Project: achterklep 405 break vervangen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 05 nov 2018, 16:02

Tijdens de januari-storm heeft mijn achterklep een deuk en lakschade gekregen, de verzekeringskwestie is 10 maanden later afgerond! :P Het derde remlicht is een aftermarket ding die erop geplakt zit. Dus, toen ik op de sloop een klep tegenkwam in dezelfde kleur, met derde remlicht af fabriek, kreeg ik zin in een project. En er is zelfs een instructiefilmpje van: https://www.youtube.com/watch?v=sOBSNYW8R28

Hieronder volgt het verslag.

Stap 1 : Testen van de achterruitverwarming, mbv een dikke labvoeding en een waterkoker. :D
De bovenste drie banen hebben een onderbreking, dat kan ik repareren. Wat me meer zorgen baart is de uitgewaaierde oxide(?) rondom een aantal banen. Nadat ik die weggepoetst heb met een katoenen doek (voorzichtig gewreven in de richting van de banen) zijn de sporen op die plek metallisch van kleur ipv donker. Heeft zo'n ding standaard een oxide-huidje dat vanzelf wel weer terugkomt, of is dit een voorbode van problemen? Alvast dank voor een antwoord hierop!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 2 : Strippen tbv het spuiten
Kabels eruit en alles eraf, alleen niet de ruit en de kappen aan weerszijden van de ruit, want die zitten geplakt. Ik krijg de indruk dat deze ruit al eens vervangen is! De kappen zijn niet identiek, de rechter glanst de linker niet. Wat zou authentiek zijn? Helaas kan ik de linker nergens in de handel vinden, de rechter wel, zwart glanzend als een piano!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap X : Installeren nieuwe achterklep
* Montage nieuwe gasveren
* Draden terugtrekken uit oude klep, connector voor 3e remlicht overzetten van gedemonteerde draadboom.
* Cilinder van slot overzetten van oude klep. Hoe krijgt men de cilinder eruit? Graag tips!

Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 07 nov 2018, 23:06

En toen was er een verrassing! De ruit bleek voor 3/4 los te zitten. Voordeel is dat de roestplekjes in de ruit-sponning zitten nu veel beter te schuren zijn.

Er was inderdaad al eens een nieuwe ruit in deze achterklep ingezet, en de kit had niet goed gepakt op de oude kit en ook niet echt op de ruit. De kappen aan weerszijden kwamen er ook zo af.
Als iemand een idee heeft hoe ik aan een andere linker kap kom, dan houd ik mij aanbevolen, want er is een hoekje af. (De rechter staat nog op eBay, maar die is prima, komt uit 2001!)

Verder heb ik de binnenbekleding ingeboend met Dashty/Wibra vlekkenspray en daarna afgespoten met de tuinslang. Ziet er weer als nieuw uit!
En ik heb zilverhoudende lijm besteld in azië voor weinig, als dat goed werkt dan horen jullie het.

Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor beeperhorrie » 08 nov 2018, 13:41

Toch nog best een pittig klusje dus.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 10 nov 2018, 12:12

beeperhorrie schreef:Toch nog best een pittig klusje dus.


Het is veel werk ja. Maar ik heb geen haast, geen huur van een brug, en ik weet wat ik moet doen. En de auto gaat er ook echt béter van worden. En daarom valt het me niet zwaar. :D

Als kers op de taart ga ik een nieuwe wisserarm en sproeier monteren.

En ik heb een subproject erbij bedacht: het relais voor de ruitenwisser in de achterklep vervangen door een interval-relais. Want ik heb nooit de behoefte dat dat ding continu staat te wapperen.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor beeperhorrie » 10 nov 2018, 13:37

Dat is nog eens helemaal geen gek idee. Bij de 205 vind ik het ook altijd erg irritant dat die de hele tijd zit te zwaaien. Maar eens opzoeken waar die zit.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 25 nov 2018, 15:57

beeperhorrie schreef:Dat is nog eens helemaal geen gek idee. Bij de 205 vind ik het ook altijd erg irritant dat die de hele tijd zit te zwaaien. Maar eens opzoeken waar die zit.


Het relais zit in de achterklep. En de modificatie heb ik hier beschreven!
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=49&t=31595&p=297085

Intussen heb ik alle benodigde onderdelen bijeen, zoals:
[*]Nieuwe logo's via eBay
[*]Nieuwe ruitenwisser-arm, -sproeierkop en -motor van Marktplaats
[*]Plastic clipjes, besteld bij auto-spinka.pl met hulp van google translate. :lol: Fijn adres voor kleinere hoeveelheden.

De metalen sierstrips, die boven en onder de ruit zitten, zijn oorspronkelijk voorzien van een kunststof randje/stripje aan weerszijden. Eén van de twee is 2mm breed en zit geplakt op het metaal, deze houdt de kier dicht tussen carrosserie en sierstrip. Maar dat rubber krimpt, hardt uit, en laat dan los. Vastplakken lijkt me niet te doen omdat het randje zo dun is. Bij veel breaks is dat randje er al eens af getrokken, maar deze moet netjes worden! Wie heeft een creatief idee hiervoor?

Afbeelding
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor BertPleizier » 23 dec 2018, 16:43

Die plastic hoeken op de klep van de break verschieten als een gek door zonlicht. Ik heb ze bij mijn 405 al een paar keer laten vervangen door de dealer, maar na 2-3 jaar werden ze al weer dof en ruw. Uiteindelijk was ik er klaar mee (waren destijds niet goedkoop) en heb ik de kappen kaal geschuurd en gespoten in hoogglans zwart met daaroverheen blanke lak. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en glimt het nog prachtig.

De sierstrip onder en boven de achterruit is helaas niet meer leverbaar. Ik ben jaren geleden letterlijk de laatste klant geweest van Peugeot die ze nieuw heeft kunnen kopen. De bestelling stond 3 maanden open (backorder), maar door mijn aanvraag is het onderdeel nog 1 x in productie genomen Hierna stond er gelijk NFP (no further production) achter.

Een optie zou kunnen zijn om een bedrijfje te vinden dat rubber om de metalen strip in de lijst heen kan vulkaniseren. Wie weet kan dat.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 04 jan 2019, 00:10

BertPleizier schreef:Die plastic hoeken op de klep van de break verschieten als een gek door zonlicht. Ik heb ze bij mijn 405 al een paar keer laten vervangen door de dealer, maar na 2-3 jaar werden ze al weer dof en ruw. Uiteindelijk was ik er klaar mee (waren destijds niet goedkoop) en heb ik de kappen kaal geschuurd en gespoten in hoogglans zwart met daaroverheen blanke lak. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en glimt het nog prachtig.

Dank dat je me waarschuwt voor het verweren van die kappen! Inmiddels heb ik een nieuwe linker kap in huis. De rechter die glom nog. Nu de kappen nog glimmen, zou het voldoende zijn om ze licht op te schuren en alleen in de blanke lak te zetten?

BertPleizier schreef:De sierstrip onder en boven de achterruit is helaas niet meer leverbaar. Ik ben jaren geleden letterlijk de laatste klant geweest van Peugeot die ze nieuw heeft kunnen kopen. De bestelling stond 3 maanden open (backorder), maar door mijn aanvraag is het onderdeel nog 1 x in productie genomen Hierna stond er gelijk NFP (no further production) achter.

Dan had je wel geluk! Inderdaad helemaal niet te vinden op het internet. De metalen strip heeft oorspronkelijk aan weerszijden rubber, de ene zijde zit inderdaad om het metaal heen, de andere zijde is dat randje van 2mm dat erop geplakt zit

BertPleizier schreef:Een optie zou kunnen zijn om een bedrijfje te vinden dat rubber om de metalen strip in de lijst heen kan vulkaniseren. Wie weet kan dat.

Wel een leuk idee, maar ik ga eerst prutsen met rubber snoer dat ik ertussen druk, wie weet blijft dat prima zitten en dat is een stukje goedkoper. :wink:

Intussen heb ik de strip met logo's voorbereid, de achterruitverwarming gerepareerd (nog niet getest) en de klep zelf staat in de grondlak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor BertPleizier » 04 jan 2019, 16:41

De kappen kun je (als ze nog mooi glimmen) inderdaad heel lichtjes opschuren (korrel 1000 of meer) en daarna inspuiten met een UV-bestendige blanke lak.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 12 feb 2019, 01:20

Dank voor de tip! Ik heb nat geschuurd met korrel 1500, daarna ontvet en blanke lak gespoten. Ik krijg het niet zo strak en glanzend als de lak af fabriek, en helaas dwarrelden er nogal wat vuiltjes in de lak. Maar ach, als het zo blijft ipv afkalven tot de kale toestand op de meeste breaks, dan is dat toch best goed!
Misschien morgen goed stofzuigen, nog even opschuren en nog een laagje.

Verder heb ik een draadboompje van de extra draden gemaakt, mbv fleecetape.
Het derde remlicht wordt aangesloten op het rechter remlicht, waar ook de sproeierpomp zit. (Origineel gaat de draad voor het derde remlicht over links, jammer dan.)

Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor BertPleizier » 16 maart 2019, 11:23

De kappen zien er toch niet verkeerd uit. En met de juiste blanke lak (UV bestendig) blijft het ook zo.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor rubz405 » 16 maart 2019, 12:55

@EJH405: hoe heb jij de achterruitverwarming gerepareerd?
Ik had vroeger zilverlijm, maar dat vind ik niet meer...

Gr. RubZ
Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 17 maart 2019, 23:18

Ik heb dit setje gebruikt, levertijd een week of 3:
https://www.banggood.com/Car-DIY-Rear-Window-Defogger-Repair-Kit-Broken-Defogger-Grid-Line-Tab-Tool-p-1235539.html?cur_warehouse=CN

Van de 3 sporen zouden er 2 wel eens gelukt kunnen zijn, bij de derde is het spul eraf gevallen. Zou ook best aan mijn (on)vaardigheid kunnen liggen. Ik wacht nog op een beslagen ruit om te testen. Misschien binnenkort maar weer eens met een waterkoker spelen. :)

EDIT: 1 spoor uit 3 geslaagd. :-|

Je kunt ook Loctite 3863 kopen, maar dat is veel duurder:
https://www.glasstech-shop.nl/webshop/de--en-montage-gereedschappen/hulpgereedschappen/diversen/loctite/detail/1130/loctite-3863---circuit.html

Overigens zit de nieuwe klep erop, nu nog even netjes afstellen, als de zon eens schijnt zal ik een leuke foto plaatsen.
Laatst bijgewerkt door EJH405 op 23 maart 2019, 01:45, in totaal 1 keer bewerkt.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Project: achterklep 405 break vervangen

Berichtdoor EJH405 » 19 maart 2019, 23:38

KLAAR!
Afstellen van het scharnier en het slot was nog wel even gepruts, maar ook dat kwam goed.
Afbeelding

Enkele impressies van het installeren:
Point of no return: oude achterklep eraf gehaald. Na mijn polijst-oefeningen op de ouder achterklep had ik duidelijk niet alles gewassen. :D
Afbeelding

Draad voor sproeier-pomp-signaal, geregen door de mantel van de pompdraden en afgetakt met een rode vampierklem. Niks hobbybob, gewoon strak en netjes!
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron