Voor hen die een Oilsaver willen bestellen en nog geen PB kunnen versturen, neem contact op via: gerbert.anita (ED) online.nlEr is wat te doen aan het hoge olieverbruik van de 1.8i en 2.0i 16V benzinemotoren van PSA die in de 307 en 407 zijn toegepast en ook voor de TU1,3,5JP motoren uit de 106 en 306.
Op het C5-forum wordt al een tijdje een discussie gevoerd over het hoe en waarom van het hoge olieverbruik van sommige EW-motoren. Het gaat eigenlijk op voor de 1.8i en 2.0i benzinemotoren.
Momenteel rijd ik mijn tweede C5 op LPG en beide voertuigen hebben daar behoorlijk last van. Zo gebruikte mijn eerste met EW10J4 rond de 1:3000 km mijn huidige met EW10A zit rond de 1:4000. Maar er zijn gevallen bekend waarbij dit olieverbruik nog aanmerkelijk hoger ligt. Aangezien goede olie nog steeds een prijzig goedje is, begon ik na te denken over een oplossing maar vooral: waar komt het door.
Eind 2015 moest ik een koelwaterslang van het thermostaathuis naar het oliefilter vervangen, en kwam ik erachter. Om er gemakkelijk bij te kunnen had ik het inlaatspruitstuk gedemonteerd.
Wat me opviel was de koolaanslag op de inlaatkleppen en de hoeveelheid olie die uit het spruitstuk kwam druipen. De carterventilatie is de oorzaak van het olieverbruik!
Met deze informatie ben ik verder gegaan heb ik een restrictor ontworpen die ik in de pijp heb geplaatst van het kleppendeksel. De carterventilatieslang daarop weer aangesloten en rijden maar.
Dit zijn er een paar in diverse afmetingen.
Montage voor bijvoorbeeld een EW10A is eigenlijk heel eenvoudig:
- Motorkap openen en zwarte kunststof motordeksel losnemen.
- Aan de zijkant van het voorste kleppendeksel (inlaatzijde) bevindt zich
de carterventilatieslang. Duw deze wat naar links, druk de gele vergrendeling in
en trek de slang voorzichtig naar rechts los. Druk hem dan even naar beneden
zodat hij niet voor de opening van de aansluiting zit.
- Maak de O-ring vochtig met wat smeerolie en duw hem met de O-ring zijde in het gat van de aansluiting.Een klein tikje met de hamer is al voldoende en druk de restrictor helemaal
tot aan de borst in het gat.
De schroefdraad aan de voorzijde maakt het mogelijk om de restrictor weer te verwijderen door hier een schroef M4 in te draaien zodat je daaraan kunt trekken om hem te verwijderen.
Wanneer het allemaal te strak gaat voor je gevoel, kun je ervoor kiezen om de dunnere O-ring, die los is bijgeleverd, te gebruiken. Er kan namelijk wat variatie in de afmetingen van de opening zitten. Nu de slang weer aansluiten, terwijl je de gele vergrendeling weer ingedrukt houdt.
Volledig over de aansluiting duwen en de vergrendeling loslaten. Controleer of deze goed vast zit. Zwarte motordeksel weer in positie klikken en klaar!
Ook voor de EW10J4 is er een oplossing:
Bij de EW10J4 wordt hij met een hamertik in de ventilatieslang bevestigd.
Op dezelfde wijze als bij de EW10A wordt de variant voor de TUxJP motoren bevestigd in de pijp van de carterventilatie op het kleppendeksel.
Hier is de restrictor in vol ornaat:
Nu lijkt dit zuiver een commerciële actie mijnerzijds maar ik wilde jullie als Peugeotrijders dit fenomeen niet onthouden, vandaar dat ik het hier met jullie deel.
Ondertussen rijden er 26 Citroëns rond met dit eenvoudige hulpmiddeltje van de EW10J4 tot de 6FZ en EW10A tot de TU5JP. En de resultaten zijn er.
Er is een meetbaar verschil in (minder) olieverbruik bij alle rijders geconstateerd. De verbeteringen lopen soms op tot een 80% minder verbruik!
De prijs voor dit slimme ding is op dit moment Euro 42,50. Met verzending in luchtbubble-envelop en extra O-ring komt hij voor Euro 45,= bij je thuis.
Info via Pb.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update: Er zijn ondertussen 106 Oilsavers in gebruik en er is nog geen enkele teleurstelling of klacht gemeld........ (01-02-2018)
De prijs is ondertussen wat gezakt elke Oilsaver kost nu €33,=
Voor de EW7J4/EW10J4/EW10A en ook voor de VTi motoren. In de THP motoren zijn 2 carterventilatieopeningen aanwezig en is de prijs dus €66,=.
Meer informatie en bestellingen: gerbert.anita (ED) online.nl