404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor DaveRotterdam » 21 jan 2019, 12:52

Hallo allemaal,

M’n 404 heeft me sinds de aanschaf (nu anderhalf jaar geleden) nog niet één keer in de steek gelaten. Warm of koud, hij start elke dag weer en brengt me vrijwel dagelijks waar ik moet wezen.

Hij loopt over het algemeen wel wat schokkerig. Stationair loopt ‘ie hartstikke mooi, maar op de wat lagere toeren in z’n vier wordt je wat door mekaar geschud. Ook op de rijksweg (100 km/u) loopt de auto beduidend beter als ik de choke een heel klein stukje uittrek. Dat doe ik dus de laatste tijd maar, want dan zit je een stuk lekkerder in de wagen.

Is dat een kwestie van afstellen?
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor 404noir » 23 jan 2019, 15:36

nee, ik denk niet dat je het met alleen afstellen redt.
er zijn nl. maar weinig zaken die afstelbaar zijn aan die carburateur: stationair mengsel, stationair toerental, vlotterniveau en acceleratiepomp slag. Dan houdt het wel zo'n beetje op.

Afgaand op hoe jij het probleem beschrijft denk ik dat het mengsel te arm is tijdens het rijden. Dat kan op 2 manieren ontstaan: of lucht te veel of brandstof te weinig.

lucht te veel:
Waar dan? Op de aansluiting spruitstuk/cilinderkop of aansluiting carburateur op spruitstuk, tussen gasklepdeel en carburateur body, op de aansluiting van het vacuumslangetje dat naar de verdeler gaat.
En dan is er nog 1 plek die problematischer is: er kan ook valse lucht langs de gasklep-as worden aangezogen als de gaten waarin die as lagert zijn uitgeslagen... dat is gewoon slijtage. Symptomen zijn slecht onstabiel stationair draaien, slecht starten met warme motor. je kan de diagnose stellen door de warme motor stationair te laten draaien en bijv. remmenreiniger op de draaipunten van de gasklep-as te spuiten. Gebeurt er niks? OK, er wordt op die plek gene valse lucht aangezogen. Gaat ineens het toerental een stukje omhoog als je er remmenreiniger op spuit? Dan heb je aangetoond dat langs de gasklep-as valse lucht wordt aangezogen.
De zelfde testmethode kan je ook gebruiken voor testen van dichtheid van pakkingen tussen kop-spruitstuk-carburateur

brandstof te weinig:
verstopte filters? er zit in het aansluittuitje voor de benzineslang een heel klein gaasfiltertje die gemakkelijk verstopt kan raken door roestschilfers (uit de tank)
Meestal zit er in de benzineslang ook nog ergens een lijnfilter die vol kan zitten.
Check ook de acceleratiepomp op lekkage want als deze lekt wordt er bij acceleratie te weinig B ingespoten als je gas bij geeft. (de zgn. acceleratie verrijking) Het membraan kan lek zijn of de schroefjes kunnen los zitten.
Vaak is B-lekkage wel te zien als een geel-bruinige aanslag aan/onder de acceleratiepomp.
Het kan ook zijn dat het vlotterniveau te laag staat afgesteld.

ik zou gewoon de carburateur en het inlaatspruitstukje er af schroeven en alle pakkingen controleren en de carburateur zelf helemaal uit elkaar nemen (pas op, in 1 van de kanaaltjes zit een balletje dat dient als check-valve , raak die niet kwijt!) , schoonmaken (kanaaltjes doorblazen met perslucht) en voorzien van nieuwe pakkingen/membraan. Dan alles weer monteren, nieuwe schone lijnfilter in de benzineslang, stationair mengsel weer afstellen. Grote kans dat het dan goed is.
(zeg ik uit eigen ervaring met mijn '61er 404 die 10+j had stil gestaan. Met correct afgestelde kleppen, correct afgestelde ontsteking en perfect schone carburateur gemonteerd met nieuwe pakkingen kon mijn 404 blok stationair zonder sputteren 400tpm draaien en kon ik met 40km/h in 4 rijden en met gas bij zonder gestotter versnellen. En dat gewoon op euro95 benzine. Ik reed er met gemak 1:11 mee)
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor Frank.04 » 26 jan 2019, 16:14

Zonder zeikerig over te willen komen: de 404 heeft geen choke, maar een mengselverrijker.

Met een conventionele choke wordt met een vlinderklep de luchtstroom beperkt, zodat er een rijker mengsel ontstaat waardoor ook bij koude motor deze goed start en optrekt. (men smoort de luchttoevoer, in het Engels: to chocke)

Een beter systeem is om bij koude motor extra benzine toe te voegen en dat is wat er gebeurt bij de 404 carburatie.

Met de trekknop onder (of op) het dashboard open je een bypass waardoor er extra benzine wordt toegevoegd.

Bij de auto van Dave is dat kennelijk ook bij warme motor nodig, wat duidt op onvoldoende benzinetoevoer via de normale weg.

Ik ben het eens met 404 noir voor wat betreft de mogelijkheden die hij noemt, al denk ik niet dat het in valse lucht zit, want dan krijg je meestal een hogere stationair loop.

Mijn advies is om de carburateur open te make en inwendig te reinigen, eventueel ultrasoon.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor DaveRotterdam » 31 jan 2019, 21:45

Dank voor je reactie, ik ga één en ander eens proberen. Wellicht vooral de toevoer-infrastructuur goed reinigen. Volgens mij rij ik in jouw oude 404, een zwarte Berline, zou dat kunnen?


404noir schreef:nee, ik denk niet dat je het met alleen afstellen redt.
er zijn nl. maar weinig zaken die afstelbaar zijn aan die carburateur: stationair mengsel, stationair toerental, vlotterniveau en acceleratiepomp slag. Dan houdt het wel zo'n beetje op.

Afgaand op hoe jij het probleem beschrijft denk ik dat het mengsel te arm is tijdens het rijden. Dat kan op 2 manieren ontstaan: of lucht te veel of brandstof te weinig.

lucht te veel:
Waar dan? Op de aansluiting spruitstuk/cilinderkop of aansluiting carburateur op spruitstuk, tussen gasklepdeel en carburateur body, op de aansluiting van het vacuumslangetje dat naar de verdeler gaat.
En dan is er nog 1 plek die problematischer is: er kan ook valse lucht langs de gasklep-as worden aangezogen als de gaten waarin die as lagert zijn uitgeslagen... dat is gewoon slijtage. Symptomen zijn slecht onstabiel stationair draaien, slecht starten met warme motor. je kan de diagnose stellen door de warme motor stationair te laten draaien en bijv. remmenreiniger op de draaipunten van de gasklep-as te spuiten. Gebeurt er niks? OK, er wordt op die plek gene valse lucht aangezogen. Gaat ineens het toerental een stukje omhoog als je er remmenreiniger op spuit? Dan heb je aangetoond dat langs de gasklep-as valse lucht wordt aangezogen.
De zelfde testmethode kan je ook gebruiken voor testen van dichtheid van pakkingen tussen kop-spruitstuk-carburateur

brandstof te weinig:
verstopte filters? er zit in het aansluittuitje voor de benzineslang een heel klein gaasfiltertje die gemakkelijk verstopt kan raken door roestschilfers (uit de tank)
Meestal zit er in de benzineslang ook nog ergens een lijnfilter die vol kan zitten.
Check ook de acceleratiepomp op lekkage want als deze lekt wordt er bij acceleratie te weinig B ingespoten als je gas bij geeft. (de zgn. acceleratie verrijking) Het membraan kan lek zijn of de schroefjes kunnen los zitten.
Vaak is B-lekkage wel te zien als een geel-bruinige aanslag aan/onder de acceleratiepomp.
Het kan ook zijn dat het vlotterniveau te laag staat afgesteld.

ik zou gewoon de carburateur en het inlaatspruitstukje er af schroeven en alle pakkingen controleren en de carburateur zelf helemaal uit elkaar nemen (pas op, in 1 van de kanaaltjes zit een balletje dat dient als check-valve , raak die niet kwijt!) , schoonmaken (kanaaltjes doorblazen met perslucht) en voorzien van nieuwe pakkingen/membraan. Dan alles weer monteren, nieuwe schone lijnfilter in de benzineslang, stationair mengsel weer afstellen. Grote kans dat het dan goed is.
(zeg ik uit eigen ervaring met mijn '61er 404 die 10+j had stil gestaan. Met correct afgestelde kleppen, correct afgestelde ontsteking en perfect schone carburateur gemonteerd met nieuwe pakkingen kon mijn 404 blok stationair zonder sputteren 400tpm draaien en kon ik met 40km/h in 4 rijden en met gas bij zonder gestotter versnellen. En dat gewoon op euro95 benzine. Ik reed er met gemak 1:11 mee)
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor DaveRotterdam » 31 jan 2019, 21:59

Hoi Frank,

Ah, duidelijk. Ik dacht dat een choke altijd extra benzine toevoegde; bij de 404 dus sowieso.

De motor loopt stationair hartstikke mooi. Ik ga het maar eens allemaal schoonmaken.ik denk namelijk dat de kar een stuk beter kan rijden dan nu. M’n garagehouder heeft ook weleens gezegd dat de vierde cilinder niet altijd meedoet...

Frank.04 schreef:Zonder zeikerig over te willen komen: de 404 heeft geen choke, maar een mengselverrijker.

Met een conventionele choke wordt met een vlinderklep de luchtstroom beperkt, zodat er een rijker mengsel ontstaat waardoor ook bij koude motor deze goed start en optrekt. (men smoort de luchttoevoer, in het Engels: to chocke)

Een beter systeem is om bij koude motor extra benzine toe te voegen en dat is wat er gebeurt bij de 404 carburatie.

Met de trekknop onder (of op) het dashboard open je een bypass waardoor er extra benzine wordt toegevoegd.

Bij de auto van Dave is dat kennelijk ook bij warme motor nodig, wat duidt op onvoldoende benzinetoevoer via de normale weg.

Ik ben het eens met 404 noir voor wat betreft de mogelijkheden die hij noemt, al denk ik niet dat het in valse lucht zit, want dan krijg je meestal een hogere stationair loop.

Mijn advies is om de carburateur open te make en inwendig te reinigen, eventueel ultrasoon.

Succes!
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor 404noir » 02 feb 2019, 01:31

DaveRotterdam schreef:Dank voor je reactie, ik ga één en ander eens proberen. Wellicht vooral de toevoer-infrastructuur goed reinigen. Volgens mij rij ik in jouw oude 404, een zwarte Berline, zou dat kunnen?


als het AR-80-10 is was dat inderdaad mijn auto geweest.
Ik heb daar destijds de hele carburateur van gereviseerd inclusief acceleratiepomp membraan.
Heb er ook een nieuwe lijn filter in de aanvoerleiding gezet. en de pomp op het blok open gemaakt en van binnen schoon gemaakt.
Ook heb ik met perslucht van onder de motorkap de leiding naar de tank door geblazen. Die leiding was goed open en de tank zelf van buiten nog erg roestvrij.
Van binnen weet ik niet maar echt slecht kan de tank niet zijn want dan had het filter binnen no time weer vol gezeten.

Ik hoop dat je het probleem kan fixen!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: 404 loopt lekkerder met klein beetje choke

Berichtdoor DaveRotterdam » 02 feb 2019, 13:50

404noir schreef:
DaveRotterdam schreef:Dank voor je reactie, ik ga één en ander eens proberen. Wellicht vooral de toevoer-infrastructuur goed reinigen. Volgens mij rij ik in jouw oude 404, een zwarte Berline, zou dat kunnen?


als het AR-80-10 is was dat inderdaad mijn auto geweest.
Ik heb daar destijds de hele carburateur van gereviseerd inclusief acceleratiepomp membraan.
Heb er ook een nieuwe lijn filter in de aanvoerleiding gezet. en de pomp op het blok open gemaakt en van binnen schoon gemaakt.
Ook heb ik met perslucht van onder de motorkap de leiding naar de tank door geblazen. Die leiding was goed open en de tank zelf van buiten nog erg roestvrij.
Van binnen weet ik niet maar echt slecht kan de tank niet zijn want dan had het filter binnen no time weer vol gezeten.

Ik hoop dat je het probleem kan fixen!


Aha, duidelijk. Er zit inmiddels een andere carburateur op (sinds een jaar). Het is inderdaad jouw auto geweest! Tof hoor, heb er elke dag lol van!
DaveRotterdam
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 nov 2017, 12:14


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron