tips voorwielophanging

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

tips voorwielophanging

Berichtdoor peter_l » 18 aug 2004, 22:37

Recent heeft mijn vriendin een 204 uit 1975 aangeschaft, rijdt prettig. Maar vandaag een ouder model gekocht en die rijdt een tikkeltje beter. Schakelt soepeler maar vooral uit de voorwielophanging komen geen piep en skwiek geluiden.
Ik mag aannemen dat er in de voortrein wel her en der wat rubbers zitten, zou dat het verschil maken in wel of geen gepiep en gebonk? En is dat redelijk makkelijk zelf te vervangen (ik heb een brug) ?
peter_l
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 jun 2004, 07:42
Woonplaats: Amsterdam

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor micheldeman » 19 aug 2004, 12:30

Dat kan zeker aan rubbers liggen, ook de silentblocks voor de stabilisatorstang kunnen een oorzaak zijn. Misschien dat de schokbrekers als ze versleten zijn ook gebonk kunnen veroorzaken. Rubbers die de motor op zijn plaats meoten houden is ook iets waarnaar je kunt kijken. Manieren om e.e.a. te checken is met een staaf te kijken of er speling aanwezig is. Wel oppassen dat je de zaak niet forceert. Fusee-kogels is ook iets wat me nog te binnen schiet. Deze laatste zijn lastiger te vervangen, de rest vrij eenvoudig. Ook een en ander doorsmeren wil nog wel eens verbetering geven.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor IVARIO » 28 okt 2013, 18:25

Beste forummers

Ik wil graag even aanhaken bij dit reeds bestaande topic.
Mijn 304S cabrio uit 1974 heeft ook last van "gebonk uit het vooronder". Eigenlijk is het meer een soort licht geklapper dat je alleen hoort wanneer je over een slechte weg rijdt.

Mijn lokale monteur en ik hebben de de stabilisatorstang al helemaal van nieuwe blokjes en rubbers voorzien, maar dit heeft niet echt tot minder geklapper geleid.

De bovenste rubbers van de veerpoten moeten echter ook nodig vervangen worden, aangezien ze behoorlijk uitgedroogd/gescheurd zijn:
Afbeelding

We hadden hier al een begin mee gemaakt (ik heb de nieuwe veerschotels al), maar volgens mijn monteur is dit een lastiger klus dan voorzien, waarbij veel van de ophanging losgehaald moet worden.
Ik heb hierover niets kunnen vinden in mijn werkplaatshandboek en vraagbaken.

Vandaar dat ik hoop dat de technici onder jullie mijn vraag kunnen beantwoorden: wat is de werkwijze om deze bovenste rubberschotels te vervangen?

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,
Ivar
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2013, 22:19

beste Ivar, de gehele veerpoot er onder vandaan halen,
vooraf zorgen voor een goede veerspanner.
Moer aandrijfas los.
Stuurkogel los
Remklauw demonteren van naaf en met een draadje ophangen aan binnenscherm, let op de leidingen !
Stabilisatorstaafje: onderste moer en rubbers + plaatjes demont ( in draagarm )
2 bouten van draagarmen bij subframe er uit.
Bovenste 3 bouten een eind lossen.
Veerpoot naar buiten trekken, aaandrijfas er uit, en zet deze met een elastiek van
een bagagespin goed vast richting distributie zodat de olie er niet uitloopt en de keerring niet beschadigd.
Veerpoot goed vasthouden ( is zwaar ! ) en bovenste 3 boutjes er helemaal uit.
Veerpoot uitnemen, bovenzijde naar binnenscherm gericht, anders beschadig je je e.v.t. je voorscherm.
Half uurtje werk :wink:

Veerpoot: monteer de veerspanner en draai de veer een eind in, totdat de veer vrijkomt
van de schotels. Bovenste moer met slagmoersleutel en grote dop losdraaien, tik vooraf de borging iets los.
Veerspanner rustig en geleidelijk ontspannen ( is een lange slag want de veer gaat een flink eind uitzetten )
Dan "valt" de boel uit elkaar.
Controleer de onderste veerschotel ook zeer goed, demonteer e.v.t. dat harmonica-vormige aanslagrubber,
door de onderste stalen ring die er binnenin zit gevulcaniseerd, door te kleuven met een zeer scherpe beitel.
Sla nooit in de schokbrekerbuis, beschadig die niet !
Harmonica kun je dan inkorten ( onderste deel er af zagen en na behandeling van de schotel er los bovenop plaatsen.

Bovenste veerschotel : let op, boven de cilindrische pot zit een naaldlager ! Die zorgt er voor, dat de veerpoot kan
verdraaien als je stuurt. Dat naaldlager mooi schoon maken, ook de loopvlakken, en keerring aan de buitenzijde
er van goed controleren, schoonmaken en met olie ingesmeerd weer monteren. Zorg voor goed lagervet in het naaldlager.

Bij het monteren er op letten, dat de veerschotel ongeveer in de juiste richting zit, zie de 3 bouten bovenop binnenscherm,
en de doorslagplaat ( dat dikke stalen ding er bovenop ) moet altijd in de lengterichting van de auto zitten.

Montage veerpoot in omgekeerde volgorde.
succes :wink:
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor IVARIO » 29 okt 2013, 16:40

Geweldig, bedankt weer, Harrie!!

Echt super, zo'n forum met technische mensen die bereid zijn hun kennis en ervaring te delen met technisch minder-bedeelden! :D

Volgende week vakantie, dus dan gaan we er werk van maken!

Een vraag nog: is deze klus te doen terwijl de auto opgekrikt staat, of is dit toch echt veel handiger te doen wanneer ie op een brug hangt?
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor Harrie » 29 okt 2013, 23:46

ik doe het met gemak op de krik :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
maar moet serieus wel te doen zijn.
let er wel op, dat je dan bokken / blokken onder de auto zet, je wilt niet ernstig gewond of geplet worden.. :wink:
een krik geeft absoluut geen zekerheid, als je kracht gaat zetten, trek je de auto zó om en ....
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor IVARIO » 30 okt 2013, 17:03

OK, bedankt, Harrie!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor Guyot » 22 sep 2019, 11:11

Ik ben bezig nieuwe stukken in te lassen en daarvoor moet de voorpoot los. Uit alles wat ik lees blijkt dat dan de hele ophanging aan die kant gedemonteerd moet worden, zoals ook hier beschreven door Harrie. Nou lopen we alleen al meteen vast op de moer van de aandrijfas. Met veel moeite heb ik de borging weer uit weten te deuken, voor zover ik kan zien. Er is echter geen beweging in de moer te krijgen, zelfs met mijn volle gewicht op de dopsleutel. Dan draait de schijf door op de steun die ik eronder heb staan, maar de moer geeft niets mee. Is hier een handigheid voor?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor Rob R » 22 sep 2019, 11:54

Zet er maar een luchtsleutel op, komt het meestal wel los. Mvg Rob
Rob R
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 21 feb 2010, 10:55
Woonplaats: Wageningen

Re: tips voorwielophanging

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 00:41

Met een op een bijna 1m lang stuk staal gelaste dop 32 en een stuk staal tussen de wielbouten en de grond kwam hij uiteindelijk los. Het stuk staal van ong 30x8mm aan de dop kwam er niet recht uit.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten