rtom wie weet hoe de oliestromen hier lopen en wat de functie van het klepje is?Hallo,
Heb een 504 ti van 79 xn2 met org. 138000km. Oliesoort 15w40.
Sinds kort brand het oliedruklampje bij een koude motor bij stationair toerental. Beetje gas en lampje is uit. Na ong. 5km rijden blijft het lampje uit. In de tussentijd floept het lampje regelmatig aan als de motor terugvalt op statoinair (heb een automaat).
Tevens zit er al enige tijd een rammel in de motor,vermoedelijk distributie. Denk dat de spanner niet goed werkt op de lage oliedruk.
Heb de oliedruk gemeten op het filterhuis. Meet een veel te lage oliedruk.
Stationair 0,3 bar,moet zijn ongeveer 2,7 bar.
Op 2000/min 1,6 bar moet zijn ongeveer 3,3 bar.
Op 4000/min 3 bar moet zijn ongeveer 3,8 bar.
Voor de zekerheid met een tweede meter gemeten,zelfde resultaat.
Wat opvalt is dat bij constant toerental de druk ook langzaam terugloopt.
Heb gezien dat bij de oliepomp een o-ring is geplaatst. Misschien stuk? Of de overstort op de pomp?
Heb ook een los oliefilterhuis liggen van een 504 en heb even gekeken hoe het zit. Hier zit een klepje in. Is deze ervoor dat bij een verstopt filter de doorstroming gegarandeerd is?
Het klepje laat nl. alleen olie door in de richting naar de motor. Weet ook even niet hoe de doorstroming vd olie door het filter is. Volgens mij van buiten naar binnen.
Vind het allemaal erg raar. Wie kan mij verder helpen?