Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door bws86 » 07 jul 2016, 12:35
Beste mensen,
Ik heb een 106 uit 1999 met een (soms te) hoge motortemperatuur. Onlangs thermostaat en koelvloeistof vervangen, wat niet mocht baten. Verder zijn er geen problemen bij de motor, zweet niet, vloeistoffen (olie en koelvloeistof) zijn mooi schoon, lekken ook niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
-
bws86
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 07 jul 2016, 12:16
door Maarten Deen » 08 jul 2016, 07:29
Tijdens rijden of tijdens stilstaan? Werkt de ventilator? Wat gebeurt er als je eens een tijdje zonder thermostaat rijdt?
-
Maarten Deen
- Moderator
-
- Berichten: 568
- Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
- Woonplaats: Helden
-
door bws86 » 09 jul 2016, 11:24
Beide, de temperatuur loopt altijd op tot 3 kwart op de meter en na verloop van tijd heel iets erboven. Echter, als ik in de file kom te staan loop ik ernstig het risico dat hij te hoog gaat zitten. Vaak gaat het nog wel als ik de verwarming voluit zet en de ramen open, maar dit lijkt me natuurlijk niet de bedoeling.
Ik weet niet of de ventilator werkt, zou ik dat moeten horen of kan ik dat controleren door de auto stationair te laten draaien?
-
bws86
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 07 jul 2016, 12:16
door Maarten Deen » 09 jul 2016, 11:37
Dat kun je zien als je de motorkap openmaakt. Er zit een ventilator tegen de radiateur. Die moet draaien als de temperatuur zo hoog oploopt.
-
Maarten Deen
- Moderator
-
- Berichten: 568
- Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
- Woonplaats: Helden
-
door bws86 » 09 jul 2016, 12:14
Ik heb het net even gecheckt, hij draait inderdaad niet. De vin zelf kan wel draaien alleen wordt er dus niets aangedreven.
-
bws86
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 07 jul 2016, 12:16
door Maarten Deen » 09 jul 2016, 13:08
Wat kan het zijn: zekering kapot, kabel gebroken, sensor defect, radiateur verstopt zodat er geen warm water bij de sensor komt...
-
Maarten Deen
- Moderator
-
- Berichten: 568
- Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
- Woonplaats: Helden
-
door bws86 » 09 jul 2016, 13:45
Heel erg bedankt voor de tips, hiermee ga ik aan de slag!
-
bws86
-
- Berichten: 4
- Geregistreerd: 07 jul 2016, 12:16
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten