Hallo
Via deze weg hoop ik een gouden tip te krijgen mbt mijn problemen met het koelcircuit in mijn busje
Er bouwt zich een enorme druk op met als gevolg dat de radiateur leeggedrukt wordt via de ontluchting als ik rij met de radiatordop er op
Ik heb nu ook een keer gereden met de dop eraf en bij een km of 70p/u en een temp van 85 graden spoot er ineens met grote druk 2liter koelvloeistof uit
Wat ik nergens terug zie bij de D3A op foto's op internet is dat de huidige kop aan de achterkant ook een koelwater afvoer heeft, deze had ik aangesloten op een pijpje wat aan de onderkant van de radiator gesoldeerd zit.
Of dit normaal is weet ik niet maar er zijn geen andere aansluit mogelijkheden voor een dunne slang
Ik weet nu even niet waar ik het moet zoeken
De volgende zaken heb ik gedaan/gecontroleerd:
Ik heb een 403 onderblok voorzien van nieuwe zuigerbussen met nieuwe afdichtings rubbers voor een 1500cc cilinderbus
De kop is gevlakt en er is een nieuwe koppakking gebruikt
Ik meet de watertemp. in de cilinderkop aan de pompzijde
De thermostaat is gecontroleerd op het open en dicht gaan
Pomp is gecontroleerd draait mooi rond
De radiator is voorzien van een nieuwe kern en spoelt makkelijk door evenals het schoongemaakte blok
Het overstort klepje in de radiateur zit niet klem en is makkelijk in te drukken
De motor start vlot en loopt mooi regelmatig
In de olie vind ik geen schuim oid wat duidt op water in de olie
De uitlaatgas is "schoon" en er komt zeker geen witte rook uit wat zou duiden op waterdamp die mee verbrand
Ondertussen heb ik in de bovenste grote slang een T stuk gemaakt en de kleine slang welke aan de achterzijde van de kop zit daarmee verbonden
Nu komt dus al het warme water aan de bovenzijde in de radiateur uit. Het onderste pijpje is nu met een afgedicht
Of dit een oplossing kan zijn moet zich morgen uitwijzen
Wie herkent dit verschijnsel of heeft een gouden tip voor mij