Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

Berichtdoor 0900-944 » 16 jan 2017, 23:41

Wij zitten er aan te denken om een Peugeot Partner te kopen. We hebben eentje te koop zien staan die voor ons zeer de moeite waard is qua uitvoering en prijsstelling. Deze Partner is echter voorzien van de 'beruchte' 1.6 HDI diesel. Op internet heb ik veel verhalen gelezen over problemen met de turbo die kapot gaat door vervuilde oliekanalen en een verstopt zeefje.

Ik ben een beetje bang voor dat probleem, omdat het een hele dure reparatie is en ook vrij frequent schijnt voor te komen. Bedragen van €1500 en meer worden er genoemd.

Zijn er indicatoren die er op kunnen wijzen dat dit exemplaar binnenkort (of op langere termijn) hetzelfde euvel gaat ontwikkelen?
Stel dat de motor inderdaad al vervuild is en het risico op turbofalen betrekkerlijk groot is. Zou dit dan kunnen worden opgelost door de motor te flushen met een reinigingsmiddel en heeft het zin om dat zeefje in zijn geheel te verwijderen?
Misschien is dit te simpel, maar misschien is er wel een andere manier of modificatie om de motor duurzamer te maken?
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Re: Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

Berichtdoor A.B.203 » 28 jan 2017, 12:39

De 1.6 hdi motoren kunnen zeker niet als slecht beoordeeld worden en hebben een levensduur gelijk aan andere soortgelijke turbo dieselmotoren.
Gebruik altijd goede olie in de dikte 5w30 en speciaal voor motoren met een roetfilter. Ververs de olie elk jaar en rij er niet meer mee dan 15.000 km, ja dat is een kwart korter dan de voorgeschreven verversings interval. De olie wordt bij hard rijden of een zware aanhangwagen trekken in heuvelgebied erg heet. Er zit niet voor niets een olietemperatuurmeter in. Dit is m.i het gevolg van het feit dat het carter maar relatief weinig inhoud heeft met het gevaar dat er bij oliegebruik met te weinig olie wordt gereden. Vuile olie verstopt dunne olieleidingen. Luchtfilter en brandstoffilter zijn lastig te vervangen, maar daarom niet laten zitten. De wat ingewikkeldere koppeling, vele merken hebben dezelfde hoor, is ook wat kwetsbaarder. Feit is dat oudere diesels, zeker die zonder turbo en met een simpele koppeling, een langere levensduur hadden, maar ja er kwam ook minder power uit en wat meer vuile walm.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

Berichtdoor EJH405 » 04 jun 2017, 21:20

Inderdaad is de 1.6hdi een prima motor. Ik heb deze motor in een Citroën C4 coupé naar de 3,2 ton gereden zonder serieuze problemen.
Twee dingen zijn heel belangrijk:
1) Trouw het onderhoudsschema volgen qua olie verversen en luchtfilter, olie 5W40.
2) Met enige regelmaat doortrekken naar >4000 toeren, zodat eventuele roetopbouw eruit geblazen wordt.

Ik vond het een heerlijke motor om te rijden, zuinig en vlot.

Groet, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten