Roest is het koelwater en iets wat lijkt op kalk (mss leiding water in reservoir gegooid?). Zuigerbussen zijn verroest aan buitenkant. Binnenkant ziet er goed uit, geen slijtage zichtbaar. Lagers krukas vertonen lichte krassen maar geen oververhittingsschade. Er is zo te zien geen koelvloeistof/water in de cilinders terecht gekomen. Geen verklaring voor de sludge. Binnenkant blok ruikt naar verbrande olie.
Wilde vandaag de oliepomp en kop uit elkaar halen. Eerste is gelukt, bij de kop ben ik bij opmeten klepspeling blijven hangen. Voelmaten gaan van stappen van 0,05mm en wil het iets preciezer meten (stelplaatjes gaan in stappen van 0,025mm). Heb net een voelermaat van Midlock besteld.
Kop kaal gemaakt, nokkenas ziet er goed uit op een klein beetje roest op de onderkant van de nok van cilinder 1 na. Revisie bedrijf, kop zou gereviseerd zijn, is de ringen onder de veren vergeten te plaatsen. Uitlaatkleppen hebben speling van 22 - 25 mm, inlaat 20. Uitlaat stond te strak. Geen schade te zien verder.
Het is even stilgeweest tijdens de winterslaap. Afgelopen weken afspraak gemaakt voor een lascursus, kopen van een lasapparaat, verwijderen van de acheras, kaalmaken van de achteras en wegbrengen naar Joris. Vandaag de benzine tank gedemonteerd en schoongemaakt.
Gisteren het gedemonteerde D6B blok naar revisie bedrijf gebracht (Arrows in Rijswijk). Hadden het DKZ blok al gereinigd en kop gevlakt. Krukas en nokkenas zijn goed. Krukas van de D6B wordt gebalanceerd (maandag de nieuwe koppelingset laten bezorgen). Tevens een Cebora lasset opgehaald [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]. Tijd om van het "lelijke welpje" en gezonde leeuw te maken! Wordt vervolgd.
Vrijdag 24 maart is het onderblok, kruk- en nokkenas en kop weggebracht naar het revisiebedrijf. Werd vorige week gebeld met de mededeling dat de uitlaatkleppen aan vervanging toe waren. Geleiders waren goed. Kop wordt gevlakt (indien nodig) en schoongemaakt. Onderblok wordt schoongemaakt. Krukas wordt gebalanceerd en nokkenas gecontroleerd.
Net eindelijk het open dak open gekregen. Damn, wat zat dat vast .... Vacuum systeem werkt nog goed .... Morgen complete dak er afhalen en dan kan de carosserie helemaal kaal gemaakt worden. Volgende week beginnen met lassen, zin in
Vanochtend gebeld door revisiebedrijf, de blokjes liggen klaar. D6B kop gereinigd en gevlakt en voorzien van nieuwe uitlaatkleppen en seals. Krukas gebalanceerd en vliegwiel geslepen. Onderblok in bad geweest. DKZ kop gereinigd gevlakt en voorzien van nieuwe seals. Onderblok in bad geweest.
Ik sta op het punt om de gestripte 205 in een rotisserie te hangen, zodat ik de kale carrosserie kan schoonmaken, lassen, schuren en spuitklaar kan maken. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen op welke punten ik de 205 dien vast te zetten aan de voorkant en achterkant? Is het beter om voor het bevestigen van de auto in de rotisserie een aparte balk te lassen? Ik hoor jullie ervaringen graag (het liefst met foto's)!
Het is een tijdje stil geweest, druk, druk ... inmiddels heb ik de gereviseerde as bij Joris opgehaald en vandaag de bouten en moeren gekocht om de kale carosserie in de rotisserie te hangen.
Ze hangt er in. Vanmiddag de garage wat anders inrichten om enigszins te kunnen manouvreren. Staat nu wel erg vol ... Zodra de carrosserie van de grond hangt, zal ik wat foto's plaatsen. Heb drie plekken gevonden die wat aandacht behoeven: bodemplaat links voor, plaatje steun voor bumper links achter is rot (en rechts is ook niet al te best), wielkast rechtsachter zit wat meer roest op dan de linkerkant. Zodra ik de boel heb gekanteld, ga ik de onderkant kaal maken.
Afgelopen weekenden hebben we de kleine dingen aangepakt. Start je ergens, dan zit het onder de (originele) kit ook niet goed ...
Foto’s van waar we staan. Nog een uurtje lassen en dan kan de body coating en kit er weer op/in. Daarna op de pootjes en dan de c-stijlen en kit randen aanpakken.
Het uurtje lassen is twee uur geworden en een paar maanden later. Door de verhuizing nauwelijks tijd gehad ....
De B-stijl was los gekomen aan beide kanten en deels ingescheurd (1,5/2 cm); pittig leven heeft deze 205 gehad. Het was dan wel weer professioneel vastgezet met twee houtschroeven aan een kant en een potnagel aan de andere kant. Toch maar lassen. Ook waren er gaten geboord in de bovenkant van de dorpel. De stijlen zitten nu vast en de gaten dicht. De komende tijd ga ik de onderkant coaten en de diverse leidingen monteren (incl. stuurbekrachtiging, gekocht op de 205 event). Daarna op de wielen en naar de spuiter!