Stotterende 106 GTI

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Stotterende 106 GTI

Berichtdoor Nighthawkr » 07 sep 2018, 12:44

Beste mensen, ik ben hier nieuw, en kom meteen met een vraag over mijn auto:

Ik heb sinds een half jaartje een 106 gti. Een prima auto, maar vanaf het begin al met een probleem: soms kapt de motor opeens af. Als ik vervolgens volgas geef, pakt deze weer op. Dit gebeurde eerst vrij sporadisch, ongeveer één keer per dag, maar vooral na een stukje gasgeven deed hij dit! Dit werd op een gegeven moment steeds vaker, maar ik kon soms ook hele stukken rijden zonder ergens last van te hebben. Sindskort is het echter van de één op de andere dag zo geworden, dat ik er niet meer fatsoenlijk mee kan rijden. Hij houdt nu eigenlijk constant in, behalve als ik met een fluwelen voetje rij, dan kan ik enigszins het inhouden voorkomen.

Het leek mij eerst een ontstekingsprobleem, en ik heb een andere bobine geprobeerd. Dit had niet het gewenste effect. Het valt op dat, altijd als ik volgas geef nadat de motor afkapt of stottert, de auto weer goed oppakt, en vervolgens weer begint te pruttelen en stotteren. Volgas trekt hij goed door, maar op alle andere standen is het bijna niet te doen. Ik heb de injectoren getest door middel van een computer, en verder heb ik de inlaat helemaal schoongemaakt. Zou het ook nog iets anders kunnen zijn? PS: injectoren weet ik niet zeker of ze goed zijn. De computer gaf geen foutmelding.

Met vriendelijke groet,

George
Nighthawkr
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 sep 2018, 12:32

Re: Stotterende 106 GTI

Berichtdoor jerilo » 07 sep 2018, 15:50

Ik zit als eerste te denken aan de inlaatdruksensor of een temperatuursensor (koelwatertemperatuur of inlaatluchttemperatuur).

Even goed kijken naar de meting gegevens (parameters), maak anders even een foto dan kan ik dat beoordelen. Wel met een stationair draaiende motor.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Stotterende 106 GTI

Berichtdoor Nighthawkr » 07 sep 2018, 19:01

Ik ga kijken of ik dat kan doen! Bedankt voor zover :D
Nighthawkr
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 sep 2018, 12:32

Re: Stotterende 106 GTI

Berichtdoor Nighthawkr » 21 sep 2018, 12:09

Ik heb de Peugeot uitgelezen met een Delphi.

Hieronder het resultaat:

Afbeelding

Zou het de mapsensor kunnen zijn die dit probleem veroorzaakt?
Waar zit deze mapsensor?
Nighthawkr
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 sep 2018, 12:32

Re: Stotterende 106 GTI

Berichtdoor jerilo » 21 sep 2018, 20:24

Zoals ik dus al vermoeden en had aangegeven, de inlaatdruksensor (MAP) sensor.

Deze zit ergens op je inlaatspruitstuk geschroefd.

Maar kijk nog even voor de zekerheid naar de waarde die deze sensor afgeeft bij meting gegevens.
Op contact zal deze sensor een waarde geven zoals de buitenluchtdruk is +/- 1000 mbar
Bij stationair draaiende motor zal deze sensor rond de 300 mbar moeten zitten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Stotterende 106 GTI

Berichtdoor Nighthawkr » 26 sep 2018, 17:35

Het was inderdaad de Mapsensor. Deze schoongemaakt en het probleem is opgelost!

bedankt voor de hulp!
Nighthawkr
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 sep 2018, 12:32


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten