door A.B.203 » 02 maart 2016, 21:31
De afgelopen weken heb ik met een handelaarskenteken wat testkilometers gemaakt. Heb de auto hier bij een garage even "voor" laten keuren. Dit is achteraf gezien een handige zet geweest Ramiro. De geconstateerde gebreken waren de volgende; rechts speling op de stuukogel en op de wiellagers, de parkeerrem had een verschil tussen links en rechts, een uitlaatklem zat niet strak genoeg en daardoor ontsnapte er halverwege wat uitlaatgas, twee silentblocs van de veerpakketten waren totaal verrot en de loadindex van de achterbanden was te weinig ten opzichte van het draagvermogen van de achteras. Technisch draagvermogen van de as is 1410 kg en de banden hebben een loadindex van 650 kg, dus 110 kg te weinig. Heb alle op en aanmerkingen gerepareerd en ben dus gisteren op afspraak naar de RDW gereden met een gratis verstrekt 1-dagskenteken. De auto is ook op dat kenteken voor 1 dag verzekerd en wel uitsluitend naar de RDW en terug zonder omweg, de verzekering gaat verder met het afgegeven historische kenteken wat eind van de week wel in de brievenbus zal vallen. De banden zijn blijven zitten. Bij de RDW was de ontvangst zeer klantvriendelijk, dit geldt zowel voor de dame aan de balie als de keurmeester. Bij de auto was het Franse kentekenbewijs en dat was genoeg. Het chassisnummer is gecontroleerd en in orde bevonden. Op een lijst had ik in de juiste volgorde alle gegevens van de auto vermeld welke de RDW op een kentekenbewijs kan zetten en dat was makkelijk met het doorlopen van al deze items op het scherm van de RDW computer. Spoor en wielbasis zijn nagemeten en het aantal zitplaatsen is op 3 gezet vanwege de aangebrachte zitbank i.p.v 2 stoelen. Ik had geen APK aangevraagd maar de keurmeester vroeg of hij onder de auto mocht kijken en van het een kwam het ander, de platen welke de speling moeten opsporen werden in de wringstand gezet maar de wagen gaf geen krimp er was nergens onjuiste speling te bespeuren. De remmen gaven een haast perfecte waarde op de testbank. De hoofdremcilinder is vernieuwd door een exemplaar met een iets grotere diameter. Alle remcilinders zaten vast, de zuigers konden er, na lang in kruipolie geweekt te hebben, worden uitgetikt en de cilinders zijn met de hand opgeschuurd, na nieuwe cups en nieuwe voering op de oplopende remschoenen van de achteras te hebben geklonken is het resultaat goed. De handremkabel is gangbaar gemaakt en weer waterdicht gemaakt met krimpfolie. Heb de keurmeester nog gevraagd of hij meteen de APK maar af wilde maken en dat is gebeurd met alleen de opmerking dat de reflectoren van de koplampen wat dof waren geworden, de lichtopbrengst was nog wel voldoende. De loadindex van de achterbanden was niet van toepassing. In hoofdstuk V van de APK regeling staat in artikel 50 dat bij bedrijfsauto's, bussen en aanhangwagens waarvan een aslast op het kentekenbewijs staat vermeld, de loadindex van de banden voldoende moet zijn om het opgegeven asgewicht te dragen. Dit is echter alleen geldig voor voertuigen van na 31 december 1997. Gelukkig is het hele mechaniek door het gebruik steeds beter werken zodat er vanaf heden kilometers gemaakt kunnen gaan worden. Echt af is de auto nog niet, we zitten bv nog steeds op een plaat hout maar ook daar wordt nog wat aan gedaan. Al met al een prima behandeling gehad bij de RDW door een keurmeester die het er duidelijk naar zin had en dat ook uitstraalde.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.