Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor ZevendeHemel » 12 aug 2018, 08:01

Beste allemaal,

Ik sta op het punt om ook zo'n J-fanaat te worden!
Of athans, een J-fanaat met daadwerkelijk een J7 :D

Doel is een camper voor een gezin met twee dochters en een hond.
Daarom leek mij de versie die iets verlengd is achter de achteras de ideale versie.
Wat is jullie ervaring daarmee? Heb je daar wat aan? Specifieke aandachtspunten?
Zo eentje lijkt niet gemakkelijk te vinden.
Ik heb deze advertentie gezien, maar dat is wel 1000km verderop en de beste man moet me nog even wat meer info/foto's sturen.
Denken jullie dat dit alle moeite van transport, invoeren, restaureren waard is?
https://www.leboncoin.fr/vi/1470273176
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor BartjeJ7 » 12 aug 2018, 08:42

Hoi!

Ik kan een lang verhaal typen maar ik zou zeggen: ja, doen!

Wij zijn pas met z'n vieren en hond (grote golden retriever) in een standaard j7 met nog origineel weinsberg camper inichting op vakantie geweest. Voor de hond was het wat minder maar die is ook al oud en zelfs Denemarken was ook snikheet. Wij gebruiken een werptentje als we op doorreis zijn en een grotere (bus)tent als er ergens wst langer willen staan.
Het bed zit bij onze J achterin en meet 1.80 bij 1.80m. Dat is voor twee volwassenen of een volwassen en twee kleine kinderen (nu 5 en 7 jaar) prima te doen. Wat ik zelf mis is die extra schuifdeur. Dat is dus zeker handig.

Ik zou nog een hangmat/bedje boven de voorstoelen kunnen maken. Dat is dan voor onze oudste wel te doen.
Onze hond sliep wel eens in de camper (gangpad vol), in de grote tent maar ook gewoon buiten onder een tafel omdat het zo warm was.

Reizen deden we met de jongste voorin in een kinderstoel. Niet heel gezellig maar in veel landen moet elk kind onder de 1.35m in een kinderstoel/verhoger in de gordel. Voor oldtimers gelden wellicht andere regels zoals in NL maar die heb ik niet gevonden.

Je kunt dus prima op vakantie met het gezin. De extra lengte zou voor mij nog opties bieden om een stapel bedje te maken.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor Ivovanduijn » 13 aug 2018, 07:29

Naast een positieve ook maar kritische reactie. Als je nog nooit in een J7 hebt gereden is het misschien wat om eerst eens een keer met iemand mee te rijden op de snelweg en zelfs de provinciale weg, het is echt een 80/90 km/uur bus. Als er veel carrosserie werk aan zit ,en dat dat kan zomaar met een J7 moet je eigenlijk wel schuur hebben waar je in kan werken. 1000 klinkt goedkoop maar met werk en transport kan een die klaar is voor 4000 in nederland ook wel heel interessant zijn.
Groet Ivo.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor BartjeJ7 » 13 aug 2018, 08:45

Geheel terechte kritische noot. Wij doen niet meer dan 350 km op een dag met de J. Liever wat minder omdat het lawaaierig en wel vermoeiender is dan een moderne auto. Is ook een kwestie van je daarop instellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor ZevendeHemel » 16 aug 2018, 22:05

Dank allemaal voor jullie reacties!
Ik moet inderdaad niet te hard van stapel lopen en ga na de vakantie even in een J7 zitten.
Ondertussen ogen open blijven houden, eentje hier om de hoek zou wel een stuk makkelijker zijn.
De Fransman gaat me nog wat meer info sturen trouwens, over de telefoon in het Frans de exacte status achterhalen is toch best lastig....

Weet iemand waar ik wat info kan vinden over wat er allemaal bij komt kijken om een auto te importeren?
Heb al wel wat gelezen over minimale stahoogte voor een camperkenteken en we moeten wel minimal 4 zitplaatsen goedgekeurd krijgen.
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor BartjeJ7 » 16 aug 2018, 23:35

De mijne kwam uit Duitsland. Gewoon naar de rdw en geïmporteerd. Zij regelen de communicatie met de douane/belastingdienst. Ik heb 9 zitplaatsen :). Wel om gevraagd maar dat kon dus wel. Bpm is na 25 jaar 0.
Kampeerauto registratie kan maar dan moet het Camper interieur er wel in zitten. Bed/bank tafel, keukenblokje. Stahoogte is voldoende bij de standaard j7.
Op de site van de rdw kun je daar ook info over vinden.

De wagen naar NL halen op een aanhanger of via transport is het eenvoudigste. Zet de wagen in een loods of op afgesloten terrein en je kan alles op je gemak regelen en zelfs al rijklaar maken. Met eendagskenteken en verzekering kun je dan zelf naar de rdw afspraak rijden.
Zelf rijden vanuit buitenland is lastiger. De auto dient verzekerd te zijn (ook in NL), en in NL mag je dan alleen met vooraf bij rdw aangevraagd eendagskenteken, op die dag rijden en auto moet nog geldige buitenlandse apk hebben, dacht ik. Met NL rijbewijs in NL in buitelands voertuig rijden mag beslist niet. (Wel met eendagskenteken en verzekering)

Importeren zonder papieren kan, maar dan moet de rdw voldoende informatie kunnen vinden via chassisnummer etc. En de apk/technische keuring moet dan ook bij de rdw.Bij mijn J was het bouwjaar onduidelijk maar gelukkig hielp het laatste Tüv keuringsbewijs dat al jaren verlopen was (en aankoopcontractje) daar wel bij.
Aankoopcontract (anwb heeft prima standaard modelovereenkomst) is wel nodig. Regel dit dus en laat de koper dit ook invullen en tekenen.

Dit is wat ik me er zo van vorig jaar herinner.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor ZevendeHemel » 17 aug 2018, 13:05

Dankjewel voor je tips. Ik was blij verrast door de uitgebreide uitleg op de site van rdw en belastingdienst. Best een fijn land hè?
Als camper keuren heeft in dit geval eigenlijk geen voordelen volgens mij, aangezien je toch geen belasting betaalt voor eentje van voor 1978 toch?
Lijkt me inderdaad een goed plan om hem eerst met trailer naar een schuur te brengen en dan na al het werk met eendagskenteken naar de RDW. Doen ze daar dan ook meteen APK? Of kijken ze alleen naar APK als er geen papieren zijn?

Het enige wat voor mij echt onduidelijk is is hoe je een auto in een ander land koopt. Hij zal iets van een vrijwaring willen en ik iets van bewijs dattie van mij is, maar in Frankrijk zijn geen Bruna’s :D
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor BartjeJ7 » 17 aug 2018, 13:25

Ik had dat wel voor duitsland uitgezocht maar volgens mij zul je ter plaatse toch naar een postkantoor of iets dergelijks moeten. Er is wel wat info te vinden op internet. Zoek anders eens bij de Franse 'rdw'.

Overigens is de online kenteken database van Rdw niet te verwachten in andere landen. Dat is NL echt goed geregeld.

Koopovereenkomst daarnaast is wel aan te raden. Vindt de rdw fijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Avatar gebruiker
BartjeJ7
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 07 jan 2017, 10:50

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor ZevendeHemel » 26 aug 2018, 17:02

Nou ik ben benieuwd, ik heb wat vliegtickets gekocht en ga binnenkort met een klusvriens eens live kijken. Als het niets is dan hebben we een leuk weekendje Frankrijk, maar ik heb goede hoop dat ik binnenkort eigenaar ben wat een hoop staal 1000km verderop Haha!
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor Am en Es » 26 aug 2018, 19:48

Ik hoop voor je dat het een rijdend hoop staal is!
En geen roest.. :mrgreen:
Succes man!
Avatar gebruiker
Am en Es
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 sep 2011, 20:48
Woonplaats: Lochem

Re: Verlengde J7 uit Frankrijk halen: de moeite?

Berichtdoor ZevendeHemel » 23 sep 2018, 13:43

Ik heb hem gekocht!!!
Echt heel gaaf, de man zou hem van de originele eigenaar overnemen, na het opknappen, maar dat kon hij eigenlijk niet Haha. Heb hem dus nu van de eerste eigenaar gekocht en heb alle boekjes en zelfs de aankoopbon uit 1976.
Binnenkort laat ik hem ophalen door een transporteur...best lastig om te wachten nu.

Dorpels en spatborden zijn lasklussen en de voordeuren zijn onderaan ook erg slecht.
Ik moet ook op zoek naar nieuwe raamrubbers. Verder een hele goede basis om onze droomcamper van te maken.
Er zitten ook velgen met gewone 16inch banden onder. Kennelijk hebben ze daar in Frankrijk ook al genoeg van die gekke maat.
ZevendeHemel
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 aug 2018, 07:30


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten