .
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor 403diesel » 06 apr 2016, 01:51

Ik snap je Edward. Vroeg me alleen af wat er met de Amperemeter gebeurd als iemand de lichten aan laat staan en de auto wordt opgestart met lege accu bijvoorbeeld. Dat staat de dynamo wat langer flink te laden, zeker als je een flinke accu hebt zoals een 88Ah die ik vorige week in een 403 tegen kwam.

Ik begreep uit het verhaal van John dat hij de Amperemeter er wel tussen heeft.
Ik heb nu een 35 of 40 A dynamo uit een vroege 504 nog met externe regelaar. Scheelt al een stuk dat je ook met lage toerentallen toch stroom hebt. Ik heb voor de zekerheid de Amperemeter niet aangesloten om deze niet te overbelasten. Mocht jouw ervaring zijn dat deze meters (tijdelijk) veel meer kunnen hebben dan de 30 A op de schaal zonder door te branden dan sluit ik em weer aan.

Aangezien ik een diesel heb verbruik je met starten al veel meer stroom waardoor de laadstroom na het starten ook hoger is. Minuutje gloeien kost toch vrij veel energie :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 06 apr 2016, 09:10

De ampère meter is nog van de oude stempel , ik heb deze dynamo ruim 14 jaar geleden op de 203 van mn broer gebouwd , die rijdt er elk jaar zn 4000 km mee , ook zitten er 2 12 volt accu's in omdat die veel goedkoper zijn en veel langer mee gaan als de 6 volts uitvoeringen . Alleen was ik niet tevreden over de pas vorm en ook dat er een andere V-snaar op moest . Dat concept het ik compleet veranderd door de dynamo anders te monteren tot een mooie pas vorm met behoud van originele V-snaar . Ik heb er een beugel voor gemaakt die op 203, 403 en de D4A past . Zelf heb ik deze vorig jaar gemonteerd op de D4A omdat we de reis naar Frankrijk wilde maken . Alles was in orde , maar de oude dynamo gaf mij geen veilig gevoel . Deze wisselstroom dynamo zit er inmiddels al weer 7000 km op , de ampère meter werkt perfect . Deze dynamo set kost 245 euro inclusief montage materiaal . evt losse kabels voor 15 euro . Voor de hobbyisten onder ons zit ie er binnen 1 uur op . Voor dat geld word het plezier en betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterd . Ook omdat de gelijkstroom dynamo's maar 20 ampère leveren en ook als die is gereviseerd , het blijft een zwak punt omdat we meerdere verbruikers monteren zoals radio en rijden met verlichting overdag . Ik denk zelfs voor jou diesel dat dit ook een perfecte oplossing is . Groeten Edward
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 06 apr 2016, 10:20

Wellicht dat de 70 ampere dynamo een speciale laadkarakteristiek heeft en dat daardoor de amperemeter overleeft.

Twee andere invalshoeken:

- rond 1967 stapte Peugeot over op wisselstroomdynamo's. De ampèremeter verviel toen en er kwam een Voltmeter voor in de plaats (ook bij het oude dashboard!). In het servicebulletin van destijds werd aangegeven dat je bij ombouw achteraf ook de ampèremeter moest vervangen

- 404 Noir (bekend van dit forum) heeft zijn 404 uit 1962 voorzien van een wisselstroomdynamo met behoud van Ampèremeter en is onlangs gestrand omdat deze de stroom niet meer doorliet (bij originele aansluiting gaat alle laad- en verbruiksstroom door de meter).

Mijn advies zou zijn om de laadstroom buiten de meter om te leiden en de verbruiksstroom door de meter.

Zo blijft de meter toch in functie en loop je geen risico op doorbranden.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 06 apr 2016, 12:07

Hoi Frank ,

Op zich een goed punt waar ik helemaal niet aan heb gedacht . Maar er zou een probleem op treden bij
1 kapotte accu
2 lege accu
beide zou je dan start kabels moeten gebruiken om de auto te starten . Maar meeste klassieker rijders hebben de auto aan een druppellader staan . Dus die kans is erg klein dat dat zou gebeuren . Wel mogelijk natuurlijk .

Ik ben vorig jaar van Paris naar Montbeliard gereden met de D4A 1956 met 1500 cc in 1 dag en alles binnendoor , dus ruim 12 uur gereden met 25 graden buiten temperatuur , verlichting aan
2x 45 watt
2x 10 watt
4x 5 watt
1x radio met 4 x 25 watt vermogen
2 x parkeer camera's
1 ventilator op dashboard
en op heuvels als we ophoog gingen en onder de 50 km/h gingen 4 x 21 watt knipperlicht installatie aan

Zelfs dan sloeg de ampère meter maar voor de helft positief uit . Verder vind ik een werkende ampère meter fijner omdat de D4A geen temperatuur meter heeft , als de meter werkt heb je nog wat controle over je motor mbt waterpomp en dynamo . Er zit een lampje bij wat evt in het dashboard kan worden gebouwd zoals moderne auto's het accu lampje hebben . Als je dan de dynamo op de accu aansluit buiten de ampère meter om heb je ook nog controle over het gehele systeem . Dus op zich zijn er meerdere mogelijkheden om de boel aan te sluiten . Ik heb gekozen voor de weg van de minste weerstand :D om het eenvoudig te houden .

Mocht er toch een ampère meter sneuvelen is sleuteltje 8 genoeg om de draden te overbruggen zodat je weer gezellig verder kan rijden met volle accu .

Groeten Edward
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jeroencr » 06 apr 2016, 13:21

403diesel schreef:Ik snap je Edward. Vroeg me alleen af wat er met de Amperemeter gebeurd als iemand de lichten aan laat staan en de auto wordt opgestart met lege accu bijvoorbeeld. Dat staat de dynamo wat langer flink te laden, zeker als je een flinke accu hebt zoals een 88Ah die ik vorige week in een 403 tegen kwam.

Ik begreep uit het verhaal van John dat hij de Amperemeter er wel tussen heeft.
Ik heb nu een 35 of 40 A dynamo uit een vroege 504 nog met externe regelaar. Scheelt al een stuk dat je ook met lage toerentallen toch stroom hebt. Ik heb voor de zekerheid de Amperemeter niet aangesloten om deze niet te overbelasten. Mocht jouw ervaring zijn dat deze meters (tijdelijk) veel meer kunnen hebben dan de 30 A op de schaal zonder door te branden dan sluit ik em weer aan.

Aangezien ik een diesel heb verbruik je met starten al veel meer stroom waardoor de laadstroom na het starten ook hoger is. Minuutje gloeien kost toch vrij veel energie :mrgreen:

Het is niet echt berekent om veel meer dan 20 A (?) door te laten idd. Is ook zon beetje de maximale uitslag die de wijzer gaat volgensmij.


Als er bijv een draad wordt aangelegd tussen de 2 aansluitingen van de amperemeter slaat de amperemeter veel minder uit, en brand niet meer door. Maar om de amperemeter zijn werking(juiste uitslag) te behouden is met een beetje geluk de spanningsval over de amperemetermeer meer dan 0.6 a 0.7 volt bij meer dan 20 A. Dan kan er 1 vermogensdiode worden geplaatst parallel aan de amperemeter. ( erachter erbij doen tussen de 2 aansluitingen, goedom )
Staat de amperewijzer dan onder de 20 doet de diode niets (ook niet bij meer ontladen nog dan -20A dus dat is niet beschermt met 1 diode). laad er meer stroom dan maximale uitslag dan is de bedoeling dat de diode in geleiding begint te treden waardoor de amperemeter niet doorbrand(of verder oploopt).

Ik zal van het weekend eens de interne weerstand van de amperemeter opmeten.

- rond 1967 stapte Peugeot over op wisselstroomdynamo's. De ampèremeter verviel toen en er kwam een Voltmeter voor in de plaats (ook bij het oude dashboard!). In het servicebulletin van destijds werd aangegeven dat je bij ombouw achteraf ook de ampèremeter moest vervangen

officieel kan de originele bekabeling het misschien ook niet echt aan. Staat er ook iets over dikke kabel direct aansluiten naar de accu?
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 06 apr 2016, 14:19, in totaal 8 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 06 apr 2016, 13:27

kijk toch leerzaam (zeker voor mij) zo'n forum. De amperemeter in mijn 403 wiebelt wat maar wijst geen goede waarde aan. De accu wordt toch gewoon bijgeladen. Zag dat de twee aansluitpunten een gewone verbinding vormen en dat daar een soort weerstandje is opgezet met een wijzer en de schaal D en C(harger). Als de meter geen stroom meer doorlaat is de brug tussen de twee aansluitpunten doorgebrand neem ik aan. Het max aantal ampere op de wijzerschaal is -20 of +20 , kennelijk gaat de meter niet kapot als er meer dan 20 amp wordt geladen als ik voorgaande reacties goed heb gelezen. Heb op de 203 een gelijkstroomdynamo met een gemodificeerde (elekronisch) gemaakte spanningsregelaar gezet in het oude kastje, dit werkt prima. Heb er wel een voltmeter bijgezet om de elektrawinkel goed in de gaten te houden. Ben het eens met Edward dat bij het instellen van alle gebruikers de stroomproduktie te laag is. De 403 gaat naar een gezinslid zonder enig technisch vernuft en dan moet er geen zorg zijn om het stroomverbruik vandaar dat er een wisselstroomdynamo op gaat dus ik kies in deze voor wissel. Kwam er onlangs achter dat de gemonteerde amperemeters in de 403 van verschillende fabrikanten zijn en dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jeroencr » 06 apr 2016, 13:51

A.B.203 schreef:kijk toch leerzaam (zeker voor mij) zo'n forum. De amperemeter in mijn 403 wiebelt wat maar wijst geen goede waarde aan. De accu wordt toch gewoon bijgeladen. Zag dat de twee aansluitpunten een gewone verbinding vormen en dat daar een soort weerstandje is opgezet met een wijzer en de schaal D en C(harger). Als de meter geen stroom meer doorlaat is de brug tussen de twee aansluitpunten doorgebrand neem ik aan.

Klopt. Methode voor een analoge (grote) stroommeter is :
-dikke draad met weinig wikkelingen om het magnetisch veld op te wekken voor de wijzer.
- of dunnere draad met meer wikkelingen om het magnetisch veld op te wekken voor de wijzer, parallel aan een "shunt"-weerstand voor de meeste stroom.
Als het de tweede methode is met een shunt, kan opzich door oververhitting de shunt een hogere weerstand krijgen . Is het spoeltje dan niet doorgebrand dan geeft de meter teveel aan.



Het max aantal ampere op de wijzerschaal is -20 of +20 , kennelijk gaat de meter niet kapot als er meer dan 20 amp wordt geladen als ik voorgaande reacties goed heb gelezen. Heb op de 203 een gelijkstroomdynamo met een gemodificeerde (elekronisch) gemaakte spanningsregelaar gezet in het oude kastje, dit werkt prima. Heb er wel een voltmeter bijgezet om de elektrawinkel goed in de gaten te houden. Ben het eens met Edward dat bij het instellen van alle gebruikers de stroomproduktie te laag is. De 403 gaat naar een gezinslid zonder enig technisch vernuft en dan moet er geen zorg zijn om het stroomverbruik vandaar stdat er een wisselstroomdynamo op gaat dus ik kies in deze voor wissel. Kwam er onlangs achter dat de gemonteerde amperemeters in de 403 van verschillende fabrikanten zijn en dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn.

Ik neem aan dat ze niet in het instrumentenpaneel passen? Want elektrisch gezien zou het wel uitwisselbaar moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 06 apr 2016, 14:31, in totaal 2 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 06 apr 2016, 14:27

Inderdaad Jeroen, ik heb een OVI dashboarden een ander merk meter wat Abe nog had paste niet
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 06 apr 2016, 17:12

Wat een leuk en leerzaam onderwerp. Ik wil mijn 403 pickup in de toekomst ook van een wisselstroomdynamo voorzien want de huidige gelijkstroom doet niks. Denk dat ik de ampèremeter eerst maar achterwege laat, kan altijd op een later tijdstip werkend gemaakt worden. Eerst nog even wat prutsen en proberen met de dynamo van mijn sedan maar als dat niet lukt dan gelijk maar goed doen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 06 apr 2016, 18:10

Frank 04, ik kom nog even terug op jouw inbreng en wel laden langs de amperemeter en de gebruikers door de meter. Die oude amperemeters hebben twee aansluitingen de stroom komt vanaf de dynamo binnen op de + aansluiting en gaat vanaf de - aansluiting naar de accu/startmotor. Als ik je goed begrijp dan moet je bij een wisselstroomdynamo de draad vanaf de dynamo op de - zetten en met een (andere) draad een overbrugging maken tussen de - en de +. Ben een leergierige amateur op auto-elektra gebied vandaar zo deze vraagstelling.
Edward, de oudere gelijkstroomdynamo's hebben een capaciteit van ca 180 watt en de spanningsregelaars ook maar iets van 10 ampere bij de benzine uitvoeringen. Je komt dan inderdaad al snel te kort zeker als je voor 55/60 watt en achter 21/10 watt lampen hebt gemonteerd, kachelfan erbij, radio en ruitenwissers aan en er ontstaat een tekort zeker bij weinig motoromwentelingen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor 403diesel » 06 apr 2016, 18:55

Frank.04 schreef:Wellicht dat de 70 ampere dynamo een speciale laadkarakteristiek heeft en dat daardoor de amperemeter overleeft.

Twee andere invalshoeken:

- rond 1967 stapte Peugeot over op wisselstroomdynamo's. De ampèremeter verviel toen en er kwam een Voltmeter voor in de plaats (ook bij het oude dashboard!). In het servicebulletin van destijds werd aangegeven dat je bij ombouw achteraf ook de ampèremeter moest vervangen

- 404 Noir (bekend van dit forum) heeft zijn 404 uit 1962 voorzien van een wisselstroomdynamo met behoud van Ampèremeter en is onlangs gestrand omdat deze de stroom niet meer doorliet (bij originele aansluiting gaat alle laad- en verbruiksstroom door de meter).

Mijn advies zou zijn om de laadstroom buiten de meter om te leiden en de verbruiksstroom door de meter.

Zo blijft de meter toch in functie en loop je geen risico op doorbranden.


Bedankt Frank, dat bedoelde ik idd. Sorry Edward als ik mijn vraag misschien wat ongelukkig gesteld had.

Er zal wel iets overcapaciteit zijn in de metertjes. De diesels hebben volgens spec al een grotere dynamo van 330 Watt hetgeen theoretisch al 27,5 A is.
Nu met mijn 35 A wisselstroomdynamo heb ik denk ik voldoende; 420 watt maar ook bij lagere toerentallen. Verlichting is het meeste in m'n pickup en is 120, knipperlicht 44 (luxe van alarmlichten heb ik niet en een radio heb ik niks aan want die hoor je in een diesel toch niet met 4 x 25 watt :mrgreen: )
Kachelventilator ga ik wel inbouwen maar is denk ik niet meer dan 50 watt??
Dan zou ik nog 250 watt over voor verstralers, werklicht en herladen van de accu na het starten. Dat is 20A, net zoveel als de benzieneversie's hebben voor alles.

Maar ik kan me voorstellen dat je idd in de problemen komt als je het standaard 20A systeem nog hebt.
Sommigen hebben dan ook nog een electrische fan voor de motorkoeling en als deze dan nog eens niet over de temperatuurschakelaar loopt maar op contactplus wordt het wel erg krap allemaal.
Edward, kan je voor de temperatuur geen schakelaar op 90 of 95 graden in de kop schroeven (aansluiting voor de sensor zal nu afgedopt zitten) en die op een pieper zetten die je onder het dashbord monteert. Je hebt het dan niet in het zicht maar toch controle op de temperatuur. Nu weet je eigenlijk alleen dat de snaar er nog op zit en de dynamo (en dan ook de waterpomp) draaien. Radiator kan ook een steentje doorheen of een geklapte slang.
Is maar een ideetje.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 06 apr 2016, 19:14

Radiateur heeft nieuw koelblok ,waterpomp is nieuw ,v-snaar enzz .... er zijn inderdaad temperatuurmeters tekoop die je in de bovenste koelslang plaatst . Dit type had ik ook bij de 203 van mn broer in gebouwd . Ik wil de D4A op het dashboard origineel laten , ik heb wel de mogelijkheid om de meter boven in te plaatsen onder tegen dak . Ik vind het erg interesant wat ik hier lees , erg leerzaam ook . Maar zoals jullie lezen heb ik geen problemen met de ampere meter oid . Dit type wisselstroom dynamo heeft zich al door de jaren en hoeveelheid kilometers bewezen . Het zijn nieuwe dynamo's en geen fabrikage uit Ching Chang Wong :D Zoals jullie schrijven is het verder te optimaliseren mogelijk .. maar waarom als het bij mij al prima werkt ? Ook de 70 ampere kan die leveren en zal bij een legen accu als een gelijkrichter / acculader langzaam de accu van 8 naar 9 naar 10 naar 11 naar 12 tot 14.2 volt vol laden dat gebeurt zonder dat de ampere meter op hol slaat . Mocht ik ooit een klant met problemen krijgen zijn de andere optie's die hier boven genoemd zijn welkom . Ik heb de beugels in grotere oplage laten maken om de kosten te drukken , het eerste beugeltje was denk 3 uur passen meten vijlen tot ie mooi paste . De dynamo is voor laag toerental afgeregeld .dus stationair laad ie al goed .Wat ze inwendig gemaakt hebben weet ik niet . Maar bestel ze altijd per 20 stuks ook weer om de prijs te drukken . Meeste mensen zijn liefhebbers en houden van rijden zonder problemen . Ook montage is maar 1 uurtje werk omdat alle bouten ringen schema enz bij de dynamo zitten . Ik vond het zelf als liefhebber te mooi om dit niet te delen want dit probleem met gelijkstroom dynamo's is al jaren bekent .
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten