Herkend iemand dit probleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor RobinHoed » 28 maart 2019, 12:52

Sinds de aanschaf van de 203 heeft het altijd al behoorlijk naar uitlaatgassen gestonken in de auto, de laatste tijd is dit nog erger geworden.
Probleem altijd meer naar voren gezocht en oa schutboard gaten goed afgedicht, uitlaatpakkingen gekocht etc.

Auto staat nu echter bij Serge van Sok Productions en die heeft geconstateerd dat de achterklep een kier heeft en enigszins ontwricht is.
Tijdens het rijden zouden dus de uitlaatgassen naar binnen gezogen kunnen worden. De achter demper is ook meer gaan lekker, wat zou verklaren waarom het steeds meer begon te ruiken in de loop der tijd.

Oplossing zou zijn om de achterklep te stellen, maar deze sluit deels niet goed af omdat het rubber veels te stug is en dus niet goed mee veert waardoor de kier blijft.
Series04 verkoopt nog originele rubbers per meter, de vraag is echter zijn deze wel soepel of in de loop der tijd ook stug geworden.

Heeft iemand ervaring met het aanschaffen / vervangen van deze rubbers en de kwaliteit ervan ?
Heeft iemand anders ook dit probleem gehad dat de 203 behoorlijk ruikt naar uitlaatgas / benzine ?

Wellicht past de rubber van de 403 ook en beter van kwaliteit.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor Mb trac » 28 maart 2019, 18:54

Het naar binnen zuigen van de uitlaatgassen is een bekend fenomeen.
Achter de auto ontstaat een vacuum,natuurlijk in mindere mate bij onze gestroomlijnde bolides :D

De kwestie van de juiste rubbers is niet eenvoudig.
Ik ben van mening dat de meeste repro-rubbers te hard zijn door een teveel aan recycling-materiaal.
Toevallig deze winter het achterkleprubber vervangen.
Dit lag nieuw in de kofferbak bij de aankoop en was nog redelijk soepel.
Het afstellen van de kofferklep vergt echter wel wat aandacht.
Ik had na het vernieuwen van het rubber in eerste instantie ook een kier.

Probeer jezelf voor de aanschaf te overtuigen van de kwaliteit/soepelheid.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor A.B.203 » 28 maart 2019, 20:01

Hoi Robin, de afgelopen jaren heb ik ruim 30.000 km met de 203 gereden. In de cabine ruik je een "oude" autolucht maar geen benzine of uitlaatgassen. De koffer sluit matig en de rubber zijn oud en wat korrelig. Wel heb ik hier en daar wat rubbers van de portieren vernieuwd, met als resultaat dat de deuren niet goed meer sloten en één zelfs niet meer dicht kon. Met name de rubbers bij de scharnieren zijn te dik en te stug, ben het helemaal eens met de vorige reactie. Was afgelopen maandag bij iemand die nieuwe rubbers in de tochtramen had gemonteerd maar hij kreeg de ramen ook niet meer dicht. Wat je bij de koffer als proef zou kunnen proberen is, rubber strippen op of naast de bestaande aan te aanbrengen waardoor je de kieren goed afsluit. Je hebt rubber of een ander zacht materiaal met een plakstrip of je kan het materiaal cq rubber er met een polymer kit op of tegenaan lijmen. Als de lucht dan wegblijft zit je op het goede spoor. Is je aangepaste tankaansluiting nu geheel lekvrij, zitten de slangenklemmen goed vast en is ook de unit van de benzinemeter in de koffergoed dicht, zijn de benzineslangen in en onder de auto en/of de vulpijp niet poreus geworden door de ethanol? ? Geloof ook wel dat er rijdend een soort van vacuum ontstaat maar dat zoiets bij de 203 in staat is om de uitlaatgassen het interieur in te zuigen zou ik niet durven zeggen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor Kees » 28 maart 2019, 22:11

Je zou de kieren tijdelijk kunnen afplakken met gaffertape (ducttape) en kijken of de stank dan verdwijnt. Ik heb met mijn 404 ook een tijd rondgereden zonder kofferbakrubber en soms rook ik dan ook uitlaatgas als ik op benzine reed. Meestal rijd ik op LPG, dat stinkt niet zo. Het lijkt ook wel of moderne benzine in een oldtimer meer stinkt dan de benzine vroeger deed. Of lijkt dat maar zo? Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor Dirk85 » 29 maart 2019, 16:34

Mijn auto ruikt ook enorm van binnen. Zet altijd het dakraam een klein beetje open en dan is het te doen.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor RobinHoed » 29 maart 2019, 18:45

Ok bedankt voor de tips en ervaringen allemaal. Voordat ik naar Griekenland ga in oktober, moet dit probleem opgelost zijn in ieder geval.

Eerst wordt de demper vervangen en een stuk gelast bij de overgang. Blijft het probleem zich voordoen, dan inderdaad de kofferbak even afdichten en kijken of dit de oorzaak is.

Indien dit het geval is, de rubbers vervangen of inderdaad extra toevoegen om de kieren te dichten.

Laat de voortgang even weten binnenkort.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor 203 » 29 maart 2019, 19:57

Hoi, misschien kan deze firma u helpen aan een juiste achterkleprubber hebben veel van 203.
http://www.neoretrofrance.com
Succes
203
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 feb 2007, 13:43
Woonplaats: Belgie

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor jacqabe » 30 maart 2019, 08:47

Mijn oude kofferbakrubber was totaal vergaan en er kwam tijdens een regenbui altijd wat water in. Dus een nieuwe er in geplakt van Neo-retro. Daarna sloot de koffer voor geen meter meer, het rubber was veel te stug.
Heb bij gebrek aan een goed rubber zelfklevende tochtstrip (foam) er in geplakt en de koffer sluit prachtig en geen druppel water meer. Mocht ik iets beters tegenkomen dan kan het er zo weer uit maar tot die tijd laat ik het lekker zitten.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor peuherbie » 21 jul 2019, 13:23

Al gedacht om een hulpstuk te plaatsen aan de uilaat.
Had er in de 404 ook last van
Heb toen een chromen hulpstuk op uitlaat gezet,
Die de uitlaatgassen afbuigen naar onderen.
Werkt prima
peuherbie
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 03 mei 2007, 14:20

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor Dirk85 » 25 jul 2019, 10:14

hmm.. dat is ook 'n idee wat wel eens te proberen is.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor RobinHoed » 25 jul 2019, 11:03

Zeker een goede tip, heb wel een sierstuk, maar niet die "schelp" die naar beneden wijst.

Sinds ik een nieuwe einddemper heb, scheelt het ook al een heel stuk. Die andere had wat gaatjes hier en daar door roest.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Herkend iemand dit probleem

Berichtdoor peuherbie » 20 aug 2019, 22:53

Kunt het ook aan je eigen uitlaat doen .
Onderzijde half inzagen en dan achter de zaagsnede de uitlaat dicht slaan.
peuherbie
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 03 mei 2007, 14:20


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten