Kleppendekselpakking EW10J4

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 15 maart 2019, 18:50

Hallo allen, de achterste kleppendekselpakking van onze 2.0ltr lekt. Is vervangen een tijdrovende klus? Dank voor bericht.
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Robert_Eefting » 15 maart 2019, 23:33

Nee dat valt wel mee, is vrij snel te doen.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 04 apr 2019, 07:30

Dank je wel Robert, ga ermee aan de gang. Volgende uitdaging zag ik ook, de krukaskeerring. Daarvoor heb ik voorlopig een additief toegevoegd aan de olie. Lijkt te helpen.
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Doornekamp33 » 04 apr 2019, 08:35

Oei, een adaptief tegen lekken aan de olie toevoegen in de EW10J4, nu maar hopen dat het geen klepstoter schade veroorzaakt. :( :(
Doornekamp33
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 27 apr 2019, 08:46

Waarom zou dit een risico kunnen zijn? Ik hoor het graag, bedankt.
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Doornekamp33 » 28 apr 2019, 06:12

Omdat de EW10J4 klepstoters heeft met te kleine kanalen die snel dicht gaan zitten waardoor de kleppen gaan tikken, de stoters zijn al gevoelig voor de verkeerde olie waardoor dat probleem kan optreden.
Als ze gaan tikken en je bent er snel bij met een flusch heb je kans dat je het nog schoon krijgt, zo niet is een kop revisie nodig met nieuwe klepstoters, men monteert dan meestal de stoters van de oudere 1.8 die dat probleem niet heeft.
Klepstoters en bij materiaal zit je kwa kosten al boven de 900 euro, komt er nog een distributie setje bij en 1.5 dag sleutelen.
Doornekamp33
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 30 apr 2019, 20:47

Okay, dank je wel voor de info. De EW blokken zijn inderdaad wat gevoeliger, verbruiken stukken meer olie dan de XU en je hoort de stoters al snel. Ik heb in een andere 406 een EW7 blok, daarin al jaren de wat dikkere 10W40. Gelukkig probeemloos, olieverbruik relatief hoog maar stabiel. Zal even kijken wat ik mbt de EW10 en het additief nu nog kan doen.
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Doornekamp33 » 30 apr 2019, 21:11

Olieverbruik is voor een groot deel te herleiden naar de carterventilatie als dat er op zit, daar word de olie doorgeperst en verbrand.
Ik heb hem bij mij gewoon afgedopt, de eerste EW10j4 blokken hadden er een plaatje op.

En 10w40 zou ik niet gebruiken, voorkeur is heel cliche voor Peugeot, de Total 5w40 quarts 9000 en niet de energy variant, daar is mijn ervaring mee, en van anderen ook dat die daar het minst van lust.
Doornekamp33
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 02 mei 2019, 19:27

Weer nuttige info. Waar moet ik de carterventilatie het beste zoeken?
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Doornekamp33 » 03 mei 2019, 12:12

Is een slang die achter op de motor zit, staat hier op de forum een post van ene JW die daarvoor een hulpstukje (soort paddestoel) verkoopt die je er dan indrukt zoodat de olie terug loopt, maar compleet afdoppen kan ook op het carterkant.
Doornekamp33
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Rhodes » 17 mei 2019, 13:15

Het afdoppen vd carterventilatie met de paddenstoel lijkt me wat overdreven. Ik vul af en toe wat olie bij.
Met betrekking tot de toevoeging aan de motorolie om pakking weer weker te maken en olielekkage of zweten terug te dringen: ik heb in mijn EW7J4 al langere tijd een lekstop-achtige toevoeging en dat helpt vooralsnog prima. Veroorzaakt geen nevenschade. Ik hoop dat het zo ook bij de EW10J4 gaat.
Avatar gebruiker
Rhodes
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 apr 2014, 08:40

Re: Kleppendekselpakking EW10J4

Berichtdoor Doornekamp33 » 18 mei 2019, 04:35

En die toevoeging is nu juist niet aan te raden in EW10J4, de kans op dicht slibbende klepstoters is enorm als die geen modificatie heeft gehad waardoor je een kop revisie kan gaan doen,
of doof worden van het tikken van de kleppen.
En juist de modificatie bestaat uit het monteren van de klepstoters van de EW7. :wink: :wink:
En als die weinig olie gebruikt, rustig af en toe bijvullen, enige is dat 75% van het gebruik juist via de carter-ventilatie komt, als je dat opvangt heb je de grootste boosdoener al gehad.
Doornekamp33
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten