Lage oliedruk 504 ti.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 02 okt 2016, 17:45

rtom wie weet hoe de oliestromen hier lopen en wat de functie van het klepje is?Hallo,
Heb een 504 ti van 79 xn2 met org. 138000km. Oliesoort 15w40.
Sinds kort brand het oliedruklampje bij een koude motor bij stationair toerental. Beetje gas en lampje is uit. Na ong. 5km rijden blijft het lampje uit. In de tussentijd floept het lampje regelmatig aan als de motor terugvalt op statoinair (heb een automaat).
Tevens zit er al enige tijd een rammel in de motor,vermoedelijk distributie. Denk dat de spanner niet goed werkt op de lage oliedruk.
Heb de oliedruk gemeten op het filterhuis. Meet een veel te lage oliedruk.
Stationair 0,3 bar,moet zijn ongeveer 2,7 bar.
Op 2000/min 1,6 bar moet zijn ongeveer 3,3 bar.
Op 4000/min 3 bar moet zijn ongeveer 3,8 bar.
Voor de zekerheid met een tweede meter gemeten,zelfde resultaat.
Wat opvalt is dat bij constant toerental de druk ook langzaam terugloopt.
Heb gezien dat bij de oliepomp een o-ring is geplaatst. Misschien stuk? Of de overstort op de pomp?
Heb ook een los oliefilterhuis liggen van een 504 en heb even gekeken hoe het zit. Hier zit een klepje in. Is deze ervoor dat bij een verstopt filter de doorstroming gegarandeerd is?
Het klepje laat nl. alleen olie door in de richting naar de motor. Weet ook even niet hoe de doorstroming vd olie door het filter is. Volgens mij van buiten naar binnen.
Vind het allemaal erg raar. Wie kan mij verder helpen?
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor Pininfarina504 » 04 okt 2016, 09:42

Sluit je klepje wel?
Functioneert je pomp wel, lijkt me eerder van niet, gezien het feit dat je nauwelijks druk hebt. Het beetje druk opbouw wat je hebt, wordt kennelijk veroorzaakt door verwarming van de olie en continue draaiende mechanische delen, dan krijg je een minimale stroming. Ik zou er eerst maar even een andere pomp opzetten en kijken wat het netto resultaat is. Betreffende oliepompen gaan doorgaans niet snel stuk overigens.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 04 okt 2016, 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 04 okt 2016, 20:11

Hallo Wim,
Bedoel je het klepje in het oliefilterhuis? Heb hier wel een veerspanning. Is dit klepje trouwens bedoelt als bypass? Heb gelezen dat het klepje bij koude motor opengaat en zo de dikke olie buiten het oliefilter om laat gaan. Als de motor warm wordt en de olie dun zou het klepje sluiten en de olie door het filter stromen.
Klopt dat? Als het klepje open blijft staan is er dan geen tegendruk? Gaat de oliestroom van buiten naar binnen door het filter,en wordt op de retour de oliedruk vervolgens gemeten op de zender?
Heb de oliedruk nogmaals gemeten met het Peugeot gereedschapsetje,zodat er een goede afdichting is. Nu stationair 0,8 bar. Nog veel te laag.
Telefonisch contact gehad met Frank. Hij geeft als mogelijkheid dat het probleem in de drijfstanglagers zit(heeft hij vaker meegemaakt de laatste tijd)of in de distributie. Dit is ook niet ondenkbaar,want er zit ook een rammel in de motor.
Moet in ieder geval aan de slag. Zodra ik meer weet zal ik dit hier melden.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor johnssons » 13 okt 2016, 14:28

... of gewoon versleten hoofdlagerschalen .. maar je kunt iets dikkere olie proberen, 20W50 of een xxW60

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 19 okt 2016, 19:15

Hallo,

Heb de distributie zover los en het blijkt dat de spanner ver uitgesteld is. Heb een nieuwe set besteld.
Als dit klaar is zal ik verder kijken en eventueel het carter demonteren en de lagerschalen bekijken.
John, weet jij hoe het zit met het klepje in het filterhuis?
Heb niet direct het idee dat het oliedrukprobleem hier zit,maar weet niet precies hoe een en ander werkt.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor Frank.04 » 19 okt 2016, 21:41

Met een set bedoel je hopelijk ketting en tandwielen?

Een nieuwe spanner gaat niet helpen!

Los daarvan zit niet de volledige oorzaak in de spanner, deze gaat nauwelijks meer lekken bij een verdere stand (tenzij hij er uit floept natuurlijk).

De lagers controleren lijkt me geen luxe.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 19 okt 2016, 22:03

Hallo Frank,

Heb inderdaad een complete set voor de distributie besteld.
Zoals het er nu uitziet verwacht ik ook niet dat de lage oliedruk hier vandaan komt. Wel is vervangen geen overbodige luxe.
Als ik de set gemonteerd heb zal ik de carterpan er eens onderuit halen en de lagers bekijken.
Houd jullie op de hoogte.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 23 okt 2016, 20:17

Hallo,

Heb inmiddels de drijfstanglagers van cil 3 en 4 bekeken en dat ziet er goed uit. Daarna de motor uit de auto gehaald. Dit werkt een stuk gemakkelijker.
Zal de drijfstanglagers vervangen,maar twijfel of hier het probleem zit. Uiteraard zal ik die ook van cil 1 en 2 controleren en verv. Is het nog wijsheid om de krukaslagers te bekijken? Denk dat ik zo de lagers in de drijfstangvoet kan vervangen,of moet de zuiger eruit?
Denk met wat ik tot nu toe zie dat het probleem niet in de lagers zit. Wie kan mij uitleggen hoe het met het klepje zit waarover eerder is gesproken.
Dit zou dan nog een optie kunnen zijn,evenals de oliepomp.
Kan de hele motor verder wel demonteren,maar vind ik dan ook wat mbt het oliecircuit?
Wie heeft nog een goed idee?
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 04 dec 2016, 20:26

Gisteren de motor weer opgestart nadat ik de drijfstanglagers en de oliepomp heb vervangen. De lagers waren niet slecht,maar uit voorzorg toch vervangen.
Het probleem zat echter in de oliepomp. Meet nu oliedrukwaarden die prima binnen de tolerantiewaardes van Peugeot liggen. Probleem dus opgelost.
Heb de onderdelen via serie 04 besteld. Een aanrader.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 dec 2016, 14:34

Serie04: Een aanrader, soms wel echter niet altijd.
Heb ook al wel eens twee jaar op mijn spullen mogen wachten, omdat hij niets meer op voorraad had en een en ander uit Argentinië moest komen.
Wel 800€ aanbetaald.
Na heel veel berichten mijnerzijds en mede ook, doordat ik na veel zoekwerk, zijn telefoonnummer gevonden had, uiteindelijk de spullen toch nog binnen gekregen.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Lage oliedruk 504 ti.

Berichtdoor marcel p » 13 dec 2016, 20:18

Hallo Wim,

Hopelijk is dit een eenmalig zeer vervelend voorval. Ben dan wel benieuwd naar ervaring van anderen....
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten