door Frank.04 » 11 okt 2018, 08:00
Jazeker, beide fenomenen zijn volkomen normaal!
1) het op en neer kunnen bewegen van de verticale as
Dat is de beweging die je normaal uitvoert met de schakelhendel en die je doet kiezen voor de zogenaamde 'straat'.
De straat is de positie waarin je kunt schakelen naar ofwel een en twee, ofwel drie en vier ofwel de achteruit.
Staat de as helemaal hoog dan is het voor de eerste en tweede versnelling, staat de as in de laagste positie dan kun je de achteruit inschakelen.
Niets aan veranderen dus!
2) het lekken van olie langs deze as
Helaas is dit bij een (oude) Peugeot ook heel normaal. Engelse auto's hebben de naam, de Franse auto's maken hem waar.
Om de as zit een O-ring die na verloop van tijd verhardt en daardoor niet meer afdicht.
Helaas Pindakaas!
Het is een te repareren dingetje, maar niet eenvoudig omdat het staartstuk van de bak moet en de as moet worden los geslepen van de hefboom.
Ik heb er enige ervaring mee en ben zelfs van plan om een ruilsysteem op te zetten, maar zover is het nog niet.
Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!