Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 aug 2017, 15:26

Hallo Allemaal,

zal niet zo spannend draadje worden als sommige restauratie projecten op dit forum ....
Maar leek mij toch leuk (voor mezelf in ieder geval :lol: ) 1 post te maken met alle gebeurtenissen / verbeteringen van de 203.

2017 M07 D22 - Aanschaf van Marie Louise
2017 M07 D24 - Auto laten taxeren
2017 M07 D26 - Inspectie remmen en onderkant
2017 M08 D18 - Afstellen kleppen, ontsteking, onderbrekerpunten, controleren kabels / bougies
2017 M08 D20 - Voorstoelen versteld en oliën + carterpluggen vervangen
2017 M10 D12+13 - Vervangen koppelingsplaat, drukgroep en druklager
2017 M11 D25 - Controleren remmen voor
2018 M01 D07 - Luchtfilter, oliefilter, carterpakking en motorolie vervangen
2018 M04 D01 - Vervangen gelijkstroomdynamo voor wisselstroomdynamo
2018 M04 D13 - Voorbanden vervangen, Remmen ontluchten en remmen stellen
2018 M05 D26 - Bougies vervangen, 3e remlicht geïnstalleerd en temperatuurmeter koelvloeistof (incl. sensor) vervangen
2018 M07 D06 - Benzine meter weer werkzaam gemaakt
2018 M07 D10 - Schuifdak reperatie bij Serge van SOK Productions
2018 M07 D11 - Wiellagers vervangen
2018 M07 D18 - Plaatsen elektronische ontsteking + bobine
2018 M08 D07 - Lekkage bovenkant tank tijdelijk opgelost
2018 M08 D11 - Vastzetten versnellingsbak en stuurkolom
2019 M04 D13 - Anti-Roest behandeling en andere werkzaamheden
2019 M04 D15 - Bekleding voorstoelen, achterbank en zijpanelen opnieuw laten bekleden
2019 M05 D17 - Motorsteun rubbers, V-snaar, alle olie, oliefilter en delen benzine slang vervangen. Remmen drooggestookt en afgesteld

Voor meer informatie - lees verder :D
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 21 mei 2019, 19:49, in totaal 18 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 aug 2017, 15:27

22 Juli 2017 - Aanschaf van Marie Louise

U leest het inderdaad goed, de 203 heeft een naam gekregen: Marie Louise
vernoemd naar de weduwe (Veuve) van wie de auto gekocht is door de 1e Nederlandse eigenaar in 1981 (in de stempel te vinden)

Afbeelding

Korte geschiedenis:
29 Januari 1959 - 03 April 1967: Onbekend
03 April 1967 - 05 Januari 1981: Franse Eigenaresse (zie certificaat)
Op 23 April 1982 is de auto aangemeld bij de RDW door de 1e eigenaar (eigenaar heeft niet gedocumenteerde restauratie uitgevoerd)
Op 12 Augustus 2012 verkocht aan de 2e Nederlandse eigenaar
En vanaf 22 Juli 2017 bij mij in bezit als 3e Nederlandse eigenaar
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 25 jun 2021, 15:02, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 aug 2017, 15:28

24 Juli 2017 – Auto laten taxeren.
Taxatie uitgevoerd door Buro P.H. Noorman van der Dussen te Leiderdorp.

Was een spannende 1e rit van Leidschendam naar Leiderdorp via de binnenwegen. Al wel een beetje in de wijk geoefend met schakelen en remmen. Dat laatste doet hij niet al te best dus goed anticiperen op het medewegverkeer. Tijdens het regenen blijkt al snel dat de ruitenwisser het niet automatisch doet en ik dus lekker met het handje moest gaan draaien (wist tijdens de aanschaf dat deze niet werkte). Halverwege de rit vloog de rechter ruitenwisser er af. Gelukkig later terug weten te vinden en is reeds steviger bevestigd.

* Vervangen van de ruitenwissermotor staat dus hoog op de verlanglijst.
* Taxateur had verstand van schuifdaken en wist mij te vertellen dat die van mij iets te diep lag en afgesteld moest worden om lekkage te voorkomen
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 13 aug 2017, 15:42, in totaal 2 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 aug 2017, 15:29

26 Juli 2017 - Inspectie remmen en onderkant
Bij P.B. Automotive Garage, Schadeherstel en Oldtimer onderhoud te Voorschoten geweest.

Uiteraard om even naar de remmen te laten kijken. Aangezien ik nog nooit een oldtimer heb gehad eerst even zeker weten of de remmen echt niet goed zijn, of ik gewoon moderne auto’s gewend ben

Aangezien de aanschaf een impuls aankoop is geweest (na proefrit gelijk verkocht) en ik 2 linkerhanden heb.....
ook gevraagd of hij even op de brug mocht voor een inspectie van de onderkant.

Gelukkig zag alles er op wat kleine aandachtpuntjes allemaal goed uit 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 29 mei 2018, 20:25, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 13 aug 2017, 15:45

Uitkomst, een harde bodem :D

Hier en daar wel wat oppervlakte roest, maar dit was volgens de monteur een kwestie van even staalborsteltje erover, schoonmaken en bescherming erop

Wel een aandachtspunt is roestvorming onder open lasnaden (heet dat zo?)
Afbeelding

Verder:
* Op het achterspatbord wat bubbeltjes onder de lak, maar die had ik ook al geconstateerd.
* Niet alle banden waren meer goed, achter zelfs maar 2 mm dus toe aan vervanging.
* De remmen, op zich nog redelijk. Maar met name voor scheelt links en rechts 30% in remkracht en dit heeft nadelig gevolgen bij noodstop.
* Een kapot stuurhuisrubber links voor (heet dat zo?).
* Een versleten wiellager aan de zelfde kant.
* Motor loopt niet lekker, halverwege de CO2 meting veranderde het motor geluid en liep de auto stabiel met betere waarden.

Monteur kon diverse redenen bedenken van bougies, verstopt filtertje, kleppen afstelling, timing (vervroegde ontsteking ?), etc etc

Dus lijstje voor de komende tijd:
prio 1: Ruitenwisserpomp vervangen
prio 2: Motor afstellen
prio 3: Banden en Remmen aanpakken
prio 4: Smeerpunten en olie (blok, versnelling, cardanas)
prio 5: Laten kijken naar het schuifdak
prio 6: Roest aanpakken
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 29 mei 2018, 20:22, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor 403diesel » 14 aug 2017, 01:10

De dorpel op de laatste foto is al eens gerepareerd. Het is een beetje de vraag of er gewoon over de oude dorpel heen gelast is. De roest komt van binnenuit iig. Hoeft niet direct dramatisch te zijn en met de juiste behandeling zou je dit soort roestvorming flink kunnen vertragen.
Ik zou hier wel een keer iets aan doen idd.

Motor is redelijk simpel maar hebben regelmatig onderhoud nodig.
Kleppen stellen, bougie's, contactpunten, condensator en ontstekingstijdstip op tijd vervangen / afstellen en zorgen dat de carb in goede conditie is scheelt vaak enorm.

Ruitenwissermotor kan een kwestie van schoonmaken en smeren van het mechanisme zijn.

Smeerpunten is periodiek onderhoud. Let op de juiste olie voor het cardan.

Remmen is vaak ook een kwestie van schoonmaken, controleren en afstellen. Eventueel slangen vervangen.
Schuifdak afstellen is normaal ook snel te doen.

Het meeste is eigenlijk regulier onderhoud en is onderdeel van een grote beurt als het goed is.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 14 aug 2017, 11:49

Tip: Laat Serge de auto even nalopen en een Rx behandeling geven dan ben je er weer voor lange tijd vanaf.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 15 aug 2017, 23:24

jacqabe schreef:Tip: Laat Serge de auto even nalopen en een Rx behandeling geven dan ben je er weer voor lange tijd vanaf.


Goede tip, maar Tiel is net even te ver weg voor een auto die niet lekker loopt.
Serge, u ook bedankt voor alle tips / adviezen !

Net terug van vakantie en was behoorlijk lastig de auto te starten en aan de praat te houden.

Vandaag een advertentie gevonden van iemand die een restauratie project zoekt en ook klussen bij mensen thuis komt doen. Blijkt iemand te zijn die jaren een 203 gereden heeft. Dus die komt even de kleppen stellen vrijdag wat volgens hem de start is en vanuit daar werk je verder.

Wat voor jullie appeltje eitje is, is voor mij nog rocket science :oops:
Maar leer snel, dus hopelijk kan ik het na vrijdag gewoon zelf.

Ik ga zaterdag naar Lelystad langs om gewoon standaard zaken zoals bougies, puntjes, pakking carburateur etc te halen.
Ben wat dat betreft iets radicaler wellicht. Better safe to be sorry en gewoon vervangen aangezien ik de geschiedenis van de auto niet ken.

Jacqabe was lekker op vakantie en niet aanwezig in het magazijn als ik het me goed herinner, maar schudden vast een andere keer de hand !
Bij Serge ga ik ook zeker een keer langs. mijn moeder woont bij Anrhem in de buurt dus slechts een kleine detour :-)

Dank !
Robin
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 01 okt 2017, 15:11

18 Augustus 2017 - Afstellen kleppen, ontsteking, onderbrekerpunten, controleren kabels / bougies

Iets vertraagd, maar weer even een korte update

RobinHoed schreef:Vandaag een advertentie gevonden van iemand die een restauratie project zoekt en ook klussen bij mensen thuis komt doen.

Aangezien de auto vanaf het begin niet al te lekker loopt en ik 2 linkerhanden heb even de klassiekercoach ingeschakeld. Had al wel hulp vanuit het forum aangeboden gekregen, maar helaas niet in de buurt dus durfde de rit er naar toe niet aan.

Leuke van de klassiekercoach is dat je het allemaal zelf moet doen met uiteraard de diverse aanwijzingen en af en toe een kleine interventie.
Dus deze atechnische kantoorman krijgt wellicht ooit toch 1 of 2 rechterhanden 

Was inmiddels ook al lid geworden van de APH en met 2 volle tassen aan diverse onderdelen, smeermiddelen, klein gereedschap en een onderdelen boek weer thuis gekomen

Geleerd hoe ik de kleppen stel en de onderbreker punten vervangen en stel.
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig al eerder dankzij dit mooie forum een nuttige link naar het instructie boekje gekregen voor de juiste settings.
Afbeelding

Verder nog wat zaken doorgemeten, bougies nagekeken en na het nodige andere gesleutel brulde de leeuw weer als een echte leeuw en zelfs tijdens een proefritje met 105 km/uur over de snelweg ipv 60 stotterend en slecht vooruitkomen over de binnenwegen.

Gelukkig kan ik dit alles nu voortaan zelfs doen. 8)
Dus de 1,2,3 electonische onsteking komt er voorlopig niet in.
Binnenkort eens kijken of ik alles goed onthouden heb en zelfstandig een keer kan nalopen.

Omdat ik nu eindelijk kon gaan rondrijden heb ik zoals bekend de problemen met de koppelingsplaat / druk lager ontdekt.
Nog wel wat andere klussen gedaan in september die ik wel met mijn 2 linkerhanden kon uitvoeren, zal ik later deze week even posten.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 02 okt 2017, 16:47

Goed bezig Robin!
Er komt een tijd dan hoef je niks meer te vragen en doe je gewoon alle onderhoud zelf ;-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 02 okt 2017, 20:08

September 2017 – Voorstoelen versteld en oliën + carterpluggen vervangen

Beide hendels voor het naar voren of naar achteren verschuiven van de voorstoelen werken niet. Aangezien ik vrij lang ben en de bestuurdersstoel vrij ver naar voren staat .... Dus dacht, stoelen verwijderen moet niet al te moeilijk zijn met 2 linker handen dus aan de slag gegaan.
Bij het demonteren kwam ik in ieder geval een leuke verassing tegen, de speakers. Heb ook een digitale antenne achter het raam.
Nu de radio nog vinden ;-)
Afbeelding

En uiteraard kwam de kat ook even kijken wat voor groot speel paradijs er opeens voor de deur geparkeerd stond.
Afbeelding

Volgens het instructieboekje zouden de voorzittingen ook in slaapplaatsen moet kunnen veranderen door de leuning op te tillen en naar achteren te slaan. Ik zie al aan het frame dat dit niet mogelijk is, dus wellicht niet origineel. Onder geleider gedemonteerd met behulp van WD40 en een klein hamertje. Daarna alles goed ingevet.

Helaas bij het her monteren weer muurvast. Dus uiteindelijk onder geleider met hamertje naar gewenste positie getikt en weer gemonteerd. Afstand tot het stuur is nu goed dus feitelijk hendeltje niet echt nodig. Iemand enig idee of dit originele frames zijn, lijkt me meer voor in een pick-up waar stoel niet naar achteren kan vanwege achterwand ? Ook het houtenblokje voor in de geleider doet denken aan een creatieve oplossing.
Afbeelding

Verder waren alle carterpluggen door de vorige eigenaar zodanig “mishandeld” dat de wrattensleutel geen grip kon krijgen. Van de originele vierkante structuur was weinig over. Ook het feit dat ik nog geen krik heb zorgde voor beperkte ruimte om goed kracht te kunnen zetten. Achteras ging nog wel qua ruimte maar weinig speling om met de sleutel goed vast te pakken. Uiteindelijk los gekregen door er nog een schroevendraaier tussen te slaan om zo maatje 10+ te maken in combi met de sleutel. Uiteindelijk alle 5 pluggen los gekregen om de diverse oliën te verversen (gekocht bij APH).
Uit de versnellingsbak kwam zulke vieze prut dat ik hem uiteindelijk eerst een paar keer doorgespoeld heb.

Claustrofobische tijden onder de auto 
Afbeelding

Uiteraard gelijk nieuwe pluggen en ringen geplaats zodat dit in de toekomst een iets makkelijkere klus is.
Zeker als ik straks me reeds bestelde garagekrik ontvangen heb.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 13 jun 2018, 19:15, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor Dirk85 » 03 okt 2017, 09:01

Goed bezig!
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 15 nov 2017, 22:16

Beetje laat dag, maar natuurlijk nog wel even mijn personal blog aanvullen 

12 Oktober - Vervangen koppeling (Dag 1)

Voordat er begonnen wordt natuurlijk eerst een bezoek aan het APH in Lelystad voor de nodige onderdelen.
En mocht de centreer pen van klaas lenen dus de start was goed !
Afbeelding

In plaats van uitbesteden aan een garage besloten om de klassiekercoach uit Voorhout in te schakelen die eigenaren van klassieke auto’s helpt bij het zelf doen van onderhoud en reparaties. Moet het toch ooit eens leren met mijn 2 linker handen.

Lang leve het werkplaatsboek met het 18 stappenplan voor het verwijderen van het motor blok. Dus gelijk maar de handjes vuil maken.
Afbeelding

Alle leidingen, kabels, slangen en de meeste bouten waren vrij snel los. Lessons learned (als amateur), even foto's maken voor dat je dingen los draait (met name bekabeling). De dag erna wist ik echt niet meer waar gezeten heeft. Dus blij dat ik hulp had van de klassiekercoach, die bijvoorbeeld 1,2,3 en 4 markeerpuntjes op de bougieskabels heeft aangebracht en wel wist waar alles thuis hoorde. Ooit leer ik het ook hoop ik :oops:


Maar goed verder een vrij makkelijk proces met de nodige sleutel tips van de klassiekercoach die gelukkig ook druk bezig was om het proces iets te versnellen.
Na de lunch reeds gereed om het blok uit de auto te hijsen.
Afbeelding

Nadat de drukgroep gedemonteerd is zien we slijtage van de koppelingsplaat, druk lager lichte schade en vliegwiel heeft behoorlijk groeven.
Gelukkig niet vettig dus geen olie die in de drukgroep heeft gelekt.
Afbeelding

Nu het blok voor de auto ligt besloten om de rest van de middag te gebruiken om al het gruis/as rondom het vliegwiel en de buitenkant van het blok een beetje schoon te maken.
Ook de ruimte rond de prise as die behoorlijk vies is met zwarte smurrie (olie en slijtage materiaal) goed schoon gemaakt. Dus er wordt flink met remmenreiniger en doeken in de weer gegaan.
Afbeelding

Uiteraard alles met mooi uitzicht op een 504 en 404.
Afbeelding

Moe maar voldaan richting huis voor een lekker potje bier en een goede maaltijd
Morgen post ik over dag 2, die ging iets minder voorspoedig.

Nog een tip......er gaat bijna 9 liter koelvloeistof in het systeem. Dus iets groter dan een teiltje (of er goed bijblijven) geniet de voorkeur :lol:
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 16 nov 2017, 21:17

13 Oktober 2017 - Vervangen koppelingsplaat, drukgroep en drukfilter (Dag 2)

Bij binnenkomst eerst een kop koffie met uitzicht op het mooie resultaat van de dag ervoor.
Afbeelding

Binnen vijf minuten hing het motorblok al op hoogte van de versnellingsbak en probeerde we het blok weer op de prise as te duwen. Vliegwiel ging iets naar binnen, maar toen hield het op. “Hoe kan dat dan, waarom wil hij niet verder ?” was de reactie dan ook snel. Na een uur ontstaat er een lichte paniek, totdat de klassiekercoach op het lumineuze idee komt om langere bouten te pakken om te kijken of het blok goed uitgelijnd staat met de versnellingsbak. Niet helemaal, maar scheelt niet veel.

Na wat hijsbanden stellen, wat passen en meten lukt het perfect in lijn ! Maar wederom wil het vliegwiel niet in zijn geheel naar binnen.
Afbeelding

Inmiddels worden hulplijnen ingeschakeld door mijn baasje. Klaas, de 203 expert en magazijn beheerder van APH (Association Peugeot Hollande), vervolgens Aart van het Peugeot forum (AB203) die deze klus al vaker heeft uitgevoerd. En beide bevestigen dat we eigenlijk lekker bezig zijn. Op advies wordt de versnellingsbak helemaal omhoog gekrikt om de klus iets makkelijker te maken. Aangezien de telefoon op speaker staat hoor ik deze experts ook zeggen “het is vaak een gevecht, gewoon blijven proberen blok heen en weer & op en neer draaien tot het lukt. Dit is zeker geen makkelijke klus”


Inmiddels is lunchtijd verstreken. De klassiekercoach doet nog even een laatste sanity check
Afbeelding

En belt dat met een vriend, een 404 expert wie met de zelfde vragen komt als eerder aan ons gesteld, op 1 na …..
"Hebben jullie wel de juiste koppelingsplaat gemonteerd?" Jammer dat ik geen foto’s kon maken van onze gezichten.

Motor, wordt weer verwijderd, drukgroep gedemonteerd en de losse koppelingsplaat wordt naar de auto gebracht om te kijken of deze om de as past. Nee dus …. de oude plaat wordt met de nieuwe vergeleken, identiek. Oude plaat wordt gepast en gaat ook moeilijk om de as. De nieuwe na poging 2 ook met veel moeite. “Als het met een los plaatje al niet makkelijk lukt, dan met het complete motorblok al zeker niet” hoor ik mij zelf zeggen. Dus er wordt hier en daar licht ingevet en blok wordt weer naar binnen gehesen. Met wat zweet druppeltjes en lichte agressie van mijn kant na een half uur weer geprutst te hebben vliegt het blok op zijn plek.

Daarna rustig in omgekeerde volgorde langzaam alles weer aangesloten en alles er weer uit zoals we de dag ervoor begonnen waren. Was even een gevecht, een zware klus maar wel ontzettend leerzaam en leuk om een keer mee te maken (hopelijk niet te vaak)
Afbeelding


Op de terugrit naar huis begreep Marie-Louise ook waarom we haar dit allemaal hebben aangedaan. Rijd veel lekkerder en soepeler, kom veel vlotter mee in het verkeer. Ze voelt zich weer 10 jaar jonger en zelfs de moderne autootjes zijn lichtelijk verbaasd dat we ze helemaal niet op houden en vlot met ze meekomen.

Afbeelding

En ja .... 1 item hoort niet thuis in deze auto :oops: :lol:
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor beeperhorrie » 16 nov 2017, 23:02

Geweldig hoor, alles zelf doen en leren aan je auto. Maar wat een werk zeg. In ieder geval zal de voldoening daarna des te groter zijn. Bij mijn 205 ging het een stuk makkelijker (ook met voldoening hoor en een upgrade van vier naar vijf versnellingen is ook fijn).

Wat er niet thuis hoort op de foto? Bah, een asbakje, we roken toch niet meer in Nederland!
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 16 nov 2017, 23:05

beeperhorrie schreef:Wat er niet thuis hoort op de foto? Bah, een asbakje, we roken toch niet meer in Nederland!
:-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 25 nov 2017, 19:01

25 November 2017 - Controleren remmen voor

Aangezien ik nu anderhalve linkerhand heb ipv 2 .... :D
Maar eens gaan kijken waarom linksvoor minder remkracht heeft.

Had al versleten remschoenen in gedachten, zelfs al prijs op gevraagd bij APH voor het opnieuw laten bekleden.

Was even stoeien met de trommel, maar kon al snel concluderen dat het in ieder geval niet aan de remschoenen ligt.
Zit nog genoeg materiaal op. Ondanks dat alles er niet echt vies uitziet toch maar even een beetje schoongemaakt.

Trommel past precies in mijn teiltje dus ook makkelijk kunnen schoonmaken.
Ontluchtingsventieltje nog even verwijderd en doorgeblazen, in ieder geval niet (meer) verstopt.

Andere kant gecontroleerd, ook daar geen gekke dingen.
Binnenkort maar eens remvloeistof verversen en de oude er uit spoelen.
Moet alleen me vriendin een keer mee om te assisteren :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 26 nov 2017, 00:06

In de tijd dat je nog ieder jaar in het kader van de APK braaf de remmentestbank opging met je 203tje heb ik wel geleerd dat een 203 behoorlijk kan etterbakken kwa ongelijk remmen. :roll:

Je remmerij ziet er in ieder geval niet uit alsof het in geen jaren onderhoud gehad heeft...da's al iets...maar...... komt nog iets meer bij kijken.

Begint bij het hydroliek, dat moet uiteraard frisse olie hebben en goed zijn ontlucht. Je zegt dat je de ontluchtingsnippel er uit had? Hmmzz.... dan dus waarschijnlijk ook olie uitgelopen en lucht in het systeem. Olie verversen zowiezo niet verkeerd, remolie is wateraantrekkend en vervuilt relatief snel. Het voorschrift iedere twee jaar vervangen is zo gek nog niet. Verder..hoe is de toestand van je remleidingen? Kijk naar deukjes in de metaalleidingen en controleer je slangen goed op verdikkingen enz. Een slang kan inwendig maar zo verstopt raken, alleen al door simpele veroudering. Heb je de beide remcilinders ook gecontroleerd op werking? Vast gelopen/roest zuigertje komt vaak voor, zeker na langere stilstand. Als één van de twee zuigertjes vast zit werkt één van de twee remschoenen dus niet.Controleren kan je door twee bandenlepels of dikke schroevendraaiers tussen remvoering en opstaande rand van de ankerplaat te zetten en goed vast houden...het vrouwmensch rustig en beheerst het rempedaal een stukje laten in trappen. Als alles goed werkt komen de beide zuigertjes iets naar buiten en drukken de remschoenen uit.

Ander en zeker niet onbelangrijk puntje zijn de remschoenen zelf. Mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer het probleem daar zit. Natuurlijk moet de voering dik genoeg zijn en niet al tot de klinknagels versleten zijn. Vervuiling en zeker vette bende is natuurlijk uit den boze. Is er vet op gekomen vervang dan maar gewoon direct. Trucjes als schuren of uitbranden helpt misschien even maar is geen oplossing. Nog iets wat je vaak ziet is verharding of verglazing van het oppervlak. Gevolg van (te) warm worden van de voering.Ogenschijnlijk lijkt er niks aan de hand maar het heeft wel degelijk behoorlijk invloed op het remmen (iets met wrijving) Kom ik op een ander aspect ... het voeringmateriaal. Koop je nu losse voeringen die geklonken moeten worden is dat heeeeel vaak NOS (New Old Stock) m.a.w. dat ligt al bij wijze van spreken al 30 jaar nieuw te zijn in de stelling. Hoeft niks mee mis te zijn maar toch....het materiaal is van oudere samenstelling en wie weet wat er allemaal mee gebeurd is in de jaren. Wat je dan bv. ook nog ziet is dat er links en rechts twee verschillende merken gemonteerd worden want er waren nog maar twee setjes...en links of recht uit de flank met die bende.... :shock:
Ik monteer nu al jaren naar volle tevredenheid gelijmde remschoensets met modern materiaal. Op Peugeots maar ook op oude Leger Dafs van 6 ton zwaar . Gaat prima. Tegenwoordig worden de kale schoenen goed voorbehandeld en het vaak gehoorde bezwaar: loslaten van de voering, heb ik nog nooit meegemaakt. Eigenlijk altijd was ik direct van het probleem scheef trekken af. :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor A.B.203 » 26 nov 2017, 12:40

Gedurende de nacht worden de helderste verhalen geschreven zo ook jouw bijdrage Ron. Mijn ervaring is dat het vaak geen 2 jaar duurt eer een zuiger van deze remcilinders vast gaat zitten. Een paar maanden niet rijden en het is soms al zover. De remmen zien er zo op het oog prima uit en als de zuigers niet naar buiten komen dan kan het ook meerdere oorzaken hebben naast roest. Als er geen remvloeistof uit de ontluchter is gekomen, kan zoals Ron al zei, kan de remslang dicht zitten maar het kan ook een geplette remleiding tegen de vooras zijn of gewoon een verstopte leiding. Heb dat namelijk zelf ook al eens meegemaakt bij het wisselen van een motor. :oops: Afgelopen zomer repareerde ik een 203 van een vriend en zag dat hij aan de voorzijde veel dikkere remcilinders had nl 1 1/4 inch.
Bij mijn 203 zitten rondom cilinders van 1 inch, achter is dat goed maar voor zeker niet. Heb inmiddels al de juiste cilinders liggen maar denk er sterk over om de stokoude keiharde voeringen deze winter meteen te vervangen. Als je rustig en defensief rijdt vallen mindere remmen niet meteen op maar afgelopen zomer in Frankrijk kwam aan het licht dat onze 203 veel minder remde dan zijn soortgenoten en er moest keihard op het pedaal worden gedrukt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 26 nov 2017, 14:14

Mannen bedankt voor al deze tips en informatie. Had beter een apart draadje kunnen beginnen in het technische gedeelte zodat het makkelijker terug te vinden is voor toekomstige forum leden die aan de remmerij willen beginnen zonder ervaring. Info is natuurlijk ook voor meerdere modellen van toepassing.

Weet dat je normaal de ontluchter niet zomaar moet los draaien, maar was toch van plan het systeem compleet door te spoelen. Dan kom ik er ook snel genoeg achter in welke leidingen er evt verstoppingen zitten. Zal dan gelijk even de tip meenemen hoe te checken of rem cilinder werkzaam is.

Doe het ook meer omdat ik alles nog moet leren en wil kijken hoe het werkt en er in de praktijk uitziet. Bv waar ziten de gaten in dit ontluchtingsventieltje. En van fouten kun je leren had ik het niet geweten.

Of je komt tot de conclusie dat je geen stelsleutel hebt maar toch wilt weten wat er gebeurd als je hier aan draait, wat beweegt er aan de andere kant. Nadeel van 2 linker handen is denk ik niet dat je niet technisch bent, maar meer dat je de truukjes nog niet kent. Appje naar de klassiekercoach heb je een sleutel voor stelnokken? En dan hoort als je geen stel sleutel hebt het binnen vierkant van de doppenset dezelfde maat heeft en je creatief weer verder kunt.

Dus dank voor alle info, absorbeer alles op en blijf langzaam maar gestaagd verder gaan.

Wie mij een half jaar geleden had gevraagd of ik ooit spontaan zelf remschoenen zou gaan vervangen (initiële reden was om alles los te halen voor vulkaniseren remschoenen ) had ik hard uitgelachen. Prachtig mooi allemaal, al soms frustrerend

Heb reeds slang besteld bij een vijverwinkel van 9mm binnendiameter met slangenring, zodat ik straks zonder knoeien aan de slag kan met spoelen.

Aph laat inderdaad je remschoenen vulkaniseren met nieuw materiaal. Als je de oude inleverd betaal je 90 euro per as. Dus 180 als je alles laat doen. Dan weet je dat vast Aart :--)

Auto in juni laten testen op rollenbank Remkrachtverschil is voor nu 28% (L 2330N / R 1670N) en geeft 71% afremming.
Achter geen verschil en beide 1650N resulterend in 62% afremming.

Dus als ik klaar ben in iedergeval makkelijk te checken of het nut heeft gehad of tot de conclusie komen dat ik dit soort dingen aan experts moet over laten :'-)

Wordt vervolgd...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor sander203 » 04 dec 2017, 21:08

RondeB schreef:Ik monteer nu al jaren naar volle tevredenheid gelijmde remschoensets met modern materiaal. Op Peugeots maar ook op oude Leger Dafs van 6 ton zwaar . Gaat prima. Tegenwoordig worden de kale schoenen goed voorbehandeld en het vaak gehoorde bezwaar: loslaten van de voering, heb ik nog nooit meegemaakt. Eigenlijk altijd was ik direct van het probleem scheef trekken af. :D


Ik heb ooit een set schoenen met gelijmde voeringen gemonteerd op mijn 203 U8. Na 3 kilometer in de eerste voorzichtige proefrit kwam er voor één los, ging een half rondje mee, schoof tussen de andere schoen en de trommel die daarna de remcilinder vernielde. Schoenen waren gelijmd door een frictiespecialist. Ik heb sindsdien toch een kleine voorkeur voor gelijmde én genagelde voeringen :mrgreen:
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor jacqabe » 05 dec 2017, 20:03

Ook mijn ervaring met lijmen is niet altijd goed, mijn voorkeur gaat uit naar vulkaniseren.
Nooit geen problemen mee gehad.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RondeB » 05 dec 2017, 20:12

Ohww jah..lijmen-vulcaniseren..bedoelde dus eigenlijk hetzelfde..... :? iig niet geklonken met NOS remvoeringen. :wink:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 05 dec 2017, 20:26

Voorlopig nog niet nodig, achter is ook goed :-)
Maar als het ooit nodig is dan neem ik die van de APH, die inderdaad gevulkaniseerd zijn (chemisch verlijmen onder verhoogde temperatuur).

Heb gevraagd of het rem gedeelte van dit verhaal afgesplitst kan worden naar techniek. Bevat feitelijk goede informatie van Rondeb en A.B.203 die voor meerdere modellen van toepassing is en zo makkelijker gevonden kan worden. Helaas blijkt dit technisch niet mogelijk te zijn :(
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Marie Louise (Peugeot 203 - 1959)

Berichtdoor RobinHoed » 19 jan 2018, 22:12

07 Januari 2018 - Luchtfilter, oliefilter, carterpakking en motorolie vervangen
Algemeen onderhoud.

Gedeelde smart is halve smart is het spreekwoord toch :D

Namelijk 2 fouten gemaakt bij een relatief simpele klus, maar dat krijg je als je met 2 linker handen een oldtimer aanschaft natuurlijk.
Eindelijk toegekomen aan iets wat ik voor de “winter” al had willen doen. Olie en olie filter vervangen en carter pan losschroeven om te kijken of deze schoonmaak nodig heeft.
Eerst even een stukje gereden natuurlijk om de olie een beetje warm te maken.

Richting Wassenaar gereden en uiteraard gelijk even een kleine fotoshoot bij het oude gemeente huis.
Afbeelding

Afbeelding

En bij terugkomst olie uit het blok laten lopen. In de tussentijd even het lucht filter vervangen en toen de olie bijna was uitgelekt tevens het olie filter vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de klus die het langst duurde (dacht ik), het schoonmaken van het carterpannetje. Nadat het onder de auto vandaan was gekomen al 2 dingen geleerd. In het carterpannetje zit een filter en de vorige eigenaar heeft geen pakking tussen blok en pan geplaats. Gelukkig heb ik deze al vrij vroeg na aanschaf auto gekocht. Na veel poetsdoeken verder eindelijk de pan enigszins schoon gekregen. Vol met vieze drek zoals wellicht te verwachten was.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna pakking proberen te plaatsen.

Fout 1: behalve letterlijk was de kurk ook echt kurk droog. Bij verwijderen plastic brak hij al in 2 stukken. Toen schoot me te binnen dat Klaas van het APH magazijn had gezegd dat dit zo was en hij eerst in de olie gelegd moest worden. Maar goed …. Tijdje in de olie gehad met karton en al, maar niet te verwijderen, bij 1e poging had ik al 4 stukken.

Afbeelding

Aangezien magazijn maar 2x per maand open is en ik het blok niet zonder olie wilde laten staan het pannetje terug geplaats zonder pakking. Ging hiervoor ook goed, toch …..

Daarna lekker olie bijgevuld en even andere dingen gaan doen. Dag erna toch even onder de auto gekeken of het inderdaad niet lekt zonder pakking ….. alles onder de olie. Neeeeee dacht ik, het pannetje lekt toch. Ondanks dat ik een strook karton onder de auto heb toch alles eromheen nat en het karton zo verzadigd dat het er onder ook 1 olie smeerboel was. Dus gelijk op pad om goede vuilnis zak te kopen voor natte karton en iets van absorptie materiaal, in dit geval met een heel toepasselijke naam.

Afbeelding

Terwijl ik onder de auto lag om eerst het natte karton in de vuilniszak te prakken zag ik vrij snel wat deze amateur echt fout heeft gedaan.
Fout 2: Ondanks dat je vergaat van de kou, niet te enthousiast olie bij gaan vullen voordat je de carterplug hebt terug geplaats :oops: :oops: :oops:

Van fouten moet je leren zegt men, deze zal ik zeker nooit meer fout doen.
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 14 jul 2018, 09:56, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten