Hoog brandstofverbruik 206 1.4 Pop Art (2004)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoog brandstofverbruik 206 1.4 Pop Art (2004)

Berichtdoor 206_1999 » 19 dec 2018, 20:30

Beste allemaal,

Mijn naam is Coen en namens mijn vriendin wil ik jullie allen graag een vraag stellen. In juni van dit jaar heeft mijn vriendin een schitterende 206 gekocht van de eerste eigenaar. Wel is waar nu met 2 ton op de teller, maar de auto ziet er keurig uit en kent weinig tot geen noemenswaardige mankementen. Helaas is er in de afgelopen 6 maanden wel een vervelend probleem aan het licht gekomen. De auto heeft na een halfjaar rijden al vanaf de dag van aankoop een enorm hoog brandstofverbruik. Iets wat je bij één testrit helaas onmogelijk kunt constateren. De auto hoort volgens fabrieksopgaaf 1 op 17 te halen maar rijdt op een tank van 50 liter net 500 kilometer, wat neer komt op een verbruik van 1 op 10. Dit tot ergernis van mijn vriendin die gehoopt had een lekker goedkoop en zuinig autootje te kopen. Ik vind dit ook vervelend en zou graag het probleem willen vinden en het verhelpen.

Is dit zoeken naar een spelt in een hooiberg of moet ik denken aan een foutcode van de katalysator en dus een lamdasonde of iets dergelijks? Er branden geen indicatielampjes op het tellerpaneel in de auto en er zijn geen ongewone geluiden te horen onder de motorkap. Er hangt ook geen geur van onverbrande benzine in de auto..

Ik hoor graag jullie antwoorden op dit probleem zodat ik verder kan gaan met het verhelpen ervan!

Groetjes!
206_1999
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 dec 2018, 19:49

Re: Hoog brandstofverbruik 206 1.4 Pop Art (2004)

Berichtdoor Henk50 » 20 dec 2018, 23:01

Mijn ervaring is 1:13 bij een TU motor op lange afstanden. In de stad minder dus. 1:10 lijkt dan wat veel, maar kan wel bij sportief rijgedag. Wel goed onderhouden? Uitlaatgas test is wel goed?
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoog brandstofverbruik 206 1.4 Pop Art (2004)

Berichtdoor jerilo » 23 dec 2018, 11:46

Is dit een gok van het verbruik of heb je het ook echt in kaart gebracht? Tank volgooien dann leeg rijden en dan weer volgooien dan het aantal kilometers wat je gereden deel je door de aantal liters brandstof wat er dan weer getankt word.
Als je dit een tank of 4 doet heb je een realistisch beeld.

Het brandstofverbruik word vooral door de rechtervoet bepaald.
En zeker ook kwaliteits brandstof.
Maar het onderhoud van een motor is uiteraard ook belangrijk. Zit er nog een los brandstoffilter onder de auto dan zal je die een keer kunnen vervangen. Als er geen los filter is dan is het 1 geheel met de pomp. Die zijn erg duur en lastig te vervangen.
Is de klepspeling in orde, ook enorm belangrijk voor een goed megsel.
Dan kan er altijd een luchtlekkage zijn die een sensor in de war brengt.
Ik als monteur zijnde kijk altijd naar de parameters wat de computer ingaat en de computer uitgaat. En een 4-gasmeting. Hieraan kan ik al een hoop zien.
Verder hoe is de staat van de bougies en wat wij heel veel meemaken zijn vervuilde injectoren. Wij doen deze via een testmachine (injectoren uit het voertuig halen) controleren op inspuitbeeld, hoeveelheid opbrengst enz. Daarna gaan ze in een ultrsoonbad om gereinigd te worden.

Mijn ervaring is dat je met normaal rijden toch echt wel een verbruik moet kunnen halen van rond de 1:15 met deze motoren.

Storingen of problemen oplossen zonder foutcode is voor ons een uitdaging.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoog brandstofverbruik 206 1.4 Pop Art (2004)

Berichtdoor Gerbrand » 15 jan 2019, 21:51

Mijn 2000 1.4 met 135000 op de teller gebruik ik elke dag om 80 kilometer te rijden op de snelweg. Met 40km heen en terug kan die van mij wel netjes warm worden. Ik heb het uitgerekend en ik haal 1:14

Op de snelweg draait die van mij altijd 3100 tot 3250 toeren en rijdt ik dus ongeveer 115 maar gezien ik momenteel grotere wielen heb zal ik ongeveer 117 gaan. Daarnaast rijdt ik altijd tussen Meppel en Heerenveen wat vrij rustig is waardoor ik echt amper met de rechtervoet hoef te spelen. verder gooi ik er de goedkoopste benzine in die ik maar kan vinden
Gerbrand
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 24 dec 2017, 11:15


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten