verstopte remleiding 106?

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 02 nov 2018, 16:53

Mijn 106 uit 2002 is afgekeurd op ongelijke achterremmen; het verschil is 40%.
Heb leidingen losgemaakt van de flexibele bij de achteras. Zie nu dat links de remolie slechts uit de leiding druppelt terwijl hij er rechts vlot uitstroomt.
Gaat het dan om een verstopte leiding? Of is er iets met de hoofdremcylinder? En hoe los je dat op? Dank vast voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor Henk50 » 02 nov 2018, 21:22

Een 206 heeft bij het rechterachterwiel een remkrachtbegrenzer zitten. Misschien heeft de 106 die ook. Die wil wel eens stuk gaan (vast gaan zitten).
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 05 nov 2018, 19:02

Ik heb vorig jaar al cylinders en flexibelen vervangen; remschoenen en mechanisme schoongemaakt. Het moet dus daarvóór ergens zitten. Ik zie ook een verschil tuseen snelheid waarmee de remolie de leiding uitkomt al. remdrukbegrenzers ik ze l. en r. van de flexibelen afkoppel en het pedaal laat intrappen. Ik ga nu eerst kijken naar een ev. remdrukbegrenzer. Dank voor de tip.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor Henk50 » 05 nov 2018, 22:29

Moet zo'n soort ding zijn: Afbeelding

Zit boven de achteras.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 08 nov 2018, 19:39

Nee, deze heeft geen remdrukbegrenzer. Dus dat kan het niet zijn.
Vandaag hoofdremcylinder losgemaakt en van alle kanten doorgeblazen met compressielucht. Ook remleiding van voor naar achter doorgeblazen. Alles weer schoon zou je zeggen.. Auto remt gewoon goed maar dat deed ie al. Probleem was de keuring: verschil tussen links en rechts (achter) was te groot, nl. 40 ipv 30 %. Dat verschil kan ik nu niet controleren, moet je de apparatuur maar voor hebben. Dus morgen opnieuw naar de keuring en eens kijken of het geholpen heeft.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 10 nov 2018, 13:28

Remschoenen nog eens geinspecteerd en opgeschuurd.
Gisteren opnieuw naar (Belgische) keuring geweest en weer afgekeurd. Verschil links-rechts 38%, is meer dan toegestane 30%. De mannen daar waren begripvol en deden nog moeite om door anders te testen hem onder de 30 te krijgen. Zij zeggen: remmen op de handrem geeft wèl gelijke remkracht. Hydraulisch niet.

Nu heb ik de volgende vragen:
-als remmen op de handrem op de rollenbank WEL OK is, kan het dan nooit aan het mechanische, de remschoenen etc. liggen? Of toch wel?
-als de leidingen zich goed laten doorblazen en de hoofdremcylinder ogenschijnlijk ook, kan het dan tóch aan het hydraulisch systeem liggen? Bijv. toch iets in het inwendige van de hoofdremcylinder (heb hem niet opengemaakt)?

Dank voor jullie meedenken.
I
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor Keezx » 10 nov 2018, 18:20

Hoofdremcilinder is onwaarschijnlijk, want deze auto's hebben een kruiselings gescheiden systeem en dan zou je voor ook een probleem hebben.
De begrenzer zit in de remcilinders achter en daar moet je het IMO zoeken, naast de schoenen/trommels.
De primaire schoen (voorste) links/rechts wisselen wil wel ook eens helpen bij dit soort dingen.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 11 nov 2018, 17:06

Dan laat ik de hoofdremcylinder maar eens buiten beschouwing. Want, inderdaad: kruisgewijze gescheiden systeem en met de voorrem was niets mis.
Dat de begrenzer IN de cylinders zit is nieuw voor mij. Heb dat nooit opgemerkt. Ga daar nu ook naar kijken. Dank voor tips!
Maar klopt de stelling 'als er op de rollenbank met de handrem geen verschil l/r is, kan het niet aan het mechanische deel liggen' wel? Of juist niet? M.a.w. maakt het uit wat er aan de remschoenen trekt of duwt? Of juist niet?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor Keezx » 12 nov 2018, 19:51

Dat kan wel degelijk een verschil maken, de handrem werkt via de achterste schoen op beide en de primaire schoen heeft hydraulisch meer effect.
Daarom mijn advies om de primaire schoen links+ rechts te wisselen.
Ik heb ook wel eens zoiets gehad en het bleek toch aan de schoen(en) te liggen, in het verleden was er 1 nat geweest door een lekkende cilinder.
Overigens kan je niks visueel vaststellen aan de drukbegrenzer in de cilinders , dat systeempje zit in de zuiger, kan je hooguit op een testbank testen en dat is , gezien de prijs van de cilinders veel te duur.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 13 nov 2018, 23:48

Dank weer voor commentaar.
Heb besloten om een volledige set nieuw aan te schaffen, remsegmenten + cylinders = toebehoren. Online zeer betaalbaar, maar ook daar onderling grote prijsverschillen. Voor weinig geld heb ik nu alles van Bosch, wat er origineel ook op zat. Vandaag trommels er af gehaald om te zien welk type onderdelen; er zijn voor deze auto heel wat verschillende soorten en maten. Ik bleek zonder ABS 180/30 te hebben. Dan zal het daar allemaal niet meer aan liggen. Blijven dan ev. nog over: hoofdremcylinder en leidingen.
Rond het WE ga ik er dus weer onder liggen.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verstopte remleiding 106?

Berichtdoor e de grood » 19 nov 2018, 17:05

Vandaag naar herkeuring geweest: Goedgekeurd! Geen verschil meer in remkracht l/r.
Dus zat het niet in verstopte remleiding maar in remschoenen (toch vet geweest, hoewel niet te zien) of remcylinders. Remcylinders bleken bij nadere bestudering van verschillend merk; diameter 19 klopte wel maar binnenwerk bleek anders, dwz cylinders, tevens remdrukbegrenzers, waren iets verschillend. Ik zal nooit weten of het dát was maar we rijden weer! Dank voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten