Schakelproblemen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schakelproblemen

Berichtdoor Yannickw » 17 apr 2018, 11:11

Hallo,

Mijn naam is Yannick Wouters.

Ik ben een trotse eigenaar van een Peugeot 106 GTI uit 2003.

Sinds gister heb ik een vreemd probleem mbt schakelen.

Gister heb ik mn auto gedraaid, dus ook achteruit gereden. Vervolgens wilde ik weg rijden maar kwam ik erachter dat alleen mn 3e versnelling en neutraal nog werken.

Met of zonder koppeling in, maakt niet uit waar ik mn pook heen beweeg, auto staat altijd in zn 3e versnelling, of in zn vrij.
Geen rare geluiden of geuren. Ik kan dus mijn versnellingspook elke willekeurige kant op 'roeren' zonder problemen of (veel/normale) weerstand, zelfs in 1 ruk van zn 1 naar zn 5.

Zelf uiteraard al een beetje gezocht op internet, er is veel informatie te vinden over kapotte versnellingsbakken, koppelingen of druklagers. Maar geen van deze symptonen ervaar ik.

Misschien iets mis met de busjes?? de overbrenging van de pook naar de bak? Direct onder de sok van de pook?

Iemand met ervaring of soortgelijke problemen?

Met vriendelijke groet,

Yannick Wouters.
Yannickw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 apr 2018, 10:54

Re: Schakelproblemen

Berichtdoor beeperhorrie » 17 apr 2018, 11:38

Waarschijnlijk is een van de schakelarmen losgeschoten. Versleten en dan schieten de kogel verbindingen los. Om het zeker te weten zal je moeten kijken bij de versnellingsbak want als het fout gaat is het meestal aan die kant.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Schakelproblemen

Berichtdoor Yannickw » 17 apr 2018, 11:43

beeperhorrie schreef:Waarschijnlijk is een van de schakelarmen losgeschoten. Versleten en dan schieten de kogel verbindingen los. Om het zeker te weten zal je moeten kijken bij de versnellingsbak want als het fout gaat is het meestal aan die kant.


Aan zoiets zat ik ook al te denken maar is het dan niet dat alle versnellingen naar voren (1,3&5) of alle versnellingen naar achter (2,4&R) niet werken?

Is het enigzins mogelijk om dit zelf te kunnen verifieren ?

Ik hou van sleutelen, zou het graag zelf willen oplossen, dit scheelt ook aardig in kosten.

Groet,

Y. Wouters.
Yannickw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 apr 2018, 10:54

Re: Schakelproblemen

Berichtdoor beeperhorrie » 17 apr 2018, 14:43

De schakelstangen kunnen ook verbogen zijn, ik heb geen idee hoe dat kan maar is natuurlijk mogelijk. Als de stangen recht zijn en de nokken goed vast zitten zou wellicht de bak stuk kunnen zijn, dat is echt niet te hopen.

Hieronder een plaatje van een bak van een mij onbekend TU blok. In groen omcirkeld de twee nokken en die zitten zo ongeveer ter hoogte van je gaspedaal maar dan in de motorruimte.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Schakelproblemen

Berichtdoor Keezx » 18 apr 2018, 09:52

99% zeker een losgeschoten kogelgewrichtje.
Kan je er zo weer op drukken, en is (tijdelijk) te borgen met wat tierapjes ofzo.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Schakelproblemen

Berichtdoor Yannickw » 18 apr 2018, 18:33

Bedankt voor de reacties!

Vanochtend even t middenconsole weggehaald, om er vervoglens achter te komen dat er 1 stang vanaf pook naar voren loopt, hup... terug in elkaar en onder de auto gerold.

Nu blijkt dat dit probleem al eens eerder voor is gekomen, de stang die de horizontale bewegingen van de versnellingspook doorgeeft aan de bak (keuze balladeuras), is afgebroken, dit is al eens provisorisch gerepareerd door er een stangetje op te lassen.

Morgen naar de garage om er een busje op te lassen. Schakelvorken laten vervangen is t niet waard.

Kan gesloten worden.

Yannick Wouters.
Yannickw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 apr 2018, 10:54


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten