504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor roschev » 28 dec 2018, 18:02

Stop al jaren de benzine euro 95 in de auto. Alles werkt perfect. Geen pingeling of wat dan ook. Nu gaan ze langzamerhand ethanol toevoegen. De aanduiding e5 en e10. Zie ook artikel bij knac. De vraag: kan ik ook de shell v power tanken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Avatar gebruiker
roschev
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 nov 2014, 21:13

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor A.B.203 » 28 dec 2018, 18:34

Bij de volgende brandstoffen is geen ethanol bijgevoegd; competitie 102 van Firestone, Ultimate 98 van BP en V-power van Shell.
Ik heb er nog geen stickers opgeplakt zien met E 0 en dat is dan wel weer merkwaardig.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Doornekamp33 » 28 dec 2018, 18:57

E0 bestaat niet, de maatschappij is verplicht er E5 bij te plakken, zal over een tijdje ook wel 5% ethanol in moeten komen.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor RobinHoed » 28 dec 2018, 23:40

Tijdje terug dezelfde vraag in een ander draadje. Heb toen alle leveranciers gemaild en dit als antwoord gekregen.

Esso
E5 bevat 0 – 5% Ethanol.
95 bevat meestal 4.7 to 4.8 % Ethanol
98 bevat meestal ETBE maar geen Ethanol, (hoewel Ethanol kan erin voorkomen)
Precieze waarden op ethanolinhoud zijn niet beschikbaar, omdat dit van batch tot batch

BP:
In E95 zit tot max 5% Ethanol,
In Ultimate E98 zit geen Ethanol
Er is geen E0/0% sticker dus daarom maar E5 op de E98 geplakt

Shell:
In E95 zit 5% Ethanol en zal naar 10% gaan. In belgie is dit al.
Shell V-power is vrij van ethanol

Tango:
E95 bevat maximaal 5% Ethanol
Super plus 98 heeft geen Ethanol

Tamoil
In alle benzine binnen NL zit een X percentage Ethanol. Leveanciers kunnen dus niet claimen dat er niets in zit.
E95 heeft ongeveer 4,8% Ethanol

TINQ
E5 maximaal 5%
E10 maximaal 10%
Dit kan per batch varieeren

Total
E5 is maximaal 5%

Dirk al iets van de Esso gehoord ?


Sent from my SM-A750FN using Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor roschev » 29 dec 2018, 11:36

Thanks voor duidelijke uitleg. Vooral laatste bericht. Ga nu checken of je gewoon v power in de tank kan stoppen, zonder dat de motor gek gaat doen van de peugeot 504. Of dat ik allerlei problemen krijg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Avatar gebruiker
roschev
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 nov 2014, 21:13

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Doornekamp33 » 29 dec 2018, 12:03

V-Power kun je gewoon tanken, geen enkel probleem, is gewoon Euro benzine zonder bio troep en een hoger octaan, en nog betere reinigings middelen dan euro 95.

Maar de ethanol zit aleen paar jaar in de Euro 95, was je dat nog niet ter oren gekomen, moet alleen meer gaan worden de komende jaren.

Enige wat je misschien hebt is dat er geen lood(vervanger) inzit, zit ook niet in de gewone 95 trouwens, en als je geen geharde klepzittingen hebt kan dit op termijn een koprevisie kosten.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor roschev » 29 dec 2018, 12:16

Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Avatar gebruiker
roschev
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 nov 2014, 21:13

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 jan 2019, 23:44

Het is een heel gepuzzel inderdaad.
Ik luister meestal naar de motor, geen gepingel of gerammel oké.
Tank meestal 98 indien voorhanden.
Vervangers voeg ik nooit toe, klepzetels blijven vooralsnog netjes, ook na 40-50-60-70-80.000 gereden kilometers of meer, behalve dan op LPG.
Op 95 gaat soms goed niet altijd, bij extra belasting van de motor vaak gepingel.
Wordt over de hele breedte genomen, redelijk ontmoedigd het oldtimer jargon.
Enfin dat weerspiegelt zich ook op het weggebruik. Je komt nog maar zeer sporadisch iets leuks klassoeks tegen. De verkoop uitgezonderd het heel exclusieve segment ligt op zijn gat.
Ik was weer eens in Brazilië, zit regelmatig in een Über of een huurauto die probleemloos op LPG, benzine, ethanol of een combinatie daarvan lopen. Verbruik Ethanol ligt wat hoger, andere ontbrandings temperatuur, toch hebben ze dat daar wel goed onder de knie.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor roschev » 05 jan 2019, 15:11

Hallo allemaal. Lijkt me de shell v power van de lijst kan. Zit namelijk ook ethanol in. Zie sticker e5 op de sticker. Ga ik niet voor de oldtimer tanken ☹Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Avatar gebruiker
roschev
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 nov 2014, 21:13

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Doornekamp33 » 05 jan 2019, 15:22

V-Power is ethanol vrij, van de EU moet er E5 bij de benzine varianten van 0 tot 5% ethanol en E10 als er meer dan 5% inzit en B7 bij de Diesel.
Dit om er een 1 europese standaard van te maken.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor EJH405 » 07 jan 2019, 00:06

Ik heb me wat verdiept in wetenschappelijke publicaties over de invloed van ethanol op benzine-brandstofsystemen. Mijn conclusies:

E5 komt al jaren uit de pomp, eigenlijk alle auto's doen het er wel op en worden er niet echt slechter van. Toevoegen van wat ethanol gebeurt al jaren.

E10, dwz 10% ethanol, is een heel ongunstige verhouding voor diverse kunststoffen. Dwz dat ze van E10 meer te leiden hebben dan E5 of E85 (waar ze bv in Brazilië op rijden).
Bovendien tast het bepaalde soorten aluminium aan en maakt het vastzittende vuil los in brandstoftank en leidingen. En het ontmengt als je het een jaar ofzo laat staan, dus niet tanken voor de winterslaap.

Dus E5 gewoon mee doorgaan en E10 niet doen tenzij je zeker weet dat het kan.

Voor de XU7 en XU10J2 motor ben ik een risico-analyse gestart, per onderdeel in het systeem (injectie), op grond van het materiaal waar het onderdeel van gemaakt is, en of het onderdeel na 2000 nog toegepast werd door Peugeot. Binnenkort meer..
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Mockenrue » 07 jan 2019, 01:28

Tamoil schreef:In alle benzine binnen NL zit een X percentage Ethanol. Leveanciers kunnen dus niet claimen dat er niets in zit.


Da's een flink statement.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor Dirk Jan van Berckel » 28 apr 2019, 12:26

Als je e5 tank dan bij iedere tankbeurt ook nog loodvervanger toevoegen ?
Dirk Jan van Berckel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 apr 2019, 21:24

Re: 504 coupe v6 carburateur benzine e5,e10

Berichtdoor A.B.203 » 28 apr 2019, 18:03

Onlangs een lezing hierover bijgewoond en daar het volgende vernomen. Er zijn in NL drie merken zonder ethanol; Shell V power, BP ultimate en Firezone 102. De sticker met E5 is men wettelijk verplicht er bij te plakken. Overigens varieert het ethanolpercentage bij de overige brandstoffen behoorlijk en is momenteel soms al wel 9%.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten