temperatuurmeter

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

temperatuurmeter

Berichtdoor martin1969 » 30 sep 2018, 20:04

ik heb een 404 uit 73 die naar mijn idee te warmt wordt, af en toe gaat nl.het rode lampje branden. Nou lees ik her der dat er mensen zijn met een temperatuurmeter in de auto. Is dit iets wat origineel te krijgen is of moet je dit zelf inbouwen?? met bijv een vdo meter
martin1969
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 mei 2018, 21:29

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Jaap404 » 28 aug 2019, 19:48

Edward van Zanten van Peugeauto in Ravenstein verkoopt een meterset voor de oliedruk en koelwatertemperatuur.
Jaap404
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 nov 2018, 18:28
Woonplaats: Tzum

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor RobinHoed » 28 aug 2019, 21:21

Weet niet of dit origineel verkrijgbaar is, maar heb deze meters bij Edward gekocht en door hem laten plaatsen.

Je kunt natuurlijk ook VDO of elke ander merk kopen. Maar ik vind deze persoonlijk erg mooi en zien er authentiek uit in de 203.

Ander voordeel is dat deze meters volledig mechanisch zijn en er dus geen stroom voor nodig is.

Er zit een sensor op het oliefilter voor de oliedruk en een sensor op de waterslang op de radiateur.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 29 aug 2019, 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Michael » 29 aug 2019, 08:09

weet je zo wat zo'n setje kost ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor RobinHoed » 29 aug 2019, 11:45

Michael schreef:weet je zo wat zo'n setje kost ?
165 incl alle montage materialen en aansluitingen

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RobinHoed op 29 aug 2019, 18:13, in totaal 1 keer bewerkt.
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Mb trac » 29 aug 2019, 17:20

Met alle respect,

Dit is niet de juiste plek om de oliedruk te meten.
In het geval van een vervuild oliefilter wordt hier nog steeds de volle oliedruk op de meter weergegeven.
De oliedruk moet worden gemeten in de smeerkanalen in het motorblok,dus aan de binnenzijde van het oliefilter.
Dit is ook het kanaal waar de originele oliedrukschakelaar gemonteerd is.
Als je hier meet,zul je zien dat de oliedruk een stuk lager uitvalt.
Omdat de oude papieren filters snel vervuilen dus even een aandachtspuntje.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor RobinHoed » 29 aug 2019, 18:44

Dat doet geen afbreuk aan de meter en zijn functionaliteit zelf natuurlijk :D

Ben in ieder geval zelf niet kundig genoeg om een druksensor aan te sluiten op het originele smeerkanaal.

Vervuild oliefilter is bij mij niet van toepassing aangezien ik deze elk jaar verschoon / vervang net als de olie zelf.
Dus de meter is een mooie graad meter of er iets speelt onderweg omdat ik weet dat ik tussen de 2,5 en 3 bar zit afhankelijk van toeren/snelheid.


Mocht ik lekkage hebben of een verstopt filter hebben zal de druk zakken en dus tijd om even de handjes vies te maken
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Mb trac » 29 aug 2019, 19:15

Als je filter vervuilt zal op deze manier de druk juist toenemen .
Deze wijze van meten geeft geen enkele indicatie van de smering van de lagers.
Ook een nieuw filter heeft een bepaalde weerstand en vooral de NOS papieren HIFI filters.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor RobinHoed » 29 aug 2019, 19:35

Mb trac schreef:Als je filter vervuilt zal op deze manier de druk juist toenemen .
Deze wijze van meten geeft geen enkele indicatie van de smering van de lagers.
Ook een nieuw filter heeft een bepaalde weerstand en vooral de NOS papieren HIFI filters.


Geeft een betere indicatie dan geen druk meter en alleen vertrouwen op het rode lampje op het dashboard :lol:

Meter geeft een goede indicatie van de smering tov van de huidige standaard.

Tips voor aansluiten van een druksensor rechtstreeks op het smeerkanaal zijn meer dan welkom. Laat me hier graag over informeren, kun je jouw kennis delen ?
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Mb trac » 29 aug 2019, 19:43

De originele oliedruksensor heeft een schroefdraad van m18x1,5.
Dit is een gangbare schroefdraad uit de luchtremmenwereld van vrachtwagens.
Van daaruit kun je verder bouwen naar je manometer evt. gecombineerd met een schakelaar voor het oliedruklampje(T-stuk)
Deze aanboring van een origineel oliefilterhuis vind ik niet zo fraai.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor peugeauto » 30 aug 2019, 23:14

Misschien de wet van Pascal vergeten ?
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Mb trac » 31 aug 2019, 07:30

Nee,die ben ik niet vergeten.
Deze is alleen van toepassing op de voortplanting van druk in een GESLOTEN vat.
In een oliekringloop in de motor ontwijkt de oliedruk op meerdere plaatsen: krukaslagers,nokkenaslagers,tuimelaars.
Daarom is het zaak om de oliedruk te meten in het hoofdsmeerkanaal,daar waar de oliedrukschakelaar ook zit.
Ik heb dit bij meerdere motoren gedaan met een eenvoudige testaansluiting.
Nogmaals, bij de meting voor het hoofdfilter wordt slechts de toestand van de oliepomp aangegeven en niet de daadwerkelijke druk op b.v. de krukaslagers.
Maar laten we er hier geen pennestrijd van maken.
Feit is,dat bij geen enkel merk de olieduk op deze wijze wordt gemeten.
Ik snap best dat het wat moeilijker is om bij de oliedrukzender een meetpunt te maken waarbij ook nog oliedruksensor(lampje)
mee kan doen.De bestaande met het zuigertje zal vervangen moeten worden door een membraamsensor van VDO o.i.d.op een T_stuk.
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor peugeauto » 02 sep 2019, 09:34

Meneer vroeg om een temperatuur meter , daar ging dit topic over . Dus ja die kan je monteren , maar zou eerst met de sensor beginnen van de cilinderkop . deze stuurt je lampje aan als motor over een bepaalde waarde komt mbt temperatuur .
7.3007 of 7.4030 van facet zou moeten passen . Als je toch een temperatuur meter wil kan je die ook los bestellen met enkel montage plaatje , wijzerplaat ook in zwart leverbaar .

Dan over de aansluiting olie druk , ik heb gister de proef op de som gedaan , omdat we geen pennenstrijd willen :lol:
Druk gemeten met warme motor , stationaire 2.3 bar
Zonder olie filter , stationaire 2.3 bar
Olie filter voor 2/3 dicht geplakt met tape , stationaire 2.3 bar
Ook met verhoogt toerental geen verschillen gemeten !

Dus geen enkel verschil , omdat de olie pomp de olie druk tot aan de nokkenas/krukas op druk staat met of zonder olie filter , de druk zal overal gelijk zijn . De druk zal anders worden als de olie zeef verstopt raakt en te weinig olie wordt aan gezogen , olie te heet wordt en dunner is . De druk zal zakken als je lagers overmatige slijtage vertonen en de olie pomp niet genoeg olie kan pompen om tegen druk te leveren .
Het idee van je T-stuk had ik al lang overdacht omdat je daar gelijk in hebt om daar de olie druk te meten . Alleen is dat niet mogelijk op een eenvoudige manier , namelijk de bolling van je nokkenas en de voet van je benzine pomp geven problemen om het passend te krijgen , Alles is te maken , dat klopt . Maar hier zal een prijskaartje aan hangen . Daarom gekozen om auto zo origineel mogelijk te houden . Wil je de boel weer ombouwen , is het een kwestie van je filter huis vervangen . die liggen nog overal voor weinig .
Peugeot geeft je leven kleur
peugeauto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 27 aug 2008, 19:47
Woonplaats: Ravenstein

Re: temperatuurmeter

Berichtdoor Michael » 02 sep 2019, 12:14

Duidelijke taal .
En... alleen bij grote oliestroom neemt de weerstand over het filter toe .
Bij de 404 heb ik een T stukje gesoldeerd in de olieleiding van de kop , achterop de motor .
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten