Wat kan dit zijn?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat kan dit zijn?

Berichtdoor Percy » 01 feb 2016, 23:27

Ik heb een Peugeot 306 1.4 hatchback van 1999
Sinds enkele weken/maanden maakt hij rare geluiden bij het sturen.
Het zit zo: Als ik hem achteruit zet en ik moet daarna bijna volledig met mijn stuur naar rechts draaien maakt hij na een aantal keer draaien een bonkend geluid (links voor), klinkt alsof er ijzer valt/omrolt. Hoop dat het zo duidelijk is? :P Verder maakt hij een rammelend geluid als ik een rustige bocht naar rechts maak waarbij ik dus veel naar rechts moet sturen. Ook rammelt mijn stuur licht op rechte stukken. De hele aandrijfas is linksvoor begin december al vervangen. Deze geluiden hoorden we namelijk al toen de Homokineet kapot bleek te zijn. Echter heeft het voor het gebonk en gerammel niks opgelost. Afgelopen zaterdag is mijn vriend teruggegaan met de auto naar de garage, samen met een monteur heeft hij een stukje gereden met de auto, verschillende bochten genomen; langzaam, snel maar hun hoorden niks. Ze hebben hem toen op de brug gezet, daar kwamen ze wel erachter dat er een klemmetje mistte van de aandrijfas (aan de kant van de motor) en dat het vet volledig eruit was. Ze hebben er nieuw vet in gedaan en een nieuw klemmetje erop gezet. Echter heeft dit alsnog niets uitgehaald, ik hoor het gebonk nog steeds als ik veel naar rechts stuur nadat ik mijn auto iets achteruit gezet heb en het gerammel als ik een langzame bocht naar rechts neem is ook nog steeds aanwezig.

Wat zou dit kunnen zijn??
Percy
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 feb 2016, 23:12

Re: Wat kan dit zijn?

Berichtdoor willem_jacobs » 02 feb 2016, 00:18

aandrijfas (de tripode koppeling) kapot *als het vet er uit is geweest kan er op dat moment ook juist troep in zijn gekomen.... nieuw vet er in heeft alleen zin als het geheel 100% schoon is gemaakt en nagekeken op slijtage.

daarnaast kan een dergelijk geluid ook wijzen op een versleten wiellager.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Wat kan dit zijn?

Berichtdoor jerilo » 02 feb 2016, 10:02

Inderdaad wat hierboven gezegd word, Ik zou toch voor een nieuwe aandrijfas gaan.

Wiellager is inderdaad ook een mogelijkheid.
Is de veer nog heel? Deze kunnen ook breken waardoor deze los komen te zitten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Wat kan dit zijn?

Berichtdoor Schreeuwleeuw » 06 feb 2016, 23:16

Aangezien de homokineet kaduuk was vroeg ik me af of beide aandrijfassen zijn vervangen? Ik lees nl. dat er slechts 1 vervangen is?
Schreeuwleeuw
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 feb 2016, 21:49


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten