Rij nu al een tijdje rond met mijn 205 dturbo, naar volle tevredenheid.
De auto staat hoog op de pootjes, prima mbt comfort, looks vind ik wat minder. Uiteraard iedereen zijn ding, en die discussie wil ik hier ook niet voeren,
maar zou m graag een tandje lager hebben zonder veel comfort in te leveren.
Nu ben ik al een tijdje online verschillende fora(GB/DE/eibach site/Be en FR) aan het doorspitten, maar kom er niet uit.
Ik wil t graag in een keer goed doen, en niet aan blijven prutsen, vandaar ook de keuze voor kwaliteit, t moet Eibach worden, in combinatie met de standaard schokbrekers.
De juiste set eibachs is echter niet meer leverbaar (E7004-120 Pro kit)
De andere kits voor de 205 , E7001-120 (GTI/ralley) en E7003-120 (1.1-1.4) zijn te licht en voldoen niet aan de specs.
Nu ben ik een aantal mogelijkheden tegen gekomen voor alternatieve veren uit de prokit range maar daar is men niet eenduidig of duidelijk genoeg over mbt behaald resultaat.
Ik heb de technische gegevens (maatvoering onbelast) van de verschillende veren overgenomen van het TUV gutachten, en deze door een veersterkte berekenaar gehaald,
Op basis van hetzelfde verenstaal (aanname) en lineair veergedrag.
De uitgangssituatie: De eibach E7004-120 / -30 mm / 16.138 N/mm (niet meer leverbaar)
Let op een Dturbo blok is zwaarder dan een 1.9 gti blok, uitgedrukt in max aslast 750 voor de Dturbo tov 640 voor de GTI.
Mogelijke alternatieven:
E7016-120 P106 S2 1.6 +D / -20 mm / 18.611 N/mm / Max 785 kg
E7024-120 P206 1.6 16v / -30 mm / 18.66 N/mm / max 890 kg (zelfde veeropdruk alleen korter dan de E7016)
E7025-120 P206 1.4 HDI / -25 mm / 20.882 N/mm / max 890 kg
E10-70-001(2)-03-20 P206 1.9 d en 1.6 HDI / -30mm / 16.654 N/mm / max 890 kg
E7010-120 P306 1.6 / -30 mm / 16.654 N/mm / max 950 kg (zelfde veeropdruk en afmetingen als de E10-70-001-001-03-20 / E10 70-002-03-20)
E7011-120 P306 D / -30 mm / 19.567 N/mm / max 950 kg
Opvallend aan bovenstaande getallen is dat dit de gebruikservaringen, gelezen op verschillende fora bij toepassing op een 205 gti onderschrijven.
De E7024 verlaagd wel iets tot ca. E7001niveau, de E7025 niet of zelfs hoger dan standaard.
De E7016 is iets hoger dan een 205 gti voorzien van E7001-120 (-10 mm Eff)
Dan zijn er ook nog de sportline veren...welke progressief zijn wat inhoud dat de veersterkte niet correct zal zijn in vergelijking tot de gebruikte lineaire berekening.
Ten tweede zal dat niet gaan met standaard dempers ben ik bang, verlaging meer dan 40 mm, maar voor de compleetheid:
E7001-120 P205 GTI / -25 (10-15 Eff) / 12.070 N/mm / max 640 kg
E20-70-001-01-20 P106 S2 1.6+d / -45 mm / 12.133 / max 785 kg
E20-70-002-01-20 P206 HDI / -45 / 12.133 / max 890 kg
Graag jullie input gevraagd mbt technische know how en uiteraard ook gebruikerservaringen.
Ter info, heb ik een hagel nieuwe pro kit E7001-120 hier liggen..mocht je interesse hebben..
Mvgr Maarten