Koelfan 404, Berline '62

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 12:30

Hallo mensen,

Heb m'n 404 nog maar net, erg blij mee.

Ik heb echter een vraagje over de koelfan. Deze draait constant, lijkt me ook de bedoeling. Ik heb er al het één en ander over gelezen op het forum, en dus is er zoveel duidelijk dat het hier om een zogenaamde 'zelfdenkende' fan gaat.
Na ongeveer een half uurtje rijden loopt m'n temperatuurmeter op richting de 100. De koelfan echter, blijft gewoon draaien zoals ie daarvoor ook al draaide; vrij traag. Het lijkt wel of 'ie de 'cue' niet krijgt om sneller te gaan draaien.

Vandeweek maar even gestopt en de ANWB gebeld. Die heeft de waardes op de slangen en het koelsysteem gemeten, en die bleken keurig in orde... zou mij temp meter gewoon in de war zijn?

Het is begonnen! :-)

Hoor graag,

Dave
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 15 nov 2017, 13:11

De zelfdenkende ventilateur wordt elektromagnetisch ingeschakeld door een thermocontact in de radiateur. Bij een warm wordende motor hoor je een duidelijke klik als hij inschakelt en vervolgens hoor je hem ook werken (lucht verplaatsen). Als hij niet is ingeschakeld draait hij misschien wel wat mee met de poelie, maar verplaatst hij geen lucht. Bij stilstaande motor kun je voelen of hij los draait. Vaak zijn ze vastgezet (drie boutjes met contramoertjes) aan de voorzijde) om onderliggende onvolkomenheden te verbergen. Dat is natuurlijk een lapmiddel. Als het systeem goed functioneert houdt het je motor prima op temperatuur. Controleer bij stilstaande motor met contact aan of de ventilateur vrij draait. Als je vervolgens het thermocontact doorverbindt moet je een klik horen en zit de ventilateur "vast" oftewel is hij aan de poelie gekoppeld. Het koolstiftje dat het contact met de elektromagneet moet maken wil nog wel eens versleten zijn. Ook kan het thermocontact de geest hebben gegeven.
Als jouw motortemperatuur oploopt en de ventilateur draait traag.... dan werkt hij niet zoals het moet!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 13:54

Hallo Nanno,

Heb het even getest; draait vrij met zowel contact aan als uit. Zodra ik start begint de dan te draaien, nogmaals, op vrij trage snelheid (vergelijkbaar met een platenspeler op 78 toeren, als je dat iets zegt). Wanneer de motor (te) warm wordt, (althans, de temp meter geeft dit aan) houdt hij gewoon deze snelheid aan en gaat dus niet sneller draaien. Noch hoor ik de klik die de fan zou moeten inschakelen... Omdat de ANWB constateerde dat de slangen op de juiste temperatuur waren, krijg ik ook een beetje het gevoel dat het misschien aan de meter ligt. Lastig...
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 15 nov 2017, 14:06

Aan de meter ligt het vast niet. Controleer of één van beide aansluitingen van het thermocontact in de radiateur op spanning staat. Als dat niet het geval is zit het probleem daarvóór. Als één van de twee aansluitingen wel spanning voert kun je de beide aansluitingen doorverbinden; dan moet je de KLIK duidelijk horen en is de ventilateur gekoppeld. Dan wordt hij door de motor aangedreven. Als je de KLIK niet hoort mankeert er iets aan het koolstiftje, onder de poelie van de waterpomp / ventilateur.
De moderne wegenwacht kent dit typische Peugeot systeem misschien niet meer... als je er niet uitkomt moet je er wel mee naar een deskundige, te warm lopen vindt de 404 net als iedere andere auto niet fijn.
Als noodmaatregel kun je in dit geval, als je het niet in orde krijgt, de ventilateur vastzetten met de drie boutjes aan de voorzijde. Ze zijn geborgd met een contramoertje, het is wel even pielen. Je hebt dan in elk geval voldoende koeling totdat je het systeem weer in orde hebt laten maken.
Laatst bijgewerkt door Nanno op 15 nov 2017, 17:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 15:44

Heb net om te beginnen maar eens even de twee draadjes onderaan de radiateur met elkaar gekoppeld. Geen klik (contact aan). Het ene draadje zit vast aan het koolstiftje, het andere draadje gaat het koetswerk in en loopt boven de radiateur langs naar een contactpunt vooraan. Wellicht dat deze draad ergens geen contact maakt. Volgens de vorige eigenaar deed de fan het gewoon zoals het hoort. Ook met hoorbare klik en luchtverplaatsing.

Ik weet het niet, maar snel even langs de garage.
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 15:51

Hier begint de temp bij stationair op te lopen. De ventilateur draait dan op dezelfde manier als bij koude motor.

http://youtu.be/wCK8Y30Ra2Y
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 16:19

Hmmzz..Iets zegt mij dat ik zaterdagavond in Iduna Drachten naar jou ga kijken en vooral luisteren ..... :-) , kijk ik vooraf wel ff naar je koeling 8) :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 15 nov 2017, 16:22

Na een kwartiertje stationair zou de ventilateur toch wel in moeten slaan. Het draaien van de ventilateur dat je op het filmpje ziet lijkt me ‘meedraaien’ en niet ingeschakeld zijn werk doen. Wat je nog even kunt proberen is om een draad van een spanningspunt naar het koolstiftje aan te sluiten. Dan zou hij het moeten doen.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 16:32

@RondeB Haha, ja, cool zie je daar! Ik kom maar met een andere auto, die 404 red het niet naar Drachten op deze manier.

Tot daar!
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 16:33

Ga ik effe proberen ja. Kan dan gewoon vanaf de accu met een lange draad?
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 15 nov 2017, 16:38

Dat kan, maar veiliger is een draad met een zekering of vanaf een gezekerd pluspunt. Controleer sowieso de zekeringen even, misschien is daar de simpele oplossing te vinden.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 16:46

Wat ook nog wel es helpt is ff met een lapje wasbenzine over de baan op de ventilatorpoelie voor het koolstof pennetje gaan...is nog als eens vet en vies waardoor contact slecht is.

Jammer 404 niet mee, ik wel met m'n 404break :D zie je zaterdag :-)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RobinHoed » 15 nov 2017, 21:02

Dave gefeliciteerd met je aanschaf en welkom op het forum !!
Wat een mooie Franse dame zeg. Onze experts hier helpen je vast snel op weg met al hun adviezen.

beetje off topic ......
Maar waar koop jij jouw pakken ?? :oops: :oops: :-)
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 21:50

Lastig allemaal. Je moet het maar net weten. Zoals met alles. Ik laat er vandeweek wel even iemand naar kijken. Morgen probeer ik het koper (wat het koolstiftje raakt) nog even schoon te maken met wasbenzine. Als dat niet werkt zal 'ie meteen naar de garage moeten. Ik ben het allemaal wel gewend inmiddels met oude buizenradio's, versterkers van 60 jaar oud en aanverwante zaken, dus ken het klappen van de zweep. Alleen jammer dat het op de tweede dag al raak is. Niks motorisch ook, maar puur dat het fannetje dat niet koelt. Had die gozer wel effe mogen zeggen. Maarja. Even rust in de garage dan maar.

@Robinhoed: www.dnagroove.it (goeie Italiaanse bespoke
www.pakkend.nl (bespoke kleermaker in Amsterdam, op maat naar eigen wensen, vraag naar Chris)
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 21:57

Je kan met de drie stelboutjes voor op de poelie de fan ook gewoon vast zetten...Wel wat gepruts want niet veel ruimte tussen radiator en poelie. Maar dan weet je iig zeker dattie werkt. En later het probleem op (laten) lossen. Loopt de motor nog warm met vaste fan dan heb je een ander probleem....Maar dat zal wel meevallen zoals ik het lees...
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 22:12

Ik snap het hele idee van een 'vaste fan' niet zo goed. Dat betekent dat de fan altijd volle kracht meedraait? 'Vaste fan' klinkt mij in de oren als een fan die helemaal niet draait namelijk. Hij draait nu continu, via de v-snaar. Ik weet ook niet precies wat er moet gebeuren als hij op de motor draait. Moet 'ie dan naar achter klikken ofzo?

Jullie horen het al, ik weet er geen snars van... :-)
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 15 nov 2017, 22:23

Het is ook best lastig om uit te leggen. Als de koeling moet werken bekrachtigt een electromagneet in de poelie de ventilateur, hij trekt hem inderdaad naar de magneet toe, waardoor de ventilateur niet meer ‘freewheelt’ maar door de poelie, die door een v- snaar vanaf de krukas door de motor wordt aangedreven en zo met kracht lucht verplaatst. Het draaien wat je bij jou ziet stelt niks voor, je zou hem met de hand kunnen tegen houden (NIET DOEN TROUWENS!!!). Als je de ventilateur met de drie boutjes vastzet wordt hij constant meegenomen met de poelie en koelt hij altijd. Ook als het eigenlijk niet nodig is. De situatie dus van heel veel auto’s tot ca. 1960. Duidelijk? NOT waarschijnlijk.....
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 22:27

Je fan draait nu gewoon wat loos mee onder invloed van van alles en nogwat. Je V-riem drijft alleen de waterpomp aan. Op het moment dat het contact onderin je radiator zegt dat het wat te warm wordt allemaal schakelt die spanning door naar het koolstofstaafje achter op de pomp poelie. Die spanning trekt trekt de poelie aan (zeg maar electrische koppeling) en hoppa, je fan draait mee met de pompas. Met vast bedoel ik die stand, je kan die koppeling ook vast zetten dus...Als je goed kijkt zie je in die poelie een luchtspleet ook.

Geen snars is geen probleem, drom forum uitgevonden.... 8) :mrgreen: wij kleppen je op afstand wel bij voor zover mogelijk en leren gaat vanzelf. Kom je dr helemaal niet uit is er altijd wel ergens RL hulp. 404 club is groot en er zijn in de buurt van jou hulptroepen zat. Wel ff 404clublid worden uiteraard.

En anders.......schrijf ff een prachtig bluesnummertje over oude bejaarde peugeots en hun eigenaren :mrgreen: ik wacht af, moet goed worden... :lol:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 15 nov 2017, 22:49

Hahaha, ja, tenks jongens. En in ieder geval duidelijk nu hoe het werkt.

Zal morgen lid worden van de club ook.

Kan zonder probleem naar de garage rijden hiero (Goeree Overflakkee), da's een paar kilometer. Kom niet veel verder met de auto, ben als de dood dat ik hem naar de haaien rij met die oplopende temperatuur en langzaam draaiende fan.

Na aankoop van de auto vanuit Roermond naar Goeree gereden, temperatuur hou ik altijd in de gaten. Heb toen geen oplopende meter gezien. Was pas de volgende dag (Rotterdam->Flakkee). Meteen gestopt bij tikkende meter tegen de 100. ANWB heeft toen waardes gemeten op de slangen en radiator, maar die waren (volgens hem) in orde (rond de 80).
95 graden was voor hen een vrij normale waarde voor een 404. (Little did he know dat die fan allemaal 'stationair' stond te draaien). "Niks aan het handje", zogezegd. Dus laatste 10 kilometer doorgereden met een tegen de 100 tikkende temp meter.

Maar het zat me toch niet lekker. Zeker toen ik bemerkte dat de fan niet keihard inschakelt bij hogere temperaturen of stationair na een eind gassen.

Zogezegd, eerst maar even langs de plaatselijke garage. Hopelijk weet ie een beetje van de hoed en de rand bij het koelsysteem van de 404...

Dat nummer komt nog wel. Maar dit is nog niet het juiste moment... :-)
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 15 nov 2017, 23:01

Je hebt 'm dus nog niet echt aan de kook gehad begrijp ik... Temperatuur is bij 404 en langdurig op snelweg vaak wat hoog ja, zeker een oudere waar inwendig in het blok flink wat vervuiling kan zitten. Zie ook mijn topic viewtopic.php?f=7&t=29127

Eerst maar es die fan weer op orde hebben, dan eventueel ook meteen ff de thermostaat checken (zit in bovenste waterslang) ....kan die garage ook ook wel
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 16 nov 2017, 11:46

Neehoor, nog niet aan de kook gehad gelukkig. Ik stop meteen als de temp meter richting de 100 gaat. Even laten afkoelen en dan rustig naar huis.

Heb het koperen baantje nu ook schoongemaakt met wasbenzine, maar dat heeft niet mogen baten. Ik neem dat het koperen baantje in de normale situatie altijd meedraait, toch?
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor RondeB » 16 nov 2017, 11:57

Yup, het koolstofstaafje loopt daar over.... dus resumé... je hebt de tempvoeler een keer overbrugt, rechtstreeks spanning gezet op koolstofstaafje...en nog niks. Meestal is dan gewoon dat koolstofstaafje kapot/versleten..de magneetkoppeling zelf is bijna nooit kapot... Die staafjes zijn makkelijk verkrijgbaar via webshop of als je intussen lid bent bij het clubmagazijn van de 404club. Hier bv. https://www.franzose.de/de/Peugeot/Alle ... /ANR72651/

Die dingen kunnen wel vies vast zitten in het waterpomphuis..........
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 16 nov 2017, 12:23

Niks mis met de Franzose natuurlijk, maar we hebben ook gewoon Nederlandse leveranciers: Ko de Fouw en Karel Verhoeven. Die sturen zo'n onderdeeltje na een telefoontje gewoon naar je op. En controleer voor de zekerheid of er wel spanning op één van beide draden aan het thermocontact staat, want de oorzaak kan ook nog in de stroomvoorziening liggen. (zekering?) Koolstiftje heeft (had?) onderdeelnummer 1267.13. Was nog niet zo lang geleden nog gewoon bij de Peugeot-dealer verkrijgbaar, misschien nu nog wel.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor DaveRotterdam » 16 nov 2017, 12:40

Directe spanning op het koolstaafje heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet waar ik een 'gezekerd punt' kan vinden, noch hoe ik bij de aansluiting van dat koolstiftje kom (het draadje verdwijnt onder een rubber afscherming). Ben een beetje bang om dingen onnodig juist te verknallen.

Puntje van het koolstaafje ziet er (anders dan op de afbeelding in die Duitse webshop) bij mij zwart uit. Wellicht heeft 'ie op m'n eerste rit de geest gegeven. Heb de temperatuur op m'n eerste ritje (zo'n 75 minuten snelweg) in de peiling gehouden en toen bleef temperatuur keurig in het midden (zover ik me kan herinneren).

Ik heb de draadjes aan het thermoconract nog even een paar keer tegen elkaar aan gehouden. Dan gebeurt er wel wat. Ik zie niks, maar ik hoor wel een relais klikken, hoor maar:

https://m.youtube.com/watch?v=crpGXNB48B0
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: Koelfan 404, Berline '62

Berichtdoor Nanno » 16 nov 2017, 12:48

Dat klinkt prima. Dat is de KLIK! Als het goed is kun je de ventilateur bij doorverbonden contacten niet meer met de hand ronddraaien. Als dat klopt ligt de oorzaak in een niet of niet goed werkend thermocontact.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten