dynamo probleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 30 jan 2017, 18:14

Maar ik neem aan dat de foto van de teller unit van jouw wagen is?
De tellerunit welke in de 404 zit ziet er precies zo uit.
Rechtsboven is van de knipperlichten neem ik aan brand groen.
Links onder de felle rode is je dynamo?? er staat iets van danger bij?of is dit de olie druk?
En rechts onder is de voltmeter?

Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 30 jan 2017, 18:35

Er zit standaard geen voltmeters in de oude Peugeots (uitzonderingen daargelaten), het is een amperemeter de - is ontladen en de + kant is laden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 30 jan 2017, 22:20

Geen Voltmeters in oude Peugeot's? ...dat wil ik graag even nuanceren!

Los van de vraag wat oud is, ga ik er van uit dat bedoeld wordt: de oudere 404's met het 'horizontale' instrumentenpaneel.

Dat paneel lijkt bij de 404 qua lay-out op dat van de 403 en in beide panelen bevindt zich in de rechter onder hoek een Ampèremeter.

Tenminste: bijna altijd.

Peugeot introduceerde de wisselstroomdynamo in 1967, het jaar waarin ook de drie losse klokken hun intrede deden.

Er is echter een periode van overgang waarbij de wisselstroomdynamo al werd gemonteerd terwijl ook het oude instrumentenpaneel nog aanwezig was.

Bij deze modellen heeft het paneel een Voltmeter rechtsonder, omdat de Ampèremeter het hogere vermogen van de dynamo niet kon verwerken.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 30 jan 2017, 23:30

Oei, sorry Frank. Ik heb me op onbekend terrein begeven met als gevolg foute info verstrekken.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 31 jan 2017, 08:51

Ha-ha, onvergeeflijk natuurlijk!

Tja, ik weet dan weer niets van de 203 en 403....
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 31 jan 2017, 10:06

Geen nood,ga zelf eerst rustig uitzoeken wat er gemonteerd zit in deze wagen.
Wat ik eigenlijk nog zoek is een duidelijk schema van de wagen.
Het gaat dus om een pick up uit 79 met een indenor motor.


. Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Ivovanduijn » 31 jan 2017, 16:48

Als het een pick up is zal het een voltmeter zijn, ik heb het nog nooit anders gezien. Er is dan ook een directe verbinding tussen de de alternator (dynamo) en de startmotor.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: dynamo probleem

Berichtdoor A.B.203 » 31 jan 2017, 17:46

Frank.04 schreef:Ha-ha, onvergeeflijk natuurlijk!

Tja, ik weet dan weer niets van de 203 en 403....


Niet zo bescheiden hoor, ik schat je hoog in!
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 31 jan 2017, 19:36

Maar vanaf wanneer is er dan een laadstroom lampje gemonteerd?
Of hebben er nooit controle lampjes gemonteerd gezeten? alleen de voltmeter?


Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 31 jan 2017, 22:19

Naar min mening is er in de 404 nooit een laadstroomcontrolelampje gemonteerd en de dynamo leent zich er ook niet voor.

Bij de 504 idem, behalve de laatste bouwjaren van de C/C en wellicht ook de Berline; dan is er een dynamo met ingebouwde regelaar gemonteerd.

De 604 hetzelfde verhaal, de eerste bouwjaren niet en ergens vanaf begin '80 wel.

Ik heb in een Cabriolet uit 1975 een V6 STI gebouwd uit een 604 en een extra lampje in de linker klok gemonteerd als laadstroomcontrolelampje; anders werkte de dynamo niet, omdat het veld geactiveerd wordt via het lampje.

Als de dynamo eenmaal laadt komt het veld door zelfbekrachtiging op 12 Volt en gaat het lampje uit doordat aan beide kanten twaalf Volt staat.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor jacqabe » 31 jan 2017, 23:01

Dynamo met uitwendige regelaar heeft geen laadstroomcontrole lampje.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 31 jan 2017, 23:15

Dynamo was deels te redden heeft nu een ingebouwde regelaar gekregen.
De externe regelaar tegen schutbord komt dus te vervallen.
De dynamo was al een wisselstroom,hoe werd deze dan aangestuurd?
Deze moet toch ook een puls stroom krijgen om het veld te activeren?
Werd deze soms door de externe regelaar gegeven waarna de dynamo ging laden?
Ook de bedrading moet nog aangepast op de nieuwe interne regelaar iemand een idee hoe?


Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Ivovanduijn » 01 feb 2017, 09:12

Is al omschreven in voorgaande posts;
-Er moet een lampje aangestuurd worden door een geschakelde plus naar de aansluiting van het veld.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 01 feb 2017, 10:40

Bij een wisselstroomdynamo met uitwendige regelaar wordt het veld aangestuurd (bekrachtigd) door deze regelaar.

Het principe is simpel: de regelaar vergelijkt de actuele boordspanning met de (in de regelaar) ingestelde wensspanning en zendt op basis hiervan een bepaalde spanning naar (het veld van) de dynamo.

Er gaat dus een draad via het contact naar de regelaar en een draad van de regelaar naar de dynamo.

In principe zijn deze twee draden voldoende, maar er zit nog een extra draad rechtstreeks van de massa van de dynamo naar de massa van de regelaar.

Deze draad is theoretisch overbodig, maar zorgt voor een zuivere verbinding tussen dynamo en regelaar, zonder overgangsverliezen.

Bij een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar kan de regelaar uiteraard vervallen en hangt het van het type af of er een lampje nodig is of niet.

Uit het hoofd zeg ik even dat wanneer de dynamo vier aansluitingen heeft er een lampje nodig is, bij drie aansluitingen niet.

In het laatste geval is er een dikke plus rechtstreeks naar accu of startmotor, een massadraad en een geschakelde plus (via contact).

In het eerste geval is er nog een extra aansluiting voor het lampje (dat je misschien zelf moet maken).

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 01 feb 2017, 11:54

Dank Frank,er zit een aansluiting voor een dikke plus.Een schuifstekker op de regelaar/borstelhouder welke een plus moet hebben.
Er is ook nog een andere plus schroef aansluiting mogelijk vertelde het bedrijf welke hem heeft opgelapt.
Ik kon kiezen welke aansluiting ik gebruiken wilde.
Ook zit er nog een schroef aansluiting voor een massa kabel.
Ik vraag me af of het laadlampje nog zin heeft om er tussen te maken.
De voltmeter is je controle op goed laden van de dynamo.
Maar een lampje wat gaat branden bij een storing valt wat beter op dan een naald van een meter of niet?

. Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 01 feb 2017, 12:11

Een lampje is heerlijk, maar als je dynamo er niet op is ingericht houdt het op.

Als de dynamo gaat laden zonder lampje, heb je eigenlijk al het antwoord.

Wees gewoon blij dat het werkt!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 01 feb 2017, 13:47

Elke dynamo heeft toch een aansluiting voor een lampje te laten branden?
Hij komt in serie met de plus draad met de pulsdraad van de dynamo?

jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 01 feb 2017, 23:44

Nee, dat gaat niet werken.

De velddraad stuurt het veld op basis van hetgeen de regelaar hem vertelt en deze waarde zou beïnvloed worden door het plaatsen van een weerstand (lampje).

Niet doen dus.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor transportert2 » 02 feb 2017, 08:46

Oke,maar nu komt de oude externe regelaar te vervallen .
De in de dynamo gebouwde neemt deze taak over.
Ik kan dan de oude regelaar niet meer gebruiken om hem aan te sturen?
Wanneer het lampje in de plusdraad van de nieuwe regelaar komt te zitten en 3 watt vermogen heeft en in serie gemonteerd wordt.
Dan gaat hij branden op het moment van contact aan.
Wanneer de motor gestart is en de dynamo geeft spanning dan gaat er een plus signaal vanaf de dynamo naar het lampje.
Dan wordt het plus tegen plus en gaat het lampje uit.
Hoop ik zo goed verteld?

. Jw
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Frank.04 » 02 feb 2017, 10:16

Volgens mij doe je dan hetzelfde als wanneer je bij een externe regelaar de contact-geschakelde draad onderbreekt met een lampje.

Ook hier geldt dat een lampje een weerstand is en dat je de regelaar dan geen zuivere boordspanning aan biedt.

Ik zou zeggen: probeer het eens en kijk 1) of het werkt en 2) of het geleverde vermogen van de dynamo gelijk is.

Het lijkt mij dat in het geval van een lampje ertussen de regelaar (onterecht) denkt dat de accu bijgeladen moet worden en blijft doorladen terwijl de accu al vol is.

Maar, zoals mijn goede vader al zei: meten is weten!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Faucon » 15 aug 2017, 22:13

Heb 404 SL uit 67Wil de ducellier 7274 A vervangen door wisselstroomdynamo Ducellier 7575 (met voltmeter aanslutingen), Heeft geen interne regelaar.

I er een aansluitschema???
Gr Hans uit Roermond
SNV verleden in Burkina Faso: 404 bachee, 504 bachee, 504 familial, 504 break,
Daarna in NL: 504 TI, 505 SR, 505 GLX, 405 break 1.9l,405 GRX, 406 Break HDI, 407 SW HDI
Heden 308 SW HDI en 404 SL uit 67, 405 Break 1.8 l. Roermond
Faucon
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 sep 2009, 12:32
Woonplaats: Roermond

Re: dynamo probleem

Berichtdoor RondeB » 15 aug 2017, 22:44

Zie voor de details hierboven zou ik zeggen.....een schema : ff google op " schema electrique peugeot 404" of zo 8)

Maar je wil dus een wisselstroomdynamo monteren op de plek van een gelijkstroomdynamo....denk er om ...je spanarm moet dan een kromming hebben en de bevestiging van de wisselstroomdynamo is anders --> zelf nieuw steuntje bastelen op de oude oliefilterhouder of een nieuw type oliefilter monteren... :idea:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Faucon » 16 aug 2017, 00:03

Dus oude steun verewijderen en nieuwe type steun monteren begrijp ik hieruit.
Ja ik heb idd boeken met schema nieuwere type. Echter is ik heb nog oude gelijkrichter. Als er iemand is op forum die het al een keer gedaan heeft kan ik misschien wat tips krijgen. Foute aansluitingen zijn zo gemaakt tenslotte.

Volgens mij zit oliefilter niet in de weg. Alleen boutgat in wisselstroomdynam kleiner dan aansluiting oude dynamo.

Hans
SNV verleden in Burkina Faso: 404 bachee, 504 bachee, 504 familial, 504 break,
Daarna in NL: 504 TI, 505 SR, 505 GLX, 405 break 1.9l,405 GRX, 406 Break HDI, 407 SW HDI
Heden 308 SW HDI en 404 SL uit 67, 405 Break 1.8 l. Roermond
Faucon
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 sep 2009, 12:32
Woonplaats: Roermond

Re: dynamo probleem

Berichtdoor RobinHoed » 17 maart 2018, 20:50

A.B.203 schreef:Edward bedankt voor je aanbod, heb inmiddels je wisselstroom dynamo bewonderd. Echt een pracht constructie en een goede modernisering die zijn geld waard is.


Zie nu het draadje waar dit mechanisme in staat, en de discussie die volgt over het feit of 70 ampere nu wel of niet kan :lol:
In ieder geval weer wat geleerd, zit dus links van het blok en laad op dmv de riem die continue ronddraait.

Altijd verward met de wat rechts zat onder de ontsteking. Maar dat is natuurlijk de startmotor :oops:
Als ik het goed begrijp moet de riem er dus af, is dat lastig ? Die dingen moeten toch op tijd staan bij terugplaatsen of is dat bij moderne auto's ?

Eerst maar eens kijken wat ik eerst wil 123onsteking of deze, beide niet goedkoop natuurlijk
En kijken waar die spanningsregelaar zit die ik dan niet meer nodig heb :lol:
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: dynamo probleem

Berichtdoor Joerik » 16 aug 2019, 22:04

Ook bezig met het ombouwen naar een wisselstroomdynamo. Nu had ik eerst een 40ampere ducellier met de B+ naar de startmotor, conteolelampje op de d+ en niks op de exc (koolborstels) moet daar ook constant een + op?

Andere 40ampere paris rhone heeft alleen een B+ en exc (koolborstels) aansluiting. Ik had het contelelampje hierop. Tot zover geen succes. Wie kan mij helpen? Externe regelaar is weg.
Avatar gebruiker
Joerik
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 aug 2013, 18:51
Woonplaats: Amersfoort

VorigeVolgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten