Lolke schreef:Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Ik moet maar eens laten nakijken wat er nu op zit en dan kijken hoe dit verbeterd kan worden. Het lijkt me toch wel makkelijk als de motor 'automatisch' zo goed mogelijk loopt.
Ik heb het uitgezocht. Origineel heb je al automatische centrifugaalvervroeging. Het is dus wat minder "slecht" en heeft minder nastelling tijdens het rijden nodig dan ik hierboven schreef (was ook voor de situatie helemaal geen vervroeging automatisch)
Het wordt wel een stuk duidelijker, maar in de praktijk nog lang niet eenvoudig als ik het zo lees.
Je kan eens bij lage toeren(zeg 25 km/uur in de hoogste versnelling) volgas geven, en de voorontsteking vergroten tot hij pingelt(dan weet je hoe dat klinkt). Dan terugdraaien tot die niet meer pingelt plus een beetje meer terug. Een keer in het hele toerenbereik volgas geven om te luisteren of die nooit pingelt, en daar dan laten staan. Mocht pingelen daarna ooit eens optreden(waarschijnlijk met volgas en toevallig een keer wat slechtere/oudere benzine) draai je hem nog wat verder terug.
Je mist alleen misschien nog de vacuumvervroeger. Heb je al gekeken of je automatische vacuumvervroeging hebt? dit is de drukdoos linksonder hier:
Ik neem aan dat als er een elektronische ontsteking op gezet zou worden, dat je dan ook van dit verhaal af bent?
mwa je kan er zo ook wel prima mee rijden. De centrifugaalvervroeging helpt al een boel
Of je de onsteking nu al wilt vervangen kan je misschien nog even over nadenken. Je kan zelf zonder hulpmiddelen voelen of er speling is op de rotoras, de contactpuntjes eens bekijken, en of de centrifugaalvervroeging soepel beweegt voel je tijdens het rijden. Al valt de slijtage eigenlijk vaak ook wel allemaal te reviseren.
Bij volgas doet de vacuumvervroeger helemaal niets. Voor volgas ga je er dus niets op voorruit met ook nog een vacuumvervroeger naast de centrifugaalvervroeger die je al zeker hebt. Als de ontsteking nu nog niet aan vervanging toe is, denk ik dat je voor de keuze staat:
- of je een wat beter benzineverbruik wilt (misschien dat je de kosten dan weer bespaart),
- of je met niet-volgas al iets meer vermogen wilt.
- Als je met de luchtkwaliteit begaan bent
, ik dacht dat de uitstoot co en nox er iets beter van wordt.
Dan moet er een Vacuumaansluiting op de carburateur worden bijgemaakt. Een stukje vacuumslang. En een ontsteking.
Je hebt een ducellier ontsteking met vervroegingscurves m3 nodig.
Het goedkoopst is: -een M48 ontsteking . Ik heb weleens gelezen dat M48 door betere kwaliteit benzine(vergeleken met soms slecht vroeger) ook zonder aanpassingen goed schijnt te werken. Ik denk dat je deze dan iets later moet monteren dan het zogenaamde "statisch afstellen met behulp van pen in het vliegwielhuis", maar ik heb dit zelf niet geprobeerd. De M48 kan ook aangepast worden naar bijna de originele M3 vervroegingscurves.
-andere optie is : op ebay zijn soms nieuw in argentinie gemaakte peugeot 203 ontstekingen met vacuumvervroeger te koop. Ik kan deze nu niet vinden maar misschien komen die eens weer.
Onderdeelleveranciers/garages hebben misschien nog nieuwe M3 op voorraad, maar deze worden wel al jaren niet meer gemaakt(uitgezonderd argentinie).
-beste/(duurste) is een 123 ignition.
Ik heb een 203 ontsteking met vacuumvervroeger binnen liggen, met grote speling op de rotoras. Ik krijg tot nu toe een pen er niet uit en die pen is ondertussen al zwaar beschadigt wat het alleen maar moeilijker maakt om alsnog eruit te krijgen
. Misschien nog eens uitboren(maar heb geen elektrische boormachine), en een nieuwe pen zoeken met juiste passing, en dan ook nog een juiste formaat glijlager....of zal ik toch maar wat nieuws kopen
.
RondeB schreef:Ooit eens met een oudere fransman over gehad over het diepere nut van die handmatige verstelling.
1) starten....ontsteking werd op vroeg gezet zodra er geslingerd moest worden i.p.v. elektrisch starten. Voordeel: late ontsteking geeft terugslag. Niet fijn voor de polsjes.
2) in berg- en heuvelachtig terrein is het handig om meer trekkracht te krijgen en ter voorkoming van backfire tijdens afdaling. (zelf ondervonden met een 201, carb opgeblazen tijdens afdaling ballon d'alsace op heenreis, terugreis door draaien ontsteking geen probleem meer)
3) de destijds weinig constante benzine kwaliteit. bij slechte verbrandingswaarde begint de motor te pingelen , dus wat later zetten.
Kortom die mannen zaten nog al eens aan die knop te draaien. Hier in het vlakke land, met goede benzine en veul betere accu's dus niet meer zo nodig. Wel ff wat aandacht aanbesteden overigens. te laat geeft verbrande zuigers (202 waren/zijn daar goed in
) en te vroeg gepingel. Ik deed altijd de ontsteking zo zetten dat de motor netjes liep en dan niet meer aankomen of vast zetten.
Had de 201 al centrifugaalvervroeging?