In oktober 2015 heb ik een ongeregelde katalysator op de uitlaat laten zetten door Jeroen Waardenburg
http://www.jwa-autoservice.nl/. Hij heeft ook een verklaring van de viergasmeting meegegeven, met zeer gunstige emissiewaarden.
Eind november 2015 werden de uitgewerkte beleidsregels voor de milieuzone Rotterdam bekend gemaakt. Daarin wordt gesproken over een 'right to challenge' wanneer je auto niet aan de voorwaarden voldoet.
In januari 2016 heb ik een langdurige ontheffing aangevraagd en de nodige bewijsstukken aangeleverd, maar mijn aanvraag is afgewezen. Blijkbaar willen ze dat tenminste een (Euro/BOVAG/TüV gecertificeerde) geregelde katalysator met lambdasonde wordt geplaatst. Mijn auto heeft een carburateur en geen elektronische benzine-inspuiting, dus dat gaat niet zomaar. Dat mijn auto nu schoner is dan sommige diesels die volgens de regels gewoon nog de milieuzone in mogen, doet kennelijk niet ter zake.
Navraag gedaan bij Jeroen Bosma
http://www.bs-autotune.nl/content/view/27/40/: een omzetting van carburateur naar injectie is technisch wel mogelijk, maar gaat alles bij elkaar, inclusief geregelde katalysator, ongeveer € 2500,- kosten. Dat kan ik niet betalen.
Aanstaande zaterdag 12 maart protesteer ik mee met de autorit van de Stichting Rotterdamse Klassiekers
http://milieuzonerotterdam.nl/.
Het bezwaarschrift tegen de afwijzing ga ik binnenkort indienen.
Wordt vervolgd....