205 1.4 Generation 1998 houdt geregeld in

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

205 1.4 Generation 1998 houdt geregeld in

Berichtdoor graddus » 18 dec 2018, 16:01

Hallo, sinds een aantal maanden rijd ik rond in een leuke vijfdeurs 205 uit 1998. Helaas laat het autootje de laatste tijd steeds vaker een steekje vallen in de vorm van kort inhouden/sputteren. Het gaat zoals de titel al zegt om een 1.4 Generation uit 1998, een injectiemodel dus. Ik heb geprobeerd om enige logica te vinden in het wanneer van het inhouden, maar veel verder dan 'na een rotonde of lange bocht naar links' kom ik niet en heel waterdicht is die redenering ook niet, want vanmiddag had ik het ook twee keer bij het uitrijden van een tunnel en gewoon op een rechte weg. Wie o wie kan mij op het juiste spoor zetten waar ik naar moet beginnen zoeken?
Had ik zoveel tijd als plannen, ik was al klaar geweest
graddus
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 06 apr 2004, 13:05
Woonplaats: Overslag

Re: 205 1.4 Generation 1998 houdt geregeld in

Berichtdoor emiljan » 03 jan 2019, 20:31

Na het vervangen van de bougies en het schoonmaken van het monopoint ding, kwam ik erachter dat het de bobine was, tenminste dat was bij mijn 205 zo. Ook injectorreiniger in de tank gegooid en dat leek ook iets te helpen.
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: 205 1.4 Generation 1998 houdt geregeld in

Berichtdoor graddus » 15 jan 2019, 00:02

Tijd voor een rondje onderhoud dus. Dan moest ik maar eens wat garagetijd plannen voor de kleine.
Had ik zoveel tijd als plannen, ik was al klaar geweest
graddus
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 06 apr 2004, 13:05
Woonplaats: Overslag

Re: 205 1.4 Generation 1998 houdt geregeld in

Berichtdoor ~Orin » 17 jan 2019, 13:36

Bij mij was het simpelweg een sensor die niet goed zijn werk deed en er voor zorgde dat de stappenmotor niet goed zijn werk deed in het opvangen van het gaspedaal.

Even uitlezen met de sleutel methode kan je wellicht het antwoord geven:

met dank aan Bart-Peugeot

ecu uitlezen

Lees de ECU eens uit. Dat doe je zo:

- zet de sleutel in stand 2 van het contact (net voor het starten)
- draai de sleutel door zodat hij net niet start.
- laat na 5 seconde de sleutel los zodat hij weer in stand 2 van het contact komt.
- nu gaat het lampje knipperen met de codes
- dit herhaal je totdat je klaar bent.

Dit blijkt in mij GTI uit 1991 ook zo te werken, ideaal!

En dan hier de bijbehorende codes:

code/ problem
11. / End of test sequence.
12. / Beginning of test sequence
13. / air temperature sensor
14. / injection ntc sensor
15. / fuel pump(s) relay.
21. / throttle switch (idle position).
22. / idle regulation electro-valve.
31. / self-correction richness regulation.
32. / self-correction richness regulation
33. / air flow sensor
34. / canister purge electro-valve.
35. / throttle switch unit (full load position).
41. / engine rpm sensor.
42. / injectors.
43. / detonation sensor regulation.
44. / detonation sensor.
51. / self-correction richness regulation.
52. / self-correction richnes regulation.
53. / battery voltage.
54. / electronic control unit.

Je kan ook via draadjes uitlezen:

1. Sluit een draad aan op aansluiting 17 van connector M720, dit is de groene 2 polige stekker in de linkerbovenhoek van het motorcompartiment.
2. Sluit een draad aan op een goede aarde.
3. Draai de sleutel in het contactslot naar de "on" positie.
4. Hou de 2 draden van stap 1 en 2 gedurende 3 seconden tegen elkaar aan.

Nu gaat het motormanagement-lampje branden. Haal nu de draden van elkaar af.

Het motormanagement-lampje zal nu:
- 1 keer knipperen (Tientallen)
- 1,5 seconde niets
- 2 keer knipperen (1-tallen)

Dit is dus de code 12... Dit geeft aan dat hij met de test begint (zie code-tabel)

Houdt hierna de draden uit stap 1 en 2 weer gedurende 3 seconden tegen elkaar tot
het motormanagement-lampje weer continue brandt.

Haal hierna de draden weer van elkaar af en dan zal het motormanagement-lampje weer gaan branden.

Onthoudt: de eerste knippers zijn voor tientallen, dan 1,5 seconde niets, dan de 2de knippers zijn voor de 1-tallen.

Schrijf de codes die het motormanagement-lampje aangeeft op een papiertje zodat je dit later kan opzoeken in de foutcode-lijst.

Herhaal dit proces tot hij code 11 aangeeft (dit is het einde van de uitlezing)

Druk hierna de draden uit stap 1 en 2 meer dan 10 seconden op elkaar. ( het motormanagement-lampje zou nu weer aan moeten zijn)

Tenslotte nog een extra uitleg, nu met plaatjes:

Heb net mijn foutcode uitgelezen, resulteerde in code 51 en 52, self correction richness regulation..

Heb het als volgt gedaan aangezien niemand hier de foto's wil kan uploaden

Stroomsnoer gebruikt om 1 ader in de groene stekker te steken, andere op de aarde.

Dan contact slot omdraaien tot alle lampjes branden, ook deze, het motormanagement lampje..

Nu de 2 draden aan de andere kant 3 seconden tegen elkaar houden, dan los.

Nu knippert het mm lampje 1x, even uit en dan 2 x knipper.

Nu weer de 2 draden 3 seconden tegen elkaar houden en loslaten, nu knippert mijne 5 keer, even uit, dan 2 keer, code 52, bij de volgende uitlezing code 51.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, aan al deze info.

Mijn GTI laat zich dus heel eenvoudig uitlezen via de sleutel methode, niks geen draadjes nodig.

Of deze methode ook werkt bij een 1.1 met injectie, weet ik niet, maar ik verwacht van wel.

Het is even raar met al die knipperende lampjes, maar als je het door hebt, is het kinderlijk éénvoudig.

Succes!
_________________________________________
Gr, Stan.

Afbeelding
Peugeot 205 Génération 98'
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 751
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten