dynamo probleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Ivovanduijn » 07 apr 2016, 06:58

Mijn oplossing voor 403/404
-Ik rij met een wisselstroom dynamo met met ingebouwde stroomregelaar , dynamo van bv 205/505 of bv citroen bx.
-Gemonteerd op oude beugel.
-Poulie van oude dynamo kan overgezet worden op nieuwe als je een brede v snaar hebt, brede v snaar kan ook gewoon op nieuwe poulie
-Er moet een lampje aangestuurd worden door een geschakelde plus naar de aansluiting van het veld
-Een dikke draad paralel aan het ampèremeter circuit direct van de plus van de dynamo naar de accu ( startmotor), Dit om niet alle stroom ongezekert door de oude bedrading in het dashboard te laten lopen. Ampere meter doet het dan nog wel.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 01 mei 2016, 22:08

Ik heb gisteren een kleine wisselstroomdynamo van 35 Ampère gemonteerd bij mijn pickup. Past precies op de originele steun op het motorblok en de steun om de snaar te stellen heb ik andersom gezet waardoor deze beter past. De originele dynamo zit met een M12 bout gemonteerd terwijl de wisselstroomdynamo met een M8 gemonteerd moet worden. Dit heb ik opgelost door de de grotere gaten in het blok op te vullen met twee busjes waardoor de M8 goed opgesloten zit. Vanochtend een lampje geplaatst in het dashbord op de plek waar de sedan het knipperlicht controlelampje zit voor de D+ en een rechtstreekse draad getrokken van B+ naar startmotor. De ampèremeter werkt alleen nog maar met ontladen. Al met al een goed uurtje werk omdat het eigenlijk plug en play is. Moet alleen nog een iets kleinere v-snaar halen omdat de poelie van de wisselstroomdynamo iets kleiner is.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 01 mei 2016, 22:12

jacqabe schreef:Ik heb gisteren een kleine wisselstroomdynamo van 35 Ampère gemonteerd bij mijn pickup. Past precies op de originele steun op het motorblok en de steun om de snaar te stellen heb ik andersom gezet waardoor deze beter past. De originele dynamo zit met een M12 bout gemonteerd terwijl de wisselstroomdynamo met een M8 gemonteerd moet worden. Dit heb ik opgelost door de de grotere gaten in het blok op te vullen met twee busjes waardoor de M8 goed opgesloten zit. Vanochtend een lampje geplaatst in het dashbord op de plek waar de sedan het knipperlicht controlelampje zit voor de D+ en een rechtstreekse draad getrokken van B+ naar startmotor. De ampèremeter werkt alleen nog maar met ontladen. Al met al een goed uurtje werk omdat het eigenlijk plug en play is. Moet alleen nog een iets kleinere v-snaar halen omdat de poelie van de wiaaelstroom iets kleiner is.
Afbeelding


Je dynamo moet nog iets naar achter , je snaar ligt niet in lijn
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 01 mei 2016, 22:20

peugeauto schreef:Je dynamo moet nog iets naar achter , je snaar ligt niet in lijn

Ik moet inderdaad nog een heel klein beetje "finetunen" maar de foto geeft ook iets vertekend beeld. Zijn verschillende poelies bij te krijgen maar mocht dit niet lukken dan zal ik iets van de dynamosteun vijlen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 01 mei 2016, 22:33

Een hele slimme update!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 03 mei 2016, 12:26

Op de foto zat de dynamo nog los maar na alles goed vast te hebben gezet lijkt het perfect. Een iets kortere riem er op gezet en ik hoor geen vreemde geluiden, tenminste niet vanaf de dynamo :-). Ik zal het aanstaande donderdag wel even laten controleren door de critici op het oldtimerfestival te Hoornsterzwaag ;-)
Lampje op de plek van de richtingaanwijzer van de sedan, wat leeg is bij de pickup. Misschien niet de mooiste oplossing maar zit wel mooi in het zicht. Iemand nog suggesties voor een andere oplossing?
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 03 mei 2016, 12:38

Ja Abe donderdag wordt je truck kritisch bekeken door de vele daar aanwezige technici. Deze piloot moet eerst nog maar 200 km zien te overleven bij 80 km/u in een oorverdovende herrie. Gisteren zonder problemen een ritje gemaakt naar Edward in Ravenstein. Heb daar een wisselstroomdynamo aangeschaft en inmiddels gemonteerd, dus een gebrek aan stroom zal er niet meer zijn. Kijk bij jou wel hoe je het met dat rode lampje hebt gefikst.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 03 mei 2016, 12:55, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 03 mei 2016, 12:45

Goed bezig Aart, dat setje uit Ravenstein ziet er ook perfect uit. Voor mij helaas wat ver weg, daarom het wiel zelf maar opnieuw uitgevonden. Ik heb gisteravond een flinke testrit gemaakt maar ben zeer tevreden, althans over de dynamo. Verder zijn er nog wel wat puntjes hoor maar die zijn voor latere zorg. Eerst a.s. donderdag maar eens zijn eerste openbare optreden :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 03 mei 2016, 12:58

Ga je nog versiering aanbregen of hijs je alleen de Friese vlag?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 03 mei 2016, 13:07

A.B.203 schreef:Ga je nog versiering aanbregen of hijs je alleen de Friese vlag?

Dat staat als een vlag op een strontpraam, kom gewoon als grijze muis :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor haagcaab » 06 mei 2016, 16:46

ik wil dezelfde actie doen omdat mijn gelijkstroom bijna geen stroom afgeeft. Kun je na het inbouwen voor wat betreft het technische gedeelte volstaan met het overzetten van de drie draden of moet je iets doen met de stroomverdeler(die geen functie meer heeft)?
Ik hoor graag!
Joost
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 06 mei 2016, 16:55

haagcaab schreef:ik wil dezelfde actie doen omdat mijn gelijkstroom bijna geen stroom afgeeft. Kun je na het inbouwen voor wat betreft het technische gedeelte volstaan met het overzetten van de drie draden of moet je iets doen met de stroomverdeler(die geen functie meer heeft)?
Ik hoor graag!
Joost


Hoi Joost, ik neem aan dat je de spanningsregelaar bedoeld.
Deze komt te vervallen. Pak een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar. Massa komt van het motorblok, de B+ naar de startmotor (uiteindelijk + van de accu) en de D+ komt aan een lampje 2W omdat een wisselstroomdynamo dat nodig heeft.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 06 mei 2016, 22:11

Joost, meestal ligt de fout bij de spanningsregelaar. Het is natuurlijk te meten of de dynamo elektra produceert en of de regelaar dat op juiste wijze via de amperemeter doorgeeft aan accu. Het is erg lastig om die oude spanning regelaars fatsoenlijk af te stellen
In het magazijn van APH zijn elektronische spanningsregelaars te koop, deze nieuwe techniek is in het oude kastje gebouwd en het werkt goed. Wil je voor origineel gaan is dit de oplossing. Natuurlijk moet een gelijkstroomdynamo af en toe worden nagekeken. De elektra produktie is net voldoende, niet meer dan dat. Een wisselstroomdynamo levert veel meer elektra en doet dat ook heel snel bovendien is de regelaar erin gebouwd. Het is niet echt moeilijk om over te gaan op een wisselstroomdynamo maar als je niet goed thuis bent in auto elektra is het al snel lastig, in dat geval kan je vragen of de leverancier hem voor je erin zet. Garagehouder en Peugeot-man Edward van Santen in Ravenstein heeft een passende oplossing. Abe is zelf gaan onderzoeken en combineren met ook een perfect eindresultaat.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor haagcaab » 09 mei 2016, 20:57

A.B.203 schreef:Joost, meestal ligt de fout bij de spanningsregelaar. Het is natuurlijk te meten of de dynamo elektra produceert en of de regelaar dat op juiste wijze via de amperemeter doorgeeft aan accu. Het is erg lastig om die oude spanning regelaars fatsoenlijk af te stellen
In het magazijn van APH zijn elektronische spanningsregelaars te koop, deze nieuwe techniek is in het oude kastje gebouwd en het werkt goed. Wil je voor origineel gaan is dit de oplossing. Natuurlijk moet een gelijkstroomdynamo af en toe worden nagekeken. De elektra produktie is net voldoende, niet meer dan dat. Een wisselstroomdynamo levert veel meer elektra en doet dat ook heel snel bovendien is de regelaar erin gebouwd. Het is niet echt moeilijk om over te gaan op een wisselstroomdynamo maar als je niet goed thuis bent in auto elektra is het al snel lastig, in dat geval kan je vragen of de leverancier hem voor je erin zet. Garagehouder en Peugeot-man Edward van Santen in Ravenstein heeft een passende oplossing. Abe is zelf gaan onderzoeken en combineren met ook een perfect eindresultaat.

Top ik ga die Edward van santen maar eens benaderen!
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 09 mei 2016, 22:04

haagcaab, ik heb je een PB gestuurd.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor 404noir » 11 jul 2016, 22:16

ik heb een kleine aanvulling op het verhaal dat Frank.04 eerder schreef over mijn 404.
Ik ben na alternator ombouw van het laadsysteem stil gevallen omdat ik nog gewoon de amp meter in het circuit had zitten. Deze gaf alleen verbruik aan.
als ik de lampen, de ruitenwissers en de blower aan had staan stond de meter bijna 20Amp verbruik aan te geven. Deed ik de richtingaanwijzer erbij aan dan ging de naald ritmisch over de 20Amp heen en weer terug... da's best veel... zeker als je een langere rit maakt. Dat vond het metertje blijkbaar niet OK... 1 van de aansluit terminals was bloedheet en zwaar gecorrodeerd. Het metertje gaf gewoon de stroom niet meer door. Geen stroom = geen ontsteking = stil vallen.

Ik kwam hier niet zelf achter omdat ik, toen ik stil viel , geen enkel gereedschap in de auto had liggen. ik kon op dat moment niks demonteren en ook niks meten. Ik heb toen de ANWB wegenwacht maar gebeld.
De ANWB-man heeft mij 'ondervraagd' hoe ik de conversie had aangesloten. Ik had hem ook verteld dat ik stank rook vanuit het dashboard, alsof er iets aan het fikken was...
Toen heeft hij het metercluster losgenomen en de oorzaak gevonden. De Amp meter. De fix was super simpel: 2 kabeltjes doorverbinden zodat de Amps niet meer door het metertje gaan. Daarna was het starten en rijden, geen problemen meer gehad.

Behalve de alternator heb ik ook een rood laadstroom controle lampje in gebouwd. Parallel over de aansluit contacten van het lampje heb ik ook nog een keramische vermogens weerstand geplaatst. (de Ohm waarde ben ik helaas vergeten) De bedoeling hiervan is dat, ook al gaat het controle lampje kapot, dat in dat geval de alternator nog steeds het exciter signaal krijgt en dus nog steeds blijft laden.
Wat is dan nog de functie van het lampje? Als het lampje na het starten niet uit gaat (of tijdens het rijden aan springt) is dat een aanwijzing dat er iets aan de hand is met het laadsysteem of misschien is de V-riem gebroken.
Dat werkt tot nu toe uitstekend.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 11 jul 2016, 22:40

Het rode lampje is volgens mij bij een wisselstroomdynamo inderdaad een storingsmelder. Als het lampje onder het rijden gaat branden laadt de dynamo niet.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor peugeauto » 11 jul 2016, 22:42

A.B.203 schreef:Het rode lampje is volgens mij bij een wisselstroomdynamo inderdaad een storingsmelder. Als het lampje onder het rijden gaat branden laadt de dynamo niet.

Klopt AB203 ,
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 27 jan 2017, 23:59

Hallo,ook hier aan de slag met een kapotte pariss rhone dynamo wisselstroom met externe regelaar.
Nu de dynamo laten opknappen en laten voorzien van een interne regelaar.
Het gaat om een 404 diesel.
Het dashboard heeft een voltmeter neem ik aan?
Hetzelfde model dashboard als op de foto in dit topic.
Nu vervalt de oude regelaar welke tegen het schutbord zit onder het brandstof filter?
Wat doe je met deze draden?er zaten volgens mij 3 aansluitingen op de regelaar.
Bij de dynamo komt de dikke plus draad op de aansluiting plus en gaat naar het aansluitpunt op de starter.
Dan een aansluiting dynamo naar negatief/chassis.
Dan een draad vanaf dynamo interne regelaar aansluiting naar een laadstroomlampje in de teller unit welke in serie staat naar een plus aansluiting geschakeld over het contact slot?
De voltmeter blijft het dan gewoon doen neem ik aan?
Wat te doen met de 3 draden van de externe regelaar?
De draad aan negatief weer met het chassis verbinden,maar dan?de overgebleven draden?
Wie weet er een oplossing voor deze aansluiting?

Mvgr jan willem
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 28 jan 2017, 00:35

Bij de 403 zit er een ampèremeter in het dashboard i.p.v. een voltmeter, deze heb ik laten vervallen omdat de wisselstroomdynamo 35A kan laden en de meter maar tot 20A gaat. Als de accu erg leeg is zou de dynamo dus meer dan 20A laden en dat waag ik er maar niet op.
De externe regelaar heb ik volledig laten vervallen.
D+ naar controle lampje en B+ rechtstreeks naar startmotor en niet meer via ampèremeter.

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Ivovanduijn » 28 jan 2017, 09:54

Je kan ook de draad naar de ampere meter laten zitten nadat je een dikke draad direct naar de startmotor hebt gemaakt. Ze staan dan parallel en dan doet je amperemeter ook nog mee.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 28 jan 2017, 10:55

Moet nog even uitzoeken wat er nu in het dashboard van de 404 zit een voltmeter of ampere.
Wanneer het een voltmeter is is er geen probleem met een ampere meter maakt het ook niet echt uit denk ik.
De dynamo was al een wissel welke 55amp kan geven dus als het een ampere meter is welke er in het dashboard zit moet deze er tegen kunnen lijkt mij.
Aan de dynamo is niks veranderd alleen moet ik even kijken hoe de draden van de regelaar moeten aangesloten.
Ook moet ik zien of er een laadstroom lampje in het dashboard zit.
Weet iemand dit zo te zeggen?

. Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 28 jan 2017, 22:49

transportert2 schreef:Ook moet ik zien of er een laadstroom lampje in het dashboard zit.
Weet iemand dit zo te zeggen?

. Jw

Sorry, weet redelijk wat van de 403 maar 404 moet ik aan de andere "experts" op dit forum overlaten.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 29 jan 2017, 12:51

Maar ik neem aan dat de foto van de teller unit van jouw wagen is?
De tellerunit welke in de 404 zit ziet er precies zo uit.
Rechtsboven is van de knipperlichten neem ik aan brand groen.
Links onder de felle rode is je dynamo?? er staat iets van danger bij?of is dit de olie druk?
En rechts onder is de voltmeter?

Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 29 jan 2017, 13:55

transportert2 schreef:Maar ik neem aan dat de foto van de teller unit van jouw wagen is?
De tellerunit welke in de 404 zit ziet er precies zo uit.
Rechtsboven is van de knipperlichten neem ik aan brand groen.
Links onder de felle rode is je dynamo?? er staat iets van danger bij?of is dit de olie druk?
En rechts onder is de voltmeter?

Jw

Ja dat is inderdaad mijn tellerunit. De tweede van rechtsonder is de ampèremeter. De felle rode is het oliedruklampje en op de groene die je ziet branden heb ik het controlelampje van de dynamo gezet.
Helemaal rechtsonder zit het knipperlichtverklikkerlampje, hier zit bij de 403 sedan het klokje. Volgens mij kan het bij de 404 zowel ampère als voltmeter zijn maar dit kan je denk ik wel zien aan de V of de A en de schaalverdeling. Tevens kan de ampèremeter twee kanten op en de voltmeter alleen maar naar rechts.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten