Hoi allemaal, zojuist ben ik begonnen met het 'startklaar-maken' van het motorblok van m'n 403 uit 1959. Deze heeft namelijk meerdere jaren niet meer gedraaid.
Ik was aanvankelijk van plan om netjes wat olie in de cilinders te doen, verse in't blok, verse brandstof, verse koelvloeistof, verse filters, verse accu, eventueel de carbs schoonmaken, de kleppendeksel eraf en de stoterstangen en tuimelaars van olie voorzien, en zo ook wat kruipolie op de geleiders. Dan wilde ik een startpoging wagen.
Echter heb ik zojuist de kleppendeksel verwijderd en trof ik het kleppenmechanisme aan onder een laag roest en aanslag op een aantal plekken! ojee..
Ik ben nu enigzins bang dat ook de cilinders eventueel aangetast zijn, en daartoe overweeg ik eigenlijk de cilinderkop verwijderen om dit te kunnen controleren voordat ik de boel rond ga draaien.
Nu wil ik graag jullie mening en tips: Is het wijsheid om de cilinderkop te verwijderen en te reviseren, al dan niet te vervangen, en de cilinders en zuigers te kunnen controleren? OF zou het genoeg zijn om de kop te laten zitten, goed schoon te maken (wat lastig is) en te hopen dat er geen verdere aanslag ontstaan is?
Ik neig naar de eerste optie, maar ik weet het niet zo goed. Ik snap niet hoe ik een foto plaats op dit forum..?
Groeten van Walt!