door M. van der Meulen » 02 sep 2006, 08:26
De genoemde SR zal (waarschijnlijk) niet veel gebruikt worden, netjes in een garage staan en goed zijn onderhouden. Als 104-aspirant is het zaak juist zo'n wagentje op de kop te tikken als je er naar op zoek bent.
Zo'n 104 heb ik in Boulogne gevonden via ebay, een SL uit 1978 met 87.000 op de teller. Ook goed onderhouden, nieuwe remmen, fusee's, onbeschadigd interieur, compleet en alles werkt. Alleen zat de motor vast, heb ik laten reviseren met krukas, zuigerbussen, zuigers en bak van een sloop-205. Had jammer genoeg wat te lang ongebruikt stilgestaan, anders was de reparatie makkelijker en goedkoper geweest. Nu moest ook de cylinderkop helemaal opgeknapt worden, een secuur en tijdrovend klusje. Het hele blok is uitelkaar geweest, nieuwe lagerschalen, kettingspanner, distr. ketting, koppelingsplaat en druklager, benzinepomp, andere carburateur en complete set pakkingen en oliekeerringen, nieuwe accu en filters.
Ondertussen zelf een andere (roestvrije) tank geplaatst, een reservewielhouder, koplampen en achterlichten, hoofdsteunen, een achteruitrijlamp. Mistachterlicht moet nog.
Mooi karretje, optisch niet volmaakt, maar in pas gepoetste staat erg leuk om te zien. Rijdt bovendien lekker comfortabel, is compact en toch handig in gebruik, en eenvoudig in onderhoud. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73