Beste Peugeot liefhebbers,
Recent ben ik in het bezit gekomen van een Peugeot 106, wellicht niet klassiek genoeg voor de meeste gebruikers om dit forum maar toch wel een beroemd model uit de peugeot stal.
Nu wil ik deze auto, gezien 106 jes inmiddels ook wat zeldzamer worden op de wegen deze auto graag gaan benaderen/behandelen als liefhebbers auto en echt lang gaan gebruiken/houden. Daarom ben ik met name op motorisch gebied en qua plaatwerk op zoek naar advies om dit zo goed en verstandig mogelijk te benaderen op de lange termijn.
De auto heeft nu (1.4 benzine) 200.000 km op de teller en het is zeker het steven om de auto dagelijks te blijven gebruiken tot er 300.000 km op de teller staat. Natuurlijk is het onderhoudsbudget niet onbeperkt maar het mag wat mij betreft best wat meer kosten dan economisch zinnig is bij zo’n oudere auto
Qua regulier onderhoud wil ik preventief zijn, de auto krijgt tijdig zijn beurten, vervanging van distributieriem, goede banden etc. Echter er zijn twee dingen die ik lastig vind;
Roest – De auto heeft geen echt rotte onderdelen maar er zit een toenemende mate van vliegroest onder de auto en onderaan het motorblok. In hoeverre moet je dit behandelen voor de lange termijn? Lassen wanneer nodig of zou preventief verwijderen van de roest en een tectyl behandeling ook wat opleveren?
Motor – Het is een benzinemotor 1.4 met 200.000 km op de teller. De motor heeft wat vliegroest her- en der, wat zweet op het motorblok maar loopt verder regelmatig. Loont het om in dit stadium/ met deze km stand preventief een gedeeltelijke of gehele koprevisie te doen of kun je het blok beter oprijden en daarna vervangen door een ander blok?
Graag hoor ik jullie feedback,
Mvg,
Nova