Beetje laat dag, maar natuurlijk nog wel even mijn personal blog aanvullen
12 Oktober - Vervangen koppeling (Dag 1)
Voordat er begonnen wordt natuurlijk eerst een bezoek aan het APH in Lelystad voor de nodige onderdelen.
En mocht de centreer pen van klaas lenen dus de start was goed !
In plaats van uitbesteden aan een garage besloten om de klassiekercoach uit Voorhout in te schakelen die eigenaren van klassieke auto’s helpt bij het zelf doen van onderhoud en reparaties. Moet het toch ooit eens leren met mijn 2 linker handen.
Lang leve het werkplaatsboek met het 18 stappenplan voor het verwijderen van het motor blok. Dus gelijk maar de handjes vuil maken.
Alle leidingen, kabels, slangen en de meeste bouten waren vrij snel los. Lessons learned (als amateur), even foto's maken voor dat je dingen los draait (met name bekabeling). De dag erna wist ik echt niet meer waar gezeten heeft. Dus blij dat ik hulp had van de klassiekercoach, die bijvoorbeeld 1,2,3 en 4 markeerpuntjes op de bougieskabels heeft aangebracht en wel wist waar alles thuis hoorde. Ooit leer ik het ook hoop ik
Maar goed verder een vrij makkelijk proces met de nodige sleutel tips van de klassiekercoach die gelukkig ook druk bezig was om het proces iets te versnellen.
Na de lunch reeds gereed om het blok uit de auto te hijsen.
Nadat de drukgroep gedemonteerd is zien we slijtage van de koppelingsplaat, druk lager lichte schade en vliegwiel heeft behoorlijk groeven.
Gelukkig niet vettig dus geen olie die in de drukgroep heeft gelekt.
Nu het blok voor de auto ligt besloten om de rest van de middag te gebruiken om al het gruis/as rondom het vliegwiel en de buitenkant van het blok een beetje schoon te maken.
Ook de ruimte rond de prise as die behoorlijk vies is met zwarte smurrie (olie en slijtage materiaal) goed schoon gemaakt. Dus er wordt flink met remmenreiniger en doeken in de weer gegaan.
Uiteraard alles met mooi uitzicht op een 504 en 404.
Moe maar voldaan richting huis voor een lekker potje bier en een goede maaltijd
Morgen post ik over dag 2, die ging iets minder voorspoedig.
Nog een tip......er gaat bijna 9 liter koelvloeistof in het systeem. Dus iets groter dan een teiltje (of er goed bijblijven) geniet de voorkeur