door superTED (DJ5) » 11 jul 2017, 21:23
Dat is de door Peugeot opgegeven compressieverhouding.
Bij een compressietest, wordt deze compressieverhouding daadwerkelijk gemeten.
Daarbij is het uiteraard van belang, dat de meetapparatuur betrouwbaar is (=ijken).
Uitgaande van juiste meetapparatuur en een ter zaken kundige mecanicien, zijn de gemeten waarden bij deze Peugeot zodanig dat je gerust de volgende conclusie mag trekken: De nieuwigheid is er wel vanaf (aka: niet goed).
TS zou een motorflush kunnen proberen, misschien zijn de zuigerveren wat verkoold zodat ze niet goed meer afdichten, een motorflush kan dit mogelijk verhelpen. Anders is een probleem met de kleppen (afdichten, klepzetels) mogelijk. Of een kopppakking wat niet meer goed afdicht. (Geen last van olie in het koelwater of andersom? )
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? Dat zou ik eerst eens doen i.c.m. een motorflush, het koelsysteem laten afpersen (controle koppakking) en dan nog eens (betrouwbaar) de compressie meten.
Als de motor al heel veel heeft gelopen en/of vaak geen/slecht onderhoud heeft gehad of is misbruikt, dan is het gewoon slijtage van de motor en is een revisie nodig.
Als de TS daar nog zin in heeft tenminste.
De pick up staat per slot van rekening te koop. En zolang de motor het nog prima doet, why bother?
Wat is de verdere staat en vraagprijs?
Ik zoek nog een oplossing voor hoe de borgmoer van de spanrol van mijn Peugeot Boxer los gaat:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=30262
Bedankt voor het meedenken
(tot nu toe wel kijkers, maar jammer genoeg 0 reacties)